Gå til innhold

Diskusjon og debatt rundt den nye våpenloven!?


Anbefalte innlegg

Jeg syns vi har greie og forståelige lover sånn som de er i dag, men at foreksempel ei rifle skal være ulovlig pga at den " har ett ondt utseende" det finner jeg litt merkelig.

 

Det samma med forbudet mot håndvåpen i kaliber 50 eller over. POD's begrunnelse er litt svak på dette feltet. " frykt for at den skal komme over på kriminelles hender"..

Greit nok, det er ikke spesielt praktisk å enkelt å stappe en revolver med en lengde på 45 cm og en vekt på 2 kilo i ei lomme. Dessuten, jeg tror ikke at de kriminelle har spesielle problemer med å få tak i omtalte revolver vis de virkelig vil.

Dessuten, rekylen fra ett sådant monster er ikke for hvemsomhelst.

smith and wesson model 500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
All statistikk og erfaring vi har tilsier at flere skytevåpen = flere ulykker/kriminelle handlinger hvor skytevåpen har blitt brukt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan argumentere for noe annet?

 

Kanskje fordi "all statistikk og erfaring" ikke er så entydig. Faktisk finnes det veldig mye statistikk som sier det motsatte også. Det fordi det er betydelig flere faktorer enn "antall våpen" som teller inn og hvertfall flere faktorer enn "antall lovlige våpen". Ett eksempel er Svalbard, der er så og si alle bevepnet til enhver tid (også når de drikker seg dritings), likevel er "episoder" med skytevåpen ekstremt skjeldent. Det er og veldig stor forskjell på hvorfor ma kjøper våpen rundt om krig i verden; mens normenn gjerne kjøper en rifle for å gå på elgjakt, kjøper kaskje en amerikaner en pistol "for å beskytte seg mot XXX", det gjør raskt utslag i hva man ka finne på å bruke våpenet til.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket, sånn går det når man lar maktsyke mennesker styre landet. Problemet er selvfølgelig ikke folk som har våpen, men de som bruker våpnene til å rane/drepe osv. Hva tenker da Storberget med en gang? Jo, våpen er grunnen til mord, la oss forby våpen. Annet eksempel, prostitusjon er grunnen til slavearbeid, forby prostitusjon. Eller, poker er grunnen til spilleavhengige, la oss forby poker osv. Smarte mennesker ser kanskje hvor dette bærer? Et samfunn der man skal straffes kollektivt. Folk som ikke klarer å beherske seg skal gå på bekostning av de som klarer å beherske seg. Ordtaket til arbeiderpartiet er "Alle skal med", og dette innebærer selvfølgelig at ingen slipper unna.

 

Staten er et voldsmonopol og derfor må vi øyeblikkelig sørge for at staten mister makten som går utover fredelige mennesker. Staten oppgave bør være å BESKYTTE menneskene, ikke angripe dem!

 

Det er ingen ting du kan gjøre med dette så lenge du stemmer på sv, arbeiderpartiet, høyre, frp osv. Det ENESTE partiet som er for legalisering av skytevåpen og utviding av personlig frihet er DLF. Dersom du ikke liker at politikerne hersker over deg nytter det ikke å stemme på dem. Dessverre er det alt for få som vet om DLF og da stemmer de jo det som er vanlig. Resultatet er selvfølgelig mindre frihet, større byråkrati, flere reguleringer og mer skatt.

Lenke til kommentar
Skal du ha våpen i Norge må du skaffe deg det svart. I hvert fall revolver eller pistol.

nja,å skaffe våpen på lovlig vis i norge er ikke så vansklig. ta jegerprøven,ta sikkerhetskurs ved en pistolklubb og gjør unna de 6 månedene som pistolkubben krever, så kan du kjøpe både pistoler og revolverer(21år),samt rifler(18år) og hagler(16år) dersom du også har jegerprøven.

 

rent og pent rulleblad er en selvfølge. straffedømt(vold,trusler,ran etc...),rusproblemer eller mentale sykdommer er fyfy.

 

verre enn det er det ikke.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Skal du ha våpen i Norge må du skaffe deg det svart. I hvert fall revolver eller pistol.

nja,å skaffe våpen på lovlig vis i norge er ikke så vansklig. ta jegerprøven,ta sikkerhetskurs ved en pistolklubb og gjør unna de 6 månedene så kan du kjøpe både pistoler og revolverer(21år),samt rifler(18år) og hagler(16år) dersom du også har jegerprøven.

 

rent og pent rulleblad er en selvfølge. straffedømt(vold,trusler,ran etc...),rusproblemer eller mentale sykdommer er fyfy.

 

verre enn det er det ikke.

 

Motstand mot myndighetene er vel også fy fy. Uansett form....?

Lenke til kommentar

Ja her har statviter vært ute med synsing igjen.

 

Våpeneiere er en relativ liten gruppe skriver han..

 

I følge statistisk sentralbyrå betalt 190 000 jegeravgift for året.

 

Dette gjenspeiler nye jegere, men IKKE alle da det er de som ikke jakter hvert år og således ser det ikke tjenelig med jegeravgiftskort for det året.

 

Link:

 

http://www.ssb.no/jakt_fiske/

 

Så har vi DFS - Det frivvilige skyttervesen som består av 920 skytterlag spredt over hele landet.

Disse har skytteraktiviteter som aktiverer personer fra 10 - 90 år.

DFS arrangerer også landskytterstevnet hvert år som har mellom 4000 - 7000 deltagere.

 

Link:

http://www.dfs.no/no/Om_DFS/

 

Så har vi pistolklubber.

Ja orker Statviter å bla seg ned lista for å telle så værsågo.

Finnes pistolklubber nesten i hver en eneste kommune i Norge, i mange storkommuner flere pistolklubber.

 

Link:

 

http://www.kammeret.no/portal/norske-forbu...klubber-i-norge

 

Så har vi miljøer som er aktive innen idrett, nevner i fleng:

Skeet, FT, Luftgevær, Luftpistol, Benchrest ++++

 

Å si at disse er "som Statsviter sier det"

 

Du mener at interesser for en så små gruppe mennesker som aktivt driver med skytesport skal komme foran den store mengden av mennesker som ønsker seg mindre besittelse og tilgang til våpen på generell basis dvs. både lovlige og ulovlige våpen? Hvis ja, da må jeg si at du har noen interessante preferanser og meninger.

 

rett og slett uvitenhet.

Muligheten er stor for at det er flere skyttere i Norge enn politikere, og i hvertfall reelle Statsvitere.

 

Gjerne strenge regler angående oppbevaring i hjemmet ( som det nå er ).

 

At lovbrudd begåes bør ikke lovlydige borgere straffes for, og som jeg har alltid trodd så er en uskyldig til det mottsatte er bevist.

 

At forbrytelser skjer med våpen kan man nødvendigvis ikke skylde på våpeneiere akkurat som med bileiere og biler brukt til sjokkbrekk...

 

Her i Norge har det vært over 500 000 uregistrerte våpen.

I all hovedsak hagler fra tiden de solgtes lovlig til alle fra 16 / 18 års alder.

Fantes / finnes også en del våpen fra krigens dager, og noe fra 1800 tallet som er i fritt salg.

 

Med denne mengde våpen synes jeg det har vært svært liten voldsutøvelse der slike våpen er brukt.

Husk at mange av disse våpen fantes på 50 - 60, og 70-tallet også!

Noe å tenke på for statistikkryttere?

 

Våpen er lett å få fatt i ulovlig, ikke nødvendigvis Norske registrerte våpen, men rett og slett våpen smuglet over grensene.

 

Da er det ikke eldre jaktrifler og hagler jeg tenker på.

 

Ellers kreves det jegerprøve for den nyere garde, eldre jegere som meg som har løst jegeravgiftskort i mange 10-år og slapp dette.

 

Når det gjelder pistoler og revolvere må man i det minste ha drevet aktiv skyting i en klubb i minst 6 måneder før man kan søke om egen pistol / revolver.

En klubb der gjennomgår sikkerhet og våpenhåndering.

Da skal man også levere en uttalelse fra klubben ved søknaden om pistol / revolver som vurderer skikkheten angående slike våpen for denne person.

 

Når det gjelder psykiatri - så kan man ikke gardere seg fullt ut på forhånd, det må være opp til politiet å vurdere hvor egnet personer er før de får kjøpetillatelse.

Noen ganger hender det en tragedie, og personer har / får tilgang til våpen, men å gjøre en så stor fritidssyssel vanskeligere for folk flest av den grunn ser jeg på som en blindvei.

 

At respekten for skytevåpen har blitt mindre tviler jeg ikke på, men tror neppe respekten øker med vanskeligere tilgjengelighet, heller tvert om.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Ja her har statviter vært ute med synsing igjen.

 

Akkurat som om ingen andre forumsmedlemmer ikke bedriver med synsing. Hele forumet er basert på synsing og utveksling av subjektive meninger. Prøver du å fortelle meg at det kun er du som er den allvitende og ikke synser?

 

Forresten, det heter statsviter, og ikke ”statviter”.

 

I følge statistisk sentralbyrå betalt 190 000 jegeravgift for året.

 

Dette er statistikk som inkluderer ”Jakt og fritidsfiske”, dvs. ikke alle som er registrert er i besittelse av våpen. Så fremst enkelte ikke har begynt å skyte laksen.

 

Det stemmer at det er 190 tusen betalte, men så sier SSB også at:

 

” av dem som betaler jegeravgift, oppgir bare 75 prosent at de jaktet”

 

” i overkant av 2000 utlendinger betaler årlig jegeravgiftskort i Norge”.

 

DFS arrangerer også landskytterstevnet hvert år som har mellom 4000 - 7000 deltagere.

 

….og for deg er 4000-7000 deltagere, på et landskytterstevnet, en stor folke gruppe?? Du kan gjerne fortsette med overproporsjonering, men jo mer du overproporsjonerer denne gruppen jo mindre troverdighet har dine argumenter.

 

Ja orker Statviter å bla seg ned lista for å telle så værsågo.

Finnes pistolklubber nesten i hver en eneste kommune i Norge, i mange storkommuner flere pistolklubber.

 

Jeg lurer på om du i det hele tatt har vært på en av disse pistolklubbene?? Det har jeg, på veldig mange, siden jeg selv er medlem og kjenner godt det miljøet. De pistolklubber jeg har besøkt hadde som regel mellom 10-20 medlemmer, maks. Ikke alle hadde våpen heller, men lånte av klubben.

 

Det er rundt 100 pistolklubber, noe som utgjør mellom 1.000-2.000 medlemmer på landsbasis. La oss ta litt i å si at det er mellom 5.000-10.0000 medlemmer. Fremdeles snakker vi om en marginal minoritet i forhold til den totale befolkningen. Denne minoriteten beskriver du som det skulle være 50% av det totale innbyggertallet, og samtidig gjør du denne gruppen til en politisk bevegelse som er blitt fratatt demokratiske og politiske rettigheter. Lykke til med det prosjektet.

 

rett og slett uvitenhet.

Muligheten er stor for at det er flere skyttere i Norge enn politikere, og i hvertfall reelle Statsvitere.

 

Ahh, det kjente argumentet og herskeretorikk – når noen ikke er enig med dine preferanser så er de uviten. Har du ingenting bedre å komme med enn dette?

 

Politikere og statsvitere er en liten gruppe mennesker, av flere grunner. For å få tittel statsviter kreves det 5-års utdanning med avlagt masteravhandling. For å få tilgang til våpen kreves det at du er medlem i en pistolklubb i 6 måneder, med påfølgende sikkerhetskurs, that`s it.

 

Forresten, hva i svarte er poenget ditt at det er flere skyttere i Norge enn politikere og statsvitere?? Slutt å ta ting ut av kontekst og komme med poeng uten relevans.

 

Gjerne strenge regler angående oppbevaring i hjemmet ( som det nå er ).

 

Kjernen i mine argumenter, strengere regler for oppbevaring, og redusert tilgang.

 

At lovbrudd begåes bør ikke lovlydige borgere straffes for, og som jeg har alltid trodd så er en uskyldig til det mottsatte er bevist.

 

Dette har ingenting med saken å gjøre, ingen her har argumentert med at lovlydige borgere skal straffes for lovbrudd begått av andre. Mine argumenter går på preventive midler mot større tilgang til våpen til de kriminelle, blant annet ved å redusere våpenet blant lovlydige borgere, slik at eventuelle innbrudd ikke resulterer i større ”fangst” av våpen blant de kriminelle.

 

Her i Norge har det vært over 500 000 uregistrerte våpen.

I all hovedsak hagler fra tiden de solgtes lovlig til alle fra 16 / 18 års alder.

Fantes / finnes også en del våpen fra krigens dager, og noe fra 1800 tallet som er i fritt salg.

 

Til tross at du nevner, og innrømmer, eksistens av den store mengden av våpen her i landet, så kritiserer du mine argumenter som antyder at strengere våpenlover, både i forhold til registrete og uregistrerte våpen, er veien å gå. Du mener at tiltakene som bør iverksettes i forhold til den store mengden av uregistrerte, og registrerte, våpen, er å tillate enda større tilgang til våpen internt i samfunnet? Meget bra! Jeg er glad at du ikke er politiker i posisjon.

 

Med denne mengde våpen synes jeg det har vært svært liten voldsutøvelse der slike våpen er brukt.

Husk at mange av disse våpen fantes på 50 - 60, og 70-tallet også!

Noe å tenke på for statistikkryttere?

 

DU mener at det er svært liten vold- utøvelse med skytevåpen, prøv og spør de som er blitt rammet av slik vold. Spør dem om de synes at de nye forslagene til våpenlovendring er bra eller dårlig. Jeg vedder hus og hjem på at de kommer til å støtte en hver skjerping av våpenloven. At en liten gruppe mennesker blir fratatt tilgang til hobbyvirksomhet under prosessen og som resultat av endringene, er uvesentlig for dem som er blitt rammet av slike volds episoder.

 

Våpen er lett å få fatt i ulovlig, ikke nødvendigvis Norske registrerte våpen, men rett og slett våpen smuglet over grensene.

 

…og du vil gjøre det enda enklere for dem å skaffe seg våpen på ulovlig vis. Da slipper de å gå gjennom alt det stresset ved å skaffe seg våpen fra utlandet. Det eneste de trenger å gjøre er å begå et innbrudd i et hus eller ei hytte her i Norge, og dermed har de tilgang til 9-10 våpen. Meget smart av deg.

 

Når det gjelder psykiatri - så kan man ikke gardere seg fullt ut på forhånd, det må være opp til politiet å vurdere hvor egnet personer er før de får kjøpetillatelse.

Noen ganger hender det en tragedie, og personer har / får tilgang til våpen, men å gjøre en så stor fritidssyssel vanskeligere for folk flest av den grunn ser jeg på som en blindvei.

 

At man ikke kan gardere seg fullt ut mot at ”friske” mennesker kan klikke, er noe som jeg allerede har poengtert. Nettopp derfor finnes det ikke kriterier som kan sikre oss mot missbruk av registrerte våpen. Politiet kan på ingen måte garantere at individer som har fått kjøpetillatelse ikke, en gang i fremtiden, bruker våpenet til å utøve vold. Dermed er innskjerpelse i forhold til registrerte våpen en vei å gå. Jo mindre våpen folk besitter, jo mindre sjanse er for missbruk, ren logikk.

 

At du simplifiserer omfanget av tragedier (ved å si at tragedier skjer, og vi kan ingenting gjøre) sier mer om deg selv. Eneste jeg angrer er at jeg tok deg på alvor i begynnelsen, jeg lover at jeg ikke skal gjøre det flere ganger.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
I følge statistisk sentralbyrå betalt 190 000 jegeravgift for året.

 

Dette er statistikk som inkluderer "Jakt og fritidsfiske", dvs. ikke alle som er registrert er i besittelse av våpen. Så fremst enkelte ikke har begynt å skyte laksen.

 

Det stemmer at det er 190 tusen betalte, men så sier SSB også at:

 

" av dem som betaler jegeravgift, oppgir bare 75 prosent at de jaktet"

 

" i overkant av 2000 utlendinger betaler årlig jegeravgiftskort i Norge".

 

….og for deg er 4000-7000 deltagere, på et landskytterstevnet, en stor folke gruppe?? Du kan gjerne fortsette med overproporsjonering, men jo mer du overproporsjonerer denne gruppen jo mindre troverdighet har dine argumenter.

 

...Det er rundt 100 pistolklubber, noe som utgjør mellom 1.000-2.000 medlemmer på landsbasis. La oss ta litt i å si at det er mellom 5.000-10.0000 medlemmer. Fremdeles snakker vi om en marginal minoritet i forhold til den totale befolkningen. Denne minoriteten beskriver du som det skulle være 50% av det totale innbyggertallet...

For å ta antall jegere (og jaktvåpen) først, så er jegerregisteret rette sted å lete. Det inkluderer også de jegerne som ikke betalte jegeravgiften siste år, (men som likevel sannsynligvis har våpen i våpenskapet), og ekskluderer samtidig fritidsfiskerne, og der er antallet på ca. 420.000. Altså betydelig mer enn 75% av 190.000...

 

Antall deltakere på landsskytterstevnet er ikke i seg selv oppsiktsvekkende høyt, (selv om jeg tviler på at du finner noen annen sport med større antall deltakere i et NM el.tilsvarende landsomfattende arrangement. Norway Cup kan kanskje sammenlignes, med 30.000 deltakere i 2006, men disse kom da også fra hele 42 forskjellige nasjoner...) men ser vi på det samlede medlemstallet i DFS er vi plutselig på hele 150-200.000 konkurranseskyttere. Sammen med jegerne og pistolskytterne ca. 600-650.000, eller 12-13% av Norges befolkning -riktignok ikke 50% av det totale innbyggertallet, men betydelig mer enn "en ubetydelig minoritet" i mine øyne...

 

Det eneste de trenger å gjøre er å begå et innbrudd i et hus eller ei hytte her i Norge, og dermed har de tilgang til 9-10 våpen.

Etter at de har brutt opp/tatt med seg det FG-godkjente våpenskapet som enten er boltet fast i veggen, eller veier 350kg+, så har de kanskje tilgang til inntil 6 våpen, ja. (med mindre det er snakk om en som er både jeger og konkurranseskytter; grensa for jaktvåpen er 6 stk, med unntak for de som allerede eide flere jaktvåpen før de siste reglene trådte i kraft). Å oppbevare våpen i hytter er forøvrig allerede med dagens lov forbudt, og har også vært forbudt i "evigheter"...

 

Og siden du i et tidligere innlegg brakte temaet på bane, så etterlyser jeg samtidig tall på hvor mange registrerte skytevåpen som stjeles hver dag -slik du framstilte det* skaper du nemlig et inntrykk av at det stjeles opptil flere våpen daglig, noe jeg på det sterkeste betviler, inntil du dokumenterer påstanden.

 

*sitat: "...du ikke tar i betraktning hvor mange våpen som stjeles hver dag fra private personer..."

 

Jo mindre våpen folk besitter, jo mindre sjanse er for missbruk, ren logikk.

Elementær logikk, men det forutsetter at folk besitter færre våpen, ikke bare færre registrerte våpen. Om våpenloven blir strengere enn at folk flest (eller kanskje heller våpeneiere flest) respekterer den, (noe som er en veldig dårlig ting for enhver lov; altså manglende respekt for den) så vil vi nemlig få et oppsving i mengden uregistrerte våpen, som ingen har statistikk og kontroll over, og som sannsynligvis heller ikke blir oppbevart forsvarlig etter reglene. Du har vel fått med deg at voldskriminaliteten i Storbritannia er økende, selv om de i flere år har hatt tilnærmet totalforbud mot private håndvåpen?

Lenke til kommentar
For å ta antall jegere (og jaktvåpen) først, så er jegerregisteret rette sted å lete. Det inkluderer også de jegerne som ikke betalte jegeravgiften siste år, (men som likevel sannsynligvis har våpen i våpenskapet), og ekskluderer samtidig fritidsfiskerne, og der er antallet på ca. 420.000. Altså betydelig mer enn 75% av 190.000...

 

Dette er tallet på registrerte jegere, men flere av de er ikke aktive, dermed er tallet misvisende. Det er nemlig slik at man blir ikke slettet fra registret til tross for at man ikke betaler jegeravgift. Hvis du ikke betalelt jegeravgift i de siste tre år så står du fremdeles registret, men statusen endres til passiv jeger. Dermed er det reelle tallet mye lavere enn du fremstiller her. Om reglene i forhold til registrerte kan du lese her:

 

http://www.brreg.no/registrene/jeger/oss.html

 

I tillegg, du kan avlegge jegerprøven fra du fyller 14 år. Du må være 16 år for å drive selvstendig jakt på småvilt, og 18 år for å drive selvstendig jakt på storvilt. For jakt på gaupe må du ha fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. Det betyr at det er mange unge jegerregistrerte som ikke driver aktivt, men er påmeldt av far eller mor av forskjellige årsaker som jeg ikke skal gå nærmere inn på.

 

Til tross for at tallet er mye lavere enn antatt fra din side så er det fremdeles sånn at denne folkegruppen er på ingen måte en politisk gruppe som er blitt fratatt grunnlegende menneskerettigheter. Det var dette som var sakens kjerne, uansett antallet. Vi snakker om fritidsinteresser til en gruppe mennesker, og ikke om grunnlegende politiske rettigheter. Dermed har de ikke konstitusjonsmessig beskyttelse i forhold til deres krav, slik som noen her fremstilte.

 

men ser vi på det samlede medlemstallet i DFS er vi plutselig på hele 150-200.000 konkurranseskyttere. Sammen med jegerne og pistolskytterne ca. 600-650.000, eller 12-13% av Norges befolkning -riktignok ikke 50% av det totale innbyggertallet, men betydelig mer enn "en ubetydelig minoritet" i mine øyne...

 

Dine tall er helt ut av styr nå. Du strår med tall uhemmet. Først og fremst, og som sagt, så er tallet på de aktive jegerregistrerte mye laver enn først antatt fra din side. Det samme gjelder tallet fra DFS, noe som landsskyterstevnet på 6.000-7.000 beviser. I tillegg er det slik at mange av de som er jegerregistrerte er også DFS medlemmer, og medlemmer i pistolklubber (som for øvrig ikke teller mange mennesker), for å ikke si majoriteten av de er det. Dvs. vi snakke om samme mennesker. Men igjen, uansett tallet så representerer de ikke en gruppe som er blitt fratatt grunnlegende menneskerettigheter eller demokratiske rettigheter.

 

Etter at de har brutt opp/tatt med seg det FG-godkjente våpenskapet som enten er boltet fast i veggen, eller veier 350kg+, så har de kanskje tilgang til inntil 6 våpen, ja.

 

Hva skal en jeger med mer enn 6 våpen?? Samtidig, det er ingen problem å bryte et slikt skap, i tillegg til at mange jeg kjenner ikke følger regler om oppbevaring til punktet. Mange låser våpenet fast i veggen som pynt, og mange driter rett og slett i regler. Uansett, det å stjele 6 våpen er en fin fangst spør du meg. Sett ut i fra kriminelles utgangspunkt så er et slikt innbrydd verd gevinsten. Det som er spørsmålet er om de kriminelle hadde vurdert gevinsten og risikoen som like stor hvis hver av de med kjøpelisens hadde lov kun til ett våpen.

 

Å oppbevare våpen i hytter er forøvrig allerede med dagens lov forbudt, og har også vært forbudt i "evigheter"...

 

Det er veldig liten forskjell i dag på definisjon mellom hus og hytte, siden mange hytter har innlagt både strøm og vann osv. I tillegg, og som nevnt, driter mange i slike forskrifter og lagrer våpenet i hytter. Og driter de i forskrifter om oppbevaring av ett våpen på hytte, så driter de gjerne om oppbevaring av flere våpen i hytte.

 

Elementær logikk, men det forutsetter at folk besitter færre våpen, ikke bare færre registrerte våpen.

 

Dette er noe som jeg har argumentert for fra begynnelsen av, dvs restriksjoner og tiltak både for registrerte og uregistrerte våpen.

 

Om våpenloven blir strengere enn at folk flest (eller kanskje heller våpeneiere flest) respekterer den, (noe som er en veldig dårlig ting for enhver lov; altså manglende respekt for den) så vil vi nemlig få et oppsving i mengden uregistrerte våpen

 

Problemet er at det er nettopp disse registrerte våpen som etter tyveri blir til uregistrerte. Hvordan tror du ellers at kriminelle får tak i våpen, som da blir uregistrerte? Det er nettopp ved å stjele de registrerte våpen. Mindre tilgang til registrerte våpen på verdensbasis, der hver stat reduserer mengden av våpen til fritidsbruk, reduserer også mengden av uregistrerte våpen. Resten av uregistrerte våpen stammer fra organiserte våpen handlere som kjøper store kvantum våpen på en gang fra militære enheter i ustabile og korrupte regimer. For å få bukt med disse må det en internasjonal innsats til.

 

Du har vel fått med deg at voldskriminaliteten i Storbritannia er økende, selv om de i flere år har hatt tilnærmet totalforbud mot private håndvåpen?

 

Grunnen på hvorfor voldskriminaliteten i Storbritannia har økt har andre årsaker som ikke nødvendigvis henger sammen med den strenge våpenloven. Jeg vil gjerne se verifisering av påstanden at økende voldskriminaliteten i Storbritannia har økt på bakgrunn av flere restriksjoner i forhold til våpenlovinnskjerpelser. Frem til da velger jeg å behandle denne påstanden som ren gjetting.

 

Og siden du i et tidligere innlegg brakte temaet på bane, så etterlyser jeg samtidig tall på hvor mange registrerte skytevåpen som stjeles hver dag -slik du framstilte det* skaper du nemlig et inntrykk av at det stjeles opptil flere våpen daglig, noe jeg på det sterkeste betviler, inntil du dokumenterer påstanden.

 

Tallene bør finnes i Politiets anmeldelsesregister, siden politianmeldelse er en forutsetning for erstatning fra sitt forsikringsselskap ved tyveri. Imidlertid er slike detaljerte opplysninger vanskelig å fremskaffe for alminnelige norske borgere.

 

Det nærmeste jeg fant var for 1996:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=158745

 

Der sto det følgende:

 

Kriminalpolitisentralen fører idag en sentral oversikt over tyveri av skytevåpen. Det føres oversikt over meldinger om tap og tyveri av såvel militære som sivile skytevåpen. I løpet av de siste fem år viser oversikten at ca 2.400 våpen er meldt tapt/stjålet. Det er i det vesentligste hagler og rifler som blir stjålet og det er flest sivile skytevåpen som forsvinner. Forholdsvis få skytevåpen kommer til rette.”

 

Statistikken kan ikke regnes for å være fullstendig da politiet stadig erfarer at tyveri av uregistrerte skytevåpen ikke blir anmeldt.

 

Videre kan det nevnes at Tollvesenet i 1996 beslagla i alt 7 skytevåpen.”

 

Til slutt vil jeg si, jeg har fremlagt mine argumenter på hvorfor jeg støtter de nye innskjerpelser. Jeg har ingen behov for å rettferdiggjøre ytterligere mine preferanser. Dermed melder jeg meg ut av denne debatten.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
For å ta antall jegere (og jaktvåpen) først, så er jegerregisteret rette sted å lete. Det inkluderer også de jegerne som ikke betalte jegeravgiften siste år, (men som likevel sannsynligvis har våpen i våpenskapet), og ekskluderer samtidig fritidsfiskerne, og der er antallet på ca. 420.000. Altså betydelig mer enn 75% av 190.000...

 

Dette er tallet på registrerte jegere, men flere av de er ikke aktive, dermed er tallet misvisende. Det er nemlig slik at man blir ikke slettet fra registret til tross for at man ikke betaler jegeravgift. Hvis du ikke betalelt jegeravgift i de siste tre år så står du fremdeles registret, men statusen endres til passiv jeger. Dermed er det reelle tallet mye lavere enn du fremstiller her. Om reglene i forhold til registrerte kan du lese her:

 

men ser vi på det samlede medlemstallet i DFS er vi plutselig på hele 150-200.000 konkurranseskyttere. Sammen med jegerne og pistolskytterne ca. 600-650.000, eller 12-13% av Norges befolkning -riktignok ikke 50% av det totale innbyggertallet, men betydelig mer enn "en ubetydelig minoritet" i mine øyne...

 

Dine tall er helt ut av styr nå. Du strår med tall uhemmet. Først og fremst, og som sagt, så er tallet på de aktive jegerregistrerte mye laver enn først antatt fra din side. Det samme gjelder tallet fra DFS, noe som landsskyterstevnet på 6.000-7.000 beviser. I tillegg er det slik at mange av de som er jegerregistrerte er også DFS medlemmer, og medlemmer i pistolklubber (som for øvrig ikke teller mange mennesker), for å ikke si majoriteten av de er det. Dvs. vi snakke om samme mennesker. Men igjen, uansett tallet så representerer de ikke en gruppe som er blitt fratatt grunnlegende menneskerettigheter eller demokratiske rettigheter.

Jeg er fullstendig klar over aktive/passive jegere i forhold til registeret, og trenger ikke lese mer om det, men debatten gikk vel i utgangspunktet ikke på hvor mange jegere som har jaktet det siste året/de siste tre årene, men hvor mange jegere som har/ønsker å ha jaktvåpen hjemme. Vi kan vel være enige om at det reelle tallet på dette ligger en plass mellom ditt og mitt. Kan moderere meg til at kanskje bare ca. 70-75% av de 420.000 eier egne våpen, men jeg vil hevde at 95-100% av dem står på "våpentilhengernes" side i denne debatten. I tillegg kan jeg være enig i at en del av de samme personene er både jegere og DFS-skyttere.

 

Nå var vel heller ikke ditt opprinnelige argument, eller motstanderens, at disse allerede var fratatt grunnleggende menneskerettigheter. Du sa, sitat: "Du mener at interesser for en så små gruppe mennesker som aktivt driver med skytesport skal komme foran den store mengden av mennesker som ønsker seg mindre besittelse og tilgang til våpen på generell basis..."

 

Regner med du kan dokumentere at "den store mengden av mennesker" som ønsker mindre tilgang til våpen er større enn den "lille gruppen" (som plutselig ikke var så liten lenger) mennesker som driver a) jakt og b) skyteidretter? Med mindre du har noe tall på dette, så anser jeg din karakterisering av våpenmotstandere som en "stor mengde" og våpeneiere/brukere/tilhengere som "en liten gruppe" for ren synsing, for ikke å si en hersketeknikk. Det store flertall av landets befolkning tør jeg påstå er nokså likegyldige, så har du noen som kjemper kraftig for strengere kontroll, og noen som er mer eller mindre kraftig imot. Antallet registrerte jegere og konkurranseskyttere (som må regnes delvis på tilhengernes side og delvis blant de likegyldige), har vi fått tall for, (selv om vi ikke er 100% enige om hvordan de skal tolkes.), så nå er det bare å komme med tall for våpenmotstanderene.

 

At "kun" 4-5% av de 150.000 DFS-medlemmene deltar på LS, betyr altså at antallet konkurranseskyttere er oppblåst i dine øyne? Jaja, deg om det, men om du ikke kommer med noen bedre grunn enn det til å påstå at antallet konkurranseskyttere er betydelig lavere, så ser jeg ingen grunn til å ta det argumentet særlig alvorlig. Jeg har ikke sjekket opp hvor mange langrennsløpere vi har i alle landets klubber og aldersbestemte klasser, men det skulle ikke forundre meg det aller minste om du finner ca. samme prosentandel som deltar i NM på ski, for eksempel.

 

Innser du hvilket sirkus det ville bli om så mange som 150.000 skulle deltatt på LS? Norway Cup (som er det eneste norske idrettsarrangementet som er større i antall deltakere enn LS, men som tidligere nevnt, med en betydelig andel utlendinger) ville bli barnemat i forhold, og det ville ikke finnes en skytebane/skytterlag i landet med kapasitet til å arrangere det.

 

Uansett, det å stjele 6 våpen er en fin fangst spør du meg. Sett ut i fra kriminelles utgangspunkt så er et slikt innbrydd verd gevinsten. Det som er spørsmålet er om de kriminelle hadde vurdert gevinsten og risikoen som like stor hvis hver av de med kjøpelisens hadde lov kun til ett våpen.

 

Ser for meg en jeger som skal skyte rype med elgrifle, eller jakte elg med hagle... Jakter du på litt flere dyrearter enn bare elg og rype, så kan det godt være ønskelig (ikke nødvendig, men ønskelig) med flere forskjellige våpen og kalibere enn seks (NJFF sitt innspill i høringsrunden var forøvrig 8, og det fantes sikkert en begrunnelse), selv om det tallet burde dekke de aller flestes behov ganske bra. De fleste jegere har nok i området 2-4 våpen, noe jeg også kommer tilbake til lenger ned; ei dobbeltløpa hagle, ei rifle, eventuelt ei kombi rifle/hagle og ei salongrifle i tillegg.

 

...det er ingen problem å bryte et slikt skap, i tillegg til at mange jeg kjenner ikke følger regler om oppbevaring til punktet. Mange låser våpenet fast i veggen som pynt, og mange driter rett og slett i regler.

...driter de i forskrifter om oppbevaring av ett våpen på hytte, så driter de gjerne om oppbevaring av flere våpen i hytte.

Så fordi dagens regler ikke respekteres, så vil du ha strengere regler, som enda færre vil respektere? Strengere kontroll av dagens regler om oppbevaring er vel det man bør begynne med, så får man vurdere innskrenkinger om det viser seg at det fortsatt blir stjålet mengder med våpen fra godkjente, låste skap.

 

Om våpenloven blir strengere enn at folk flest (eller kanskje heller våpeneiere flest) respekterer den, (noe som er en veldig dårlig ting for enhver lov; altså manglende respekt for den) så vil vi nemlig få et oppsving i mengden uregistrerte våpen

Problemet er at det er nettopp disse registrerte våpen som etter tyveri blir til uregistrerte. Hvordan tror du ellers at kriminelle får tak i våpen, som da blir uregistrerte? Det er nettopp ved å stjele de registrerte våpen.

 

Slik jeg regner med det er, så vil det fortsatt stå i våpenregisteret hvem som var siste registrerte eier for et gitt våpen, og om denne registrerte eieren har meldt våpenet stjålet, men våpenet blir ikke plutselig uregistrert. Når media og politiet snakker om "uregistrerte våpen", så tolker i alle fall jeg det til å bety våpen som aldri har vært registrerte, med andre ord enten gamle våpen fra krigen, eller våpen som er smuglet inn i landet.

 

Denne linken understøtter både min tolkning av hva som er et uregistrert våpen (i avsnitt 2.1), og den sier også at "flere registrerte våpen er «kommet på avveie» gjennom arveoppgjør." Altså; når våpen kommer på avveie, enten det skjer ved arv uten melding om ny eier eller ved tyveri, så er det et "våpen på avveie", ikke et uregistrert våpen.

 

Samme link sier også at i samme femårsperiode som det ble stjålet 2400 registrerte våpen, ble det beslaglagt knapt tre ganger så mange, og når "forholdsvis få av de stjålne våpnene kommer til rette" så forteller det meg at hovedproblemet med våpen i kriminelle miljøer ikke er stjålne privateide våpen; når det ble beslaglagt knapt 7000 våpen og bare "forholdsvis få" av de 2400 stjålne dukket opp blant dem, så er altså flertallet av de 7000 (og, får man anta, majoriteten av det kriminelle våpenarsenalet, om beslagene er en representativ gruppe for dette) kommet fra helt andre kilder.

 

Forøvrig nevner den også noe annet interessant, nemlig et anslag for det samlede antall registrerte våpen, 720.000. Sammen med de anslåtte 500-600.000 lovlig uregistrerte haglene er vi på ca 1,2-1,3 millioner, eller ett for hver konkurranseskytter (150.000) og ca. 3-4 i snitt for hver jeger, som tidligere nevnt. Tallene mine var nok ikke så mye for høye likevel... Om vi skal ta dine tall, med 7000 konkurranseskyttere og ca. 143.000 (75% av 190.000) jegere, så blir det i kontrast nesten 10 våpen på hver i gjennomsnitt. -Jeg vet hvilke tall jeg tror mest på, for å si det slik, og det er ikke dine...

 

Du har vel fått med deg at voldskriminaliteten i Storbritannia er økende, selv om de i flere år har hatt tilnærmet totalforbud mot private håndvåpen?

 

Grunnen på hvorfor voldskriminaliteten i Storbritannia har økt har andre årsaker som ikke nødvendigvis henger sammen med den strenge våpenloven. Jeg vil gjerne se verifisering av påstanden at økende voldskriminaliteten i Storbritannia har økt på bakgrunn av flere restriksjoner i forhold til våpenlovinnskjerpelser. Frem til da velger jeg å behandle denne påstanden som ren gjetting.

 

Årsak og virkning er kinkige greier å bevise, ja. Innskrenking av skjenketider har enkelte steder ført til mindre vold (som brukes som et argument for innskrenking), mens på andre steder har det hatt stikk motsatt virkning (noe som selvsagt da brukes som argument i motsatt retning).. Med mindre man har en kontrollgruppe hvor alt annet holdes uforandret, så lar det altså seg ikke gjøre å trekke noen klar sammenheng. Jeg registrerer imidlertid at kriminaliteten ikke har minket, slik våpenkontroll-forkjemperne regnet med, men faktisk har økt. Om den ville økt mer, og hvor mye mer, uten innskjerpingen er i utgangspunktet umulig å vite, men det er selvsagt ikke usannsynlig.

 

Hvis jeg en dag blir så irrasjonell at jeg setter hobby interesser fremfor de virkelig store utfordringer dette samfunnet står fremfor, da kan jeg like greit legge meg på alle fire og begynne å spise gress, for da er jeg ikke lenger et menneske. Du derimot har kjeften full av gress allerede.

Jeg hadde ventet meg mindre bruk av hersketeknikker fra en statsviter... Slik jeg tolker det utsagnet der, så anklaget du altså (indirekte) motdebattanten din for ikke lenger å være et menneske, men et (ikke artsbestemt) dyr?!

Lenke til kommentar

 

Nå skal det komme en ny våpenLOV, altså ikke ny forskrift, men ny LOV. I grove trekk høres dette ut til å være en tilnærming mot å tilpasse JD og PODs nylig ikraft-trådte forskrift med dertil hørende rundskriv til LOVEN. Det vil med andre ord si at de punktene i forskrift og rundskriv POD ikke fikk gjennomslag for fordi de var i strid med loven, nå tydeligvis skal tilpasses andre veien - altså ved LOVendring. Tidsaspektet for ferdigstillelse er to til to og et halvt år fra nå.

 

Sitat fra Justis Departementets side vedrørende den nye forskriften til våpenloven:

"– Vi vil hindre at våpen kommer på avveie og blir benyttet til kriminelle handlinger. For at folk skal kunne føle seg trygge, må vi redusere antall skytevåpen det ikke er behov for, og hindre at uegnede personer får tak i skytevåpen. Det vil den nye forskriften sørge for, sier justisminister Knut Storberget."

 

Det er jo rart at justisministeren ikke beordrer en storaksjon for og fjerne ulovlige våpen i hendene på kriminelle, og setter inn større resurser på og hindre våpen smugling.

 

Etter mitt skjønn er dette ”Den beste medisinen som ikke virker”. Justisdepartementet oppnår jo at det reduseres antall våpen som det allerede er kontroll på eierskap og oppbevaring på, men det gjør etter mitt skjønn ikke noe fra eller til for det jeg oppfatter som det virkelige problemet, ulovlige våpen i hendene på kriminelle.

 

Når de har brukt mye resurser på og utforme en ny forskrift er det utrolig at de rett etterpå skal bruke tid på en ny lov, er det så mange byråkrater som må holdes i arbeid burde de gjøre ting i riktig rekkefølge, dette er å kaste bort skattebetalernes penger som jeg ser det.

 

I Norge har vi noen få virkelig engasjerte mennesker i disse sakene, f.eks Erik Braathen, Are Fosjord, og Morten Vinje + en tilhengerskare på noen få 1000.

Hadde det ikke vært for slike mennesker med så mye pågangsmot, hadde det antakelig stått mye verre til med skytesport i Norge i dag!

 

 

Det er uhyggelig mange mennesker i Norge som ikke skjønner hverken alvoret eller konsekvensene av politikerens handlinger.

Og når det omsider går opp for dem er ofte omkvedet: "Det nytter ikke allikevel. Jeg kan ikke gjøre noe fra eller til."

 

Men du kan nemlig det! Du kan spille en stor rolle ved å engasjere deg.

Derfor er min oppfordring: GJØR NOE DU OG,SÅ DE SER AT DETTE ER NOE DE IKKE SKAL ØDELEGGE VED HJELP AV ULOV.

 

 

Personlig synes jeg det er fullstendig hårreisende at en justisminister og hans etat nekter edruelige, vandelsfrie mennesker å ha så mange våpen de ønsker, så lenge vi har lover som slår ned på kriminell bruk. Jeg synes det er fullstendig hårreisende at de bruker tid og store resurser på å regulere en våpenbruk som ikke er et problem i samfunnet.

 

Ut i fra dagens lover må man gå ut fra at de mener at våpen avler vold, mao at økt tilgang gjør folk mer labile til å misbruke dem.

 

Reglene for ervervelse av våpen er strengere en mange tror. Det er utrolig lett å si "jeg vil ha totalforbud mot våpen for å forebygge mot at kriminelle og gærninger får tak i våpen." Hvis man er av den oppfatningen vet man ikke hva man prater om, eller så er man rimelig naiv.

 

Med de rette kontaktene og en bunke cash, kan man få tak i alt fra en enkel revolver til automatvåpen, granater og ammunisjon nok til å lage en liten krig, dette gjelder på de aller fleste stedene i Norge og Oslo/storbyene. Her omsettes våpen og ammunisjon som er stjålet i sammenheng med innbrudd i både forsvarets lagre og hos private.

 

Men mesteparten er "bruktimportert". Våpensmugling er nesten like utbredt som nark-smugling. Og det er lett å få det over grensene. Det er våpensmuglere spesielt fra østeuropa og Russland som bruker Norge og Sverige som "gjennomgangsland" ut mot Europa. Da det er ganske enkelt å krysse grensene her.

 

All statistikk viser forresten at vanlige kjøkkenkniver er langt "farligere" og hyppigere brukt både til trusler og som drapsvåpen enn skytevåpen. Antall knivdrepte har aldri vært høyere enn i 2008.

 

Nå har vi ingen rett til å ha våpen i norsk Grunnlov, men våpenloven kunne vært så enkelt som dette; "Den som er skikket til å ha våpen kan etter politiets avgjørelse få tillatelse til det". For alt annet har vi straffeloven.

 

POD har blant annet fått blankofullmakt til mye ved at de også har lovgivende makt. Nå har vi et maktfordelingsprinsipp som gir stortinget lovgivende makt og regjeringen (med departement, direktorat, mm) utøvende makt. Når direktorat i tillegg får lovgivende makt gjennom delegasjon er vi inne på et farlig spor.

En kan sammenligne den nye våpenforskriften med at biltilsynet har full makt til å forby biler med "farlig utseende". Når beslutninger fattes på bakgrunn av følelser (som det å se farlig ut er) og ikke logiske beslutninger så er vi ute å kjører.

 

Det er tross alt personen BAK våpenet som er farlig, ikke våpenet i seg selv. Og dessuten så blir det påbudt å sikre sine våpen fra 1 våpen, og da forstår ikke jeg hvorfor jeg ikke kan få ha flere enn 6 jaktvåpen sikkert oppbevart. Hva er forskjellen på å ha 10 våpen sikkert oppbevart enn 6 ?? Det trengs ikke mer utdyping av loven enn at ALLE våpen skal være sikkert oppbevart ! Så kan de som har stor våpen/jakt interesse få ha 8, 10, 12 våpen hvis de vil.

 

Alle lover og forskrifter på feltet som vi har sett de siste årene, er vel kun politikeres iver etter å vise den generelle befolkningen at de gjør noe med "våpenproblematikken"..

 

Dessuten, ved privat oppbevaring blir det ikke stjålet store mengder våpen sånn som ved vigrids innbrudd ved lageret på Jørstadmoen leir og andre tilfeller der forsvarets AG3 geværer har kommet over på kriminelle hender.

 

isprins.

 

Isprins: hvis du ikke er brukeren som postet dette orginalt på kammeret.no (noe jeg egenklig ikke tror du er) så er det vanelig å kildehenvise til hvor du har hentet det fra og hvem som er "forfatteren". Og hvis man ikke gjør dette er det rimelig frekt å stjele noe noen andre har skrevet og kalle det sitt eget.

 

 

 

 

 

Når det gjelder topic for tråden så synes jeg at våpenlovene vi hadde (har ikke satt meg inn i de nye enda) var helt greie og syns ikke de burde bli hværken strengere eller mer liberale med ett unntak: Ransakingsretten til politiet hvor de kan ransake huset til en våpeneier uten skjelelig grunn eller misstanke, bare for at han er våpeneier er helt horribel. Dette kriminaliserer vanelige lovlydige våpeneiere og det er helt feil (vet ikke hvordan dette blir med den nye loven).

 

Bare for å ha det sagt er jeg ikke noen anti våpen hysteriker (har tideligere vært medlem av pistolskyteklubb og har skutt med veldig mange forskjellige pistoler, revolvere, rifler og noen hagler), men jeg syns alikevel at man ikke burde kunne skaffe våpen til selvforsvar og at man må ha behov for våpen for å kunne anskaffe seg dette (til sportsskyting eller jakt). Jeg syns også begrensninger på antall våpen er riktig siden en med mange våpen blir et mål for kriminelle som vil bryte seg inn og stjele alle våpenene.

Et annet pungt jeg er litt uenig med den gamle våpenloven er at jeg ikke synes at noen skal kunne være våpensamlere (disse får ha flere våpen enn den vanelige jeger/sportskytter). Ingen har behov for å være samlere. Og for historisk interesse har vi museer. Privatpersoner trenger ikke å ha noen slags private våpenmuseer. Så jeg mener at "våpensamlerlisens" burde kunn organisasjoner (museer) ha lov til (disse organisasjonene/museene kan selvfølgelig være både private eller offentlige). Forsvarsmuseet på akershus festning f.eks har en meget god våpensamling hvis man er interessert i historiske våpen (man trenger ikke å ha en slik samling selv).

 

 

 

 

Når det gjelder standardargumentet med at man lett kan skaffe et ulovelig våpen til å begå kriminelle handlinger eller mord og at alle derfor like så godt kan få våpen lovelig fordi mordere/kriminelle greier fint å skaffe seg det uansett. Dette er ikke sannt! de aller fleste kriminelle i Norge har ikke våpen og den vanelige mannen/kvinnen i gata greier faktisk ikke lett å skaffe seg et ulovelig våpen til å drepe en ektefelle, el. (man kan ikke bare gå på en litt shaby pub og spørre den fyren med mest tattiser om du kan kjøpe et våpen av han), derfor det er så mange som bruker kniv, ol. Vanelige småkriminelle har faktisk også en del problemer hvis de vil skaffe seg våpen. bare det at B-gjengen bruker .22 cal pistoler og at det ble brukt .22 cal pistol under orderuddrapet sier jo sitt om hvor liten tillgang det er på ulovelige våpen i Norge (de hadde nokk foretrukket noe en del grovere enn dette). Når det gjelder nokas-ranet så brukte man hær AG3 og MP5 stjålet fra forsvaret så heller ikke hær hadde de tillgang på bedre smuglede eller andre ulovelige våpen (AG3 har kraftig rekyl (upresis ved hurtig påfølgende skudd) og er lang og tung som gjør den upraktisk under et ran og MP5 går ikke gjennom politiets skuddsikre vester eller tynne vegger, så de hadde nokk foretrukket noe annet hvis de hadde hatt tillgang på det)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hva skal en jeger med mer enn 6 våpen??

 

Av samme grunn som at enkelte har mer enn en datamaskin, de fyller forskjellige behov.

 

Samtidig, det er ingen problem å bryte et slikt skap, i tillegg til at mange jeg kjenner ikke følger regler om oppbevaring til punktet. Mange låser våpenet fast i veggen som pynt, og mange driter rett og slett i regler. Uansett, det å stjele 6 våpen er en fin fangst spør du meg.

Nå har det kommet krav om våpenskap fra første registreringspliktige skytevåpen, man skulle i utgangspunktet tro at beviselig lovlydige mennesker innfrir disse kravene. At noen driter i oppbevaringskravene for stå for din regning, jeg har ikke møtt på mange og jeg ser ikke helt hvordan du kan underbygge påstanden heller. Langvåpen er generelt lite populært blandt kriminelle og våpentyveri fra private er lite utbredt i Norge.

 

 

Det er veldig liten forskjell i dag på definisjon mellom hus og hytte, siden mange hytter har innlagt både strøm og vann osv.

 

Nei, det ene er regulert som fritidsbolig, det andre som vanlig bolig.

 

Grunnen på hvorfor voldskriminaliteten i Storbritannia har økt har andre årsaker som ikke nødvendigvis henger sammen med den strenge våpenloven. Jeg vil gjerne se verifisering av påstanden at økende voldskriminaliteten i Storbritannia har økt på bakgrunn av flere restriksjoner i forhold til våpenlovinnskjerpelser. Frem til da velger jeg å behandle denne påstanden som ren gjetting.

Storbrittania er et godt bevis på at restriktiv våpenlovgivning ikke har noen direkte korrelasjon på våpenkrimnaliteten.

 

Kriminalpolitisentralen fører idag en sentral oversikt over tyveri av skytevåpen. Det føres oversikt over meldinger om tap og tyveri av såvel militære som sivile skytevåpen. I løpet av de siste fem år viser oversikten at ca 2.400 våpen er meldt tapt/stjålet. Det er i det vesentligste hagler og rifler som blir stjålet og det er flest sivile skytevåpen som forsvinner. Forholdsvis få skytevåpen kommer til rette.”

2.400 våpen er ca 2,5/1000 av det totale antallet våpen i Norge...

Lenke til kommentar
bare det at B-gjengen bruker .22 cal pistoler og at det ble brukt .22 cal pistol under orderuddrapet sier jo sitt om hvor liten tillgang det er på ulovelige våpen i Norge (de hadde nokk foretrukket noe en del grovere enn dette).

 

Til orderuddrapene ble det brukt to våpen, en pistol kal 22 og en revolver kal 38.

 

Kalber 22 blir ofte foretrukket av kriminelle fordi den bråker mindre, og kulen er vanskeligere å spore tilbake. En pistol kal 22 er også slankere og lettere å gjemme på kroppen.

Lenke til kommentar
Jeg har ti ganger viktigere ting å gjøre enn å sitte og høre på syting fra folk som ønsker seg lettere tilgang på våpen slik at de kan leke cowboy i skogen. Hvis jeg en dag blir så irrasjonell at jeg setter hobby interesser fremfor de virkelig store utfordringer dette samfunnet står fremfor, da kan jeg like greit legge meg på alle fire og begynne å spise gress, for da er jeg ikke lenger et menneske. Du derimot har kjeften full av gress allerede.

Det er vel ingen her som har tatt til orde for å leke cowboy i skogen? Hvis det er slik man lærer å argumentere under mastergradsstudiet i statsvitenskap, må jeg si at det skuffer meg.

 

Man kan si hva man vil om "hobby interesser*" som du kaller det, men en stor del av Norges befolkning bruker en god del tid og penger på sine hobbies. Det være seg musikk, idrett (herunder skyting som idrett), teater, bildekunst, dans, jakt/fiske/friluftsliv og mange andre aktiviteter som i mange tilfeller kommer inn under det utvidete kulturbegrepet.

 

Jakt og fiske har lange tradisjoner her i landet. Det har også skyting som idrett. Faktisk ble Norges første olympiske medaljer vunnet av skyttere, i Paris i 1900. Mange med meg finner stor glede i å konkurrere med andre skyttere på stevner rundt om i landet. Og for oss som har passert "middagshøyden" er det ikke så veldig mange idretter der vi fortsatt kan hevde oss på regionalt og nasjonalt plan.

 

I stedet velger du å omtale oss som en slags halvkriminell horde med våpengalninger. Hvis du absolutt MÅ bruke hersketeknikker for å vinne fram i diskusjonen, kunne du kanskje prøve å være litt mer subtil?

 

Vi kunne såklart avskaffe alle hobbies og andre kulturaktiviteter og bruke alt av ressurser på "de virkelig store utfordringer dette samfunnet står fremfor". Men hvor mange av oss ønsker å leve i et sånt samfunn? Fjerne alt som lukter av risiko og manglende produktivitet og leve for å arbeide i stedet for å arbeide for å leve. Det finnes fortsatt noen slike regimer på jorda, men jeg har ikke inntrykk av at innbyggerne der er på langt nær så lykkelige og tilfredse som vi nordmenn er. Selv de av oss som ikke har oppdaget skytesporten...

 

 

* Min utheving. Din orddeling.

Lenke til kommentar

hAHA, har bare en kommentar til "Kanstad", bare gi opp, du vet at når du er nødt til å uteheve orddelingsfeil fra den andre parten.. Da har du lite å fare med.

For å gi posetn substans:

Fremdeles, man trenger ikke å avvikle jakt som hobby om man blir begrenset til seks våpen.

Endret av Bata
Lenke til kommentar
hAHA, har bare en kommentar til "Kanstad", bare gi opp, du vet at når du er nødt til å uteheve orddelingsfeil fra den andre parten.. Da har du lite å fare med.

For å gi posetn substans:

Fremdeles, man trenger ikke å avvikle jakt som hobby om man blir begrenset til seks våpen.

Posetn (ikke uthevet) min handler ikke primært om jakt, og jeg har ikke nevnt jaktvåpengarderoben med ett ord. Jeg er ikke jeger, jeg er konkurranseskytter. Og det ønsker jeg å fortsette å være.

 

Når det er sagt, har jeg full forståelse for at et mindretall av jegerne driver med så mange ulike jaktformer at de har et reelt behov for mer enn 6 jaktvåpen.

 

Dessuten var jeg ikke nødt til å utheve orddelingsfeilen. Jeg valgte å gjøre det, fordi jeg lever i et land som har en viss grad av valgfrihet. Og det ønsker jeg å fortsette med.

Endret av Kanstad
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal ikke gud og hverman få eie hva slags våpen man vil, men de som faktisk liker å skyte, og er hobbyskytere må jo gå gjennom en helvetes prosess for å få eie en pistol. Man må ha vært medlem i en skyteklubb i 6 mnd hvor man har deltatt aktivt på stemner og div. Man må ha politisøknad, OG man må være 21. Når man først har gjennomgått alt dette, så hadde det vel for pokker ikke gjort noe om grensa var 18? Spør du meg, så hadde det vært nok med et sikkerhetskurs + politisøknad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...