Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Selge hus med leietaker i...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det letteste er å si opp nåværende leietaker, leie ut og heller be vedkommende om selv kontakte ny eier når handelen er gjennomført. Enkelte kan bli skeptiske når man hører om en leietaker som enda er tilstede. I denne saken er det nok fordelaktig for eier(deg) å slippe ekstra "bryderier".

Til siste spørsmål: Jeg mener at personen må skrive ny kontrakt med den nye eieren.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du ikke tatt med dette i avtalen din med leieboer? Jeg har med et punkt om at dersom huset selges, opphører avtalen. Da står leieboer og ny eier fritt til å avtale ev. ny leieavtale.

Lenke til kommentar
Har du ikke tatt med dette i avtalen din med leieboer? Jeg har med et punkt om at dersom huset selges, opphører avtalen. Da står leieboer og ny eier fritt til å avtale ev. ny leieavtale.

Bruker Forbrukerrådets standardavtale, der er dette punktet ikke tatt med.

Fant dette på lovdata, men jeg snakker ikke juridisk så jeg er ikke sikker på om jeg skjønte dette:

§ 8-6. Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Men det er vel neppe et større problem enn å spørre leietaker om han er villig til å fortsette leieavtalen med ny eier for så å informere eventuell kjøper om dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...