Gå til innhold

Exchange og mobiler - flyttet sertifikat


Anbefalte innlegg

Jeg har en kunde som byttet mailserver i våres. Det var en normal migrering mellom to ex03-servere i samme domene. Til slutt tok jeg en snarvei, og eksporterte SSL-sertifikatet fra gammel serverr og la det inn på den nye. Dette fungerte fint med både webmail og Outlook Anywhere, så jeg tenkte ikke mer over det.

 

Nå ønsker en bruker å ta i bruk Mail For Exhange på Nokia-en sin, men får tilkoblingsfeil. Jeg har sjekket og trippelsjekket alt, men finner ingen feilkilder. Dermed tenker jeg seritifikat. Kan det være en feilkilde, i og med at opprinnelig certificate request kom fra en annen server enn den som fakisk benyttes i dag? Det er kjedelig å kjøpe et nytt sertifikat dersom det viser seg at dette ikke er årsaken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hvordan eksporterte du sertifikatet? Passet du på at du endte opp med en .pfx fil? I teorien skal dette fungere helt greit.

Jepp, gjorde alt etter boka. Det fungerer jo forsåvidt også til OWA og Outlook Anywhere.

 

Husk at man må godta sertifikatet på Nokia-telefonen før løsningen vil virke.
Nei, det har jeg aldri vært borti - så lenge det er en trusted publisher i alle fall. Endret av enden
Lenke til kommentar

Det var det jeg var redd for. Da må jeg bruke helgen på videre feilsøking...

 

Sertifikatet er gyldig ihht IE, og jeg kan ikek se noe feil på det, men det er greit å få det punktet ut av veien siden ejg aldri har flyttet et sertifikat før. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Har ikke hatt tilgang til loggen på telefon enda. Får det i løpet av helgen. Jeg har x antall tilsvarende oppsett, og kan ikke finne noe avvik. Den eneste forskjellen jeg vet om fra denne løsningen og tilsvarende er at sertifikatet har blitt flyttet. Dermed var det greit å kunne få utelukket dette som feilkilde.

 

Det er tre ulike telefoner (modeller) som er testet, og ingen får koblet til. Jeg oppdaget at OMA ikke fungerte, men regner med at dette ikke har noen sammenheng. Det må uansett sjekkes opp.

Lenke til kommentar

Hm, hva er grunnen til å utelukke at det ikke har noe sammenheng med OMA? Nå er jeg ingen Exchange ekspert, men er det ikke OMA som benyttes i ActiveSync sammenheng? Mail for Exchange benytter jo igjen ActiveSync for kommunikasjon mellom Exchange og mobile enhet.

Lenke til kommentar

Og vips var visst ikke feilen lokaisert enda likevel. Kunden har brukt en Nokia E75, mens vi har testet med et knippe andre telefoner. E75 har en integrert MFE-sak, som er ganske anderledes og mer omfattende enn den nedlastbare til tross for lavere versjonsnummer. Disse telefonene vil simpelthen inne koble seg til Exchange. jeg har forsøk kundens 2003-server, der normal MFE fungerer fint, vå egen 2007-server der vanlig MFE fungerer og en 2003 SBS sånn bare for å sammenligne. Jaggu fungerte den ikke der heller.

 

Diverse forumposter hevder at Nokia har radbrukket ActiveSync-protokollen på denne telefonen, men det finnes ikke et eneste fornuftig forslag til løsning der ute. Noen som har vært borti telefonen og har forslag?

Lenke til kommentar

Kunne det vært en mulighet å installere en nyere versjon av MFE istedenfor å bruke den som allerede følger med telefonen? Mulig det løser problemet hvis det er MFE'n som følger med telefon som er problemet.. Bare ett forslag, er ikke noe guru på området..

Lenke til kommentar

Nokia E75 kommer vel med nye Nokia Intellisync klient eller noe sånt. Jeg har ikke selv testet det, men så vidt jeg kjenner til er dette kun en oppgradert e-post klient. Kjenner ikke til om de har tweaket MfE også... Har du prøvd å oppgradere til nyeste MfE på telefonen? Som jeg tidligere nevnt vet jeg at versjon 2.07 (eller noe sånt) har betydd trøbbel. Sjekk om default softwaren bygger på versjon 2.07.

 

Hva sier forresten loggen til MfE?

Lenke til kommentar

Det er MFE 2.0 ettellerannet som ligger i den nye mailkliententen ja. Litt merkelig, da den er vesentlig mer avansert (hvilke mapper du får tilgang til samt visning) enn 2.9 som ligger på nett. Problemet er at telefoner med den nye klientene ikke godtar installasjonsfilene til MFE.

 

Mobildata, som har levert telefonene har nå tatt en tilbake og sendt den til Nokia, så de skal få hacke den. Det er tydelig at Nokia har vært borti MFE-feil før, for jeg fikk et tre sider stort spørreskjema som måtte fylles ut og sendes sammen med telefonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...