Gå til innhold

PCUtstyr og reklamasjon


Anbefalte innlegg

For 3 uker siden mottok jeg en AMD 2500+, epox 8rda+, CPUvifte og ram fra PCUtsyr. Det første jeg oppdaga da jeg åpna pakken, var et lite hakk i kjernen på prosessoren. I og med at jeg ikke har hatt noen erfaring med AMD prosessorer før, sendte jeg en mail til PCUtsyr for å forhøre meg om det hakket hadde noe å si. Tilbakemeldingen, etter å detaljert ha forklart hvor og hvordan hakket var, var at slik skulle den være.

 

Dum som jeg sikkert var, prøvde jeg da prosessoren i maskina. Men maskina virka jo selvsagt ikke. Det endte opp med at jeg sendte prosessoren tilbake til PCUtstyr. Og etter å halt innformasjon ut av dem, fikk jeg vite at prosessoren var avvist fra importøren fordi det var skade på den.

 

Jeg tok det som en selvfølge at jeg kom til å motta en ny prosessor fra PCUtstyr, i og med at jeg hadde varslet om at jeg oppdaget hakket i prosessoren med en gang jeg åpnet pakken. Men den gang ei!

 

Dette var svaret jeg fikk fra PCUtsyr:

Hei.

Vi har tatt opp denne saken med vår leverandør.

De sier at alle prosessorer som blir solgt er nye og blir videresendt uten at

prosessoren er ute av forpakningen. Det er heller ikke rapportert inn noe fra dette partiet.

 

Vi håndterer varen på samme måte. Prosessoren blir ikke pakket om, og forlater aldri emballasjen.

 

Det er derfor denne saken blir avvist. Skaden kan ikke ha skjedd før du mottok prosessoren.

 

Håper på forståelse for dette.

 

Hvordan kan de vite at skaden ikke skjedde før jeg åpna pakken? Har ikke jeg noe å si som forbruker i denne saken? Jeg føler meg forrådt. Kan de bare sende ut defekte prosessorer og skjule seg bak en slik påstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hørese jo ganske banalt ut å si at "vi er sikker på at den var feilfri da den ble sendt" Åssen kan vi som forbrukere sjekke dette uten å åpne pakken for "garantien" oppheves når du åpner pakken.

 

Det står vel alltid at cpu må sjekkes for feil før montering. Garantien gjelder bare når du ikke har åpnet pakken. Men for å sjekke dette så må du jo åpne pakken så hvordan kan man sjekke dette da.

 

Syns butikken burde lagt seg flat og gitt deg en ny. Dem må jo stole på kunden oxo.

Lenke til kommentar

Skriv en lang, stygg, kritisk anmelding av møkkabutikken på webshopguiden...

 

Det hjalp for min del, og forøvrig, velkommen i klubben for misfornøyde kunder hos pcutstyr :evil:

 

Det er absolutt ikke første gang den gjengen med amatører behandler kundene sine som den dritten de selv er.

 

Andy

Lenke til kommentar

Har forhørt meg med Forbrukerombudet. Av dem fikk jeg hyggelig tilbakemelding.

 

Etter den nye forbrukerkjøpsloven, som gjelder alle varer kjøpt etter 1. juli 2002, heter det i § 18 andre ledd:

 

"Hvis ikke noe annet kan bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang (fra du har mottat den), formodes å ha eksistert veds risikoens overgang."  

 

Det betyr at de seks første månedene etter at du har kjøpt varen er det selger som må bevise at det IKKE er en mangel dersom varen ikke virker.

 

Har også fått mer tilbakemelding fra PCUtstyr. De unnskylder seg med at det er AMD som har slik streng garanti!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

... Å kalle det en dialog er vel å ta hardt i. Er vel mest monolog fra meg til dem. Saken drøyer og varer. De påstår at de venter på tilbakemelding fra importøren. Men jeg synes det lukter av trenering! Kanskje de helst bare vil at jeg skal gi opp?

Lenke til kommentar

dette syns jeg pcutstyr burde tatt på seg selv uten å ha leverandør med i bilde.

tross alt så er det ikke mye det dreier seg om og kundekretsen er viktig for å overleve.

dette burde virkerlig pcutstyr ordnet opp i og stått for.

de kunne yttet litt god service her ja

 

dessuten. det er slikt som dette forbrukerne fester seg med når det gjelder å handle. forbrukerne er jo ute etter å få god behandling for å i det hele tatt ha lyst å handle i etter tid med den butikken det gjelder.

Lenke til kommentar

---I og med at jeg ikke har hatt noen erfaring med AMD prosessorer før, sendte jeg en mail til PCUtsyr for å forhøre meg om det hakket hadde noe å si. Tilbakemeldingen, etter å detaljert ha forklart hvor og hvordan hakket var, var at slik skulle den være. ---

 

Syns det høres rart ut at det var svaret du fikk fra dem....... :o

Lenke til kommentar
Har forhørt meg med Forbrukerombudet. Av dem fikk jeg hyggelig tilbakemelding.

 

Etter den nye forbrukerkjøpsloven, som gjelder alle varer kjøpt etter 1. juli 2002, heter det i § 18 andre ledd:

 

"Hvis ikke noe annet kan bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang (fra du har mottat den), formodes å ha eksistert veds risikoens overgang."

 

Det betyr at de seks første månedene etter at du har kjøpt varen er det selger som må bevise at det IKKE er en mangel dersom varen ikke virker.

 

Har også fått mer tilbakemelding fra PCUtstyr. De unnskylder seg med at det er AMD som har slik streng garanti!

 

De fleste webshopper driver på den måten at de handler fra en leverandør x. Leverandør x har andre betingelser på reklamasjon/garanti da de driver salg b2b og ikke trenger å forholde seg til bl.a. forbrukerkjøpsloven og enkelte elementer av kjøpsloven (som lengden på reklamasjon). Enkelte (de fleste) leverandører tilbyr også kun den garantien som deres leverandør (produsenten) tilbyr (av og til bare 1 år, og i dette tilfellet ingen garanti på akkurat den typen feil). AMD vet jeg ikke tilbyr ny vare for CPU-er med fysiske feil på kjernen.

 

Det som sannsynligvis har skjedd i ditt tilfelle er at PCutstyr.no har mottatt din vare og sendt den inn til sin leverandør i påvente av å få en ny vare tilbake i retur. Da leverandøren ser hva skaden er / får til svar fra AMD at de ikke erstatter CPU-er med fysiske skader, vil heller ikke leverandøren tilby en ny CPU tilbake (husk at leverandøren har samme garanti som det produsenten tilbyr her). Det PC-utstyr deretter gjør er et brudd på norsk lov, men de gjør det sannsynligvis for å spare penger (kan tenke meg at de har flere slike tilfeller) eller fordi de har dårlig kunnskap til norsk lovgivning på dette området, og de sender deg det samme svaret de fikk i fra sin leverandør.

 

Stå på å klag, du har retten på din side. Bruk forbrukerrådet aktivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er jo svaret ganske greit.

 

Du skriver nøyaktig hva som har skjedd i Webshop guiden, gir dem laveste karakter og lar dem svi for det.

 

De taper jo kunder og det er kundene de lever av. En skarve prosessor til noen hundre lapper er jo ikke all verden, men det er jo snakk om at de på sikt vil tape mye på dette.

 

Jeg hadde ikke gitt meg ennå. Gi dem beskjed om at du har tatt opp saken på forumet her også. Det er jo tross alt en del mennesker her hver dag som vurderer butikkker etc. Når de ser hvordan du blir behandlet så bestiller de sannsynligvis IKKE fra denne butikken :lol:.

 

Tror ikke pcutstyr tjener noe særlig på å behandle deg slik :roll:

 

Jeg er selv åpen for alle butikker, de tapte akkurat en kunde nå, slik useriøs behandling av kunder er jeg ikke interessert i å oppleve selv.

Lenke til kommentar
Hbartnes.

 

Det er blitt en stund siden du lagde dette topicet.

 

Kan du komme med en liten oppdatering? Spennende å få vite hvordan det går i saken.

 

Jeg har jo prøvd å holde den oppdatert med hva som har skjedd. Senest tidlig i dag skrev jeg at jeg har mottatt svar fra PCUtstyr ang. klagen fra Forbrukerkontoret.

 

Du skriver nøyaktig hva som har skjedd i Webshop guiden, gir dem laveste karakter og lar dem svi for det.

 

Jeg skrev min erfaring med dem før jeg klagde til Forbrukerkontoret og ga dem karakteren 2. Det ble de slett ikke blide for. Men jeg sa til dem at det var en oppfatning som kunne endre seg. Det kom selvsagt an på hvordan saken utartet seg. Og den har jo slett ikke utartet seg. De holder jo steilt på sitt.

Lenke til kommentar

FYf*an må jeg bare si! Skulle ikke vært mulig å bli så dum som den gjengen er. Skjønner de ikke at de tapper flere titalls ganger den summen av den prosessoren nå?! Slike ting som dette gjør meg så forbanna! Jeg har ikke kommet til å gidd meg med en ny cpu heller, har kommet til å holdt på til jeg har fått noe ekstra for tort og svie, og "sakskostnader", tapt arbeidsfortjeneste ;)

 

Jeg er også åpen for de fleste webshopper, så de mistet iallefall en kunde til her. Når jeg handler datautsyr for meg og kjente, handler jeg først og fremst fra de med go service, altså ting som skjer etter kjøpet. Har bare en ting å si der mpx.no, komplett.no og multicom.no :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...