Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvis jeg spyr noen ganger etter jeg har spist, da legges vel ikke de kaloriene på meg? Sånn at når jeg spiser godteri kan jeg spy etterpå, så blir det som om jeg ikke har spist det. Hvis man bare spyr etter jeg har spist noen ganger, blir man da avhengig av dette, så man også må spy etter man han spist når man ikke er hjemme? Lenke til kommentar
direkte Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Tror det blir veldig vanskelig å slutte hvis du først begynner med det Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis jeg spyr noen ganger etter jeg har spist, da legges vel ikke de kaloriene på meg?Sånn at når jeg spiser godteri kan jeg spy etterpå, så blir det som om jeg ikke har spist det. Hvis man bare spyr etter jeg har spist noen ganger, blir man da avhengig av dette, så man også må spy etter man han spist når man ikke er hjemme? Nei, du tar ikke opp kaloriene. Ja, du vil bli avhengig. Som nevnt tidligere i denne tråden, er dette en sikker vei til å bli bulimiker, og det vil du ikke. Kroppen tar faktisk skade av en slik livsstil, og det er langt viktigere med en sunn kropp, enn en slank kropp. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Du ødelegger også tennene dine pga syreskade fra oppkastet. De som blir avhengige av dette risikerer at kroppen nekter å spise. Dvs at du kaster opp maten du spiser selv om du ikke ønsker å gjøre det selv. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis jeg spyr noen ganger etter jeg har spist, da legges vel ikke de kaloriene på meg?Sånn at når jeg spiser godteri kan jeg spy etterpå, så blir det som om jeg ikke har spist det. Hvis man bare spyr etter jeg har spist noen ganger, blir man da avhengig av dette, så man også må spy etter man han spist når man ikke er hjemme? Hvis du synes at det du skrev der høres helt ok ut, så vil jeg si at du har et problem... Lenke til kommentar
Lenne Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Du tar ikke opp kaloriene, men til gjengjeld får du masse andre problemer på kjøpet. Tennene dine for ekspempel. Les litt om det før du pådrar deg selv noe sånt... Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Å spy opp maten kalles bulimi som er en type spiseforstyrrelse. Å få bulimi bevisst, er noe av det dummeste man kan gjøre. Bulimi er en sykdom og blir sett på som og behandlet som en sykdom, noe som innbærer at hvis man oppdager noen som har det, blir de sendt til psykologer, leger, sykesøstre og i noen tilfeller barnevernet. Det skaper oppstyr og det angår ikke bare den personen med sykdommen, men også folkene rundt. Familie og venner blir også berørt. Ved å spy opp maten du har spist legger du nødvendigvis ikke på deg de kaloriene, men saken er den at kroppen trenger kalorier! Spyr du opp alt du spiser vil ikke kroppen få den nødvendige næringen den trenger til å funksjonere riktig. Det første som skjer ved bulimi er at man går ned i vekt med at alle musklene forsvinner. Musklene kan ikke lenger brukes som før, de blir svakere og svakere og kondisjonen og styrken i kroppen blir derfor nedsatt. Etter hvert begynner tilstanden og bli mer alvorlig da man blir avhengig av å spy opp det man har spist. Da rammes de indre organene som hjertet, nyren, magesekken og levra. Utseende blir værre og det vises svært godt at en har bulimi. Ansiktet og kroppen blir tynnere, men hudfargen og pigmentene blir svakere slik at man ser syk ut hele tiden. Øynene kan bli slappere og man ser generelt mye trøttere og sykere ut. Alt dette for ikke å snakke om tennene. Når man spyr, spyr man ikke bare opp det man har spist - man i spyet kommer det også opp væske fra magesekken, magesyre, enzymer og matrester som er begynt å brytes ned. Alt dette har en skyhøy pH-verdi. Denne pH-verdien i denne syren er så sterk at tennene ødelegges fortere enn en kan se det! Tungen blir også gulere og smaken i munnen blir forferdelig. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det høres kanskje ut som en enkel måte å bli kvitt noen kilo, men det anbefales absolutt ikke. Det er bedre å være feit og frisk enn tynn og syk. Lenke til kommentar
Shipwreck Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Dette har jeg prøvd, og tro meg, dette anbefaler jeg deg ikke overhodet. For min del ga det seg av seg selv, fordi jeg fikk helt angst av å springe på do rett etter at jeg hadde spist, og kvitte meg med maten som mamma hadde laget til meg. Det var noe ordentlig dritt. Nei, slank deg heller på normalt vis. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '4' innlegg slettet fra tråden. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du må jo ikke kasteopp etter du har spiste, har du ikke lært at man blir sånn bulimiker(tror jeg det heter) av og gjøre det. Er vanskelig og stoppe og kasteopp hvis du først har gjort det en lang stund. Lenke til kommentar
Gjest Ernæring Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hvis jeg spyr noen ganger etter jeg har spist, da legges vel ikke de kaloriene på meg?Sånn at når jeg spiser godteri kan jeg spy etterpå, så blir det som om jeg ikke har spist det. Hvis man bare spyr etter jeg har spist noen ganger, blir man da avhengig av dette, så man også må spy etter man han spist når man ikke er hjemme? Tja, for å være litt upolitisk korrekt men ærlig: Du tar opp noen kalorier. Har du noensinne sett en radmager bulemiker? Nei. Kroppen suger opp sukker og fett relativt raskt. Fiber og proteiner må ned i magesekken for å tas opp, det er altså i hovedsak disse du spyr opp. Du spyr opp det av maten som er bra, og tar opp det du ikke vil ha. I tillegg til å bådra deg psykiske og fysiske senskader ved å utvikle bulemisk atferd. Hilsen ernærningsfysiolog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå