asicman Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg har akkurat flyttet og der jeg bodde før la jeg opp CAT5 kabler til alle rom, men la kablene langs veggene osv. I mitt nye hus er alt det elektriske sjult og jeg kunne tenke meg å få lagt kabler inn i veggene og mellom etasjene. Alt er nytt og fint så jeg er ikke så klar for å rive ned vekker osv. Jeg tipper det går en del K-rør gjennom vegger og tak. Men problemet er om jeg får plass og hva som er lov. Jeg har forstått det slik at man ikke har lov å legge CAT5e/6 sammen i samme K-rør som 220V siden CAT5e/6 har bare 24V godkjent isolasjon? Finnes det noen kabler av CAT5e/6 kvalitet med 220V isolasjon? En fiberkabel ville kanskje være enkel å trekke, men det blir vel litt dyrt (har sett fiber til 100mbps Ethernet omformer til ca $199)? Er det noen som har noen gode tips? Har hatt mye problemer med trådløse nett og har lyst til å holde forsinkelsen så lav som mulig da jeg har en noen diskløse klienter og filserver i nettverket. Homeplugs har jeg ingen erfaring med, men jeg har inntrykk av at de har forholdsvis høy forsinkelse (80ms?), men båndbredde opp i mot 200mbps under gode forhold. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Er det noen som har noen gode tips? Ingen med erfaring fra kabeltrekk i hus? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Etter regelverket skal kabelen med dårligst isolasjon tåle spenningen til den kabelen med høyest spenning når de ligger i samme rør. Kan ikke huske å ha sett noen nettverkskabler som tåler 230V, men har ikke sett spesielt etter slike kabler, så kan godt hende at det eksisterer. Men ser for meg at de er tykke (Vanskelig å trekke i samme rør som noe annet) og dyre. (Lite brukt, dermed dyre å kjøpe inn.) Ser også for meg at det gjerne blir trangt i eksisterende rør, så det blir et lite helvete å få trukket inn noe mere. Så det beste er nok å få lagt opp et nettverk åpent. Med lit planlegging og smarte føringsveier er det ikke sikkert det blir liggede så veldigt synligt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) jobber i et ganske gammelt bygg hvor det ikke er laget egne rør for trekking av nettverkskabler, så nettverkskablene trekkes der det er hull som stortsett blir gjennom elskap med strømledningene når vi skal opp/ned etasjer og har ikke opplevd noe dårlig signal etc på de strekkene Endret 26. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
asicman Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Med lit planlegging og smarte føringsveier er det ikke sikkert det blir liggede så veldigt synligt. Det er mulig at jeg kan trekke noe under listene langs gulvet. Jeg får prøve meg fram litt. Fiber hadde vært en løsning, men det er litt i dyreste laget. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 jobber i et ganske gammelt bygg hvor det ikke er laget egne rør for trekking av nettverkskabler, så nettverkskablene trekkes der det er hull som stortsett blir gjennom elskap med strømledningene når vi skal opp/ned etasjer og har ikke opplevd noe dårlig signal etc på de strekkene Jeg tenker ikke på støy og bitfeil forårsaket av 220V. Heller på hva som er lovlig i følge forskriftene osv. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Fant du ut noe mer ang det å trekke nettverkskabel i eksisterende rør i veggen hvor det går 230V fra før? Er oppi samme problem selv. Prøvde i dag Devolo 200, men det skuffet veldig, selv med 2 adaptere i samme stikkontakt fikk jeg max 4,6MB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå