Gå til innhold

Hjemmelagde våpen-tråden for oss som liker sånt...


TanteEdgar

Anbefalte innlegg

Dette inbefatter altså alt av hjemmelagde skytere/kanoner og generelt alt som kan være potensielt farlig :p

Jeg skal ta bilde av potetkanonen min når det blir lyst og legge ut her. Alle som har noe hjemmesnekra greier er velkommen til å legge det ut her til andres inspirasjon :thumbup:

 

Fortell også hvordan den fungerer/opereres

 

Jeg kan begynne: Det er et gasskammer med skrulokk bakerst på kanonen som den fylles propan i etter at en potet er stappet ned i løpet foran. Det er en klar fordel med for store poteter da det blir helt tett og du får skrelt dem og smurt opp løpet samtidig når du stapper dem nedi.

 

Inni gasskammeret er det to ledninger som er koblet til en lighter-tenner og når du trykker på knappen blir det gnist inni kammeret og du får en slags reaksjon hvis det er propan inni :D

 

Har funnet ut at det optimale er å fylle ca 8 sekunder fra propanflasken for å få et bra gass/oksygenforhold. Noe særlig mindre gir bare et lite puff og mer vil gjøre det vanskelig å få tent gassen.

 

Hvis alle forklarer seg som dette kan vi få en interessant tråd etterhvert :yes:

 

Og moderatorer: jeg vet at det er en våpentråd en eller annen plass, men siden det er hjemmelagde greier vi snakker om her så vil jeg ikke si at det blir direkte et skikkelig våpen. Så ikke flytt tråden uten å si fra først iaffal :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver på hjemmebasis og lager en vaskekte railgun i miniatyrformat. Tiltenkt kaliber og ammunisjon er 3mm steel-pellets -- da for å kunne holde strømforbruket på et noenlunde fornuftig nivå.

 

Foreløpig har jeg kommet så langt som innkjøp av elektromagneter, mikrokontrollere for elektromagnetsekvensering, samt materialer for å bygge railrampen (les: løpet).

 

Til nå har jeg kommet fram til at optimal lengde på løpet er 2 meter. Dette har ingenting med presisjon å gjøre, men snarere fordi undertegnede ikke hadde råd til å kjøpe flere magneter, og for den del at å bygge større løp uten at andre uvedkommende skulle fatte interesse ville vært umulig.

 

Beregnet utgangshastighet (vRef) ligger for øyeblikket på 90 m/s.

Lenke til kommentar

Har lagd en god del kanoner og sånt før.

 

Lagde en potetkanon for en del år siden.

Kom i avisa pga den og fikk tilbud om å bli med på et radioprogram.

Den skøyt bortimot 300 meter og jeg skøyt en skrutrekker med den igjennom en garasje vegg.

Video av den og en del andre greier jeg har lagd ligger

 

Lagd en del kruttkanoner også, i forskjellige former.

Den siste jeg lagde var veldig enkel men utrolig effektiv.

Brukte en 1,5l flaske og festet et metallrør på tuppen, ladet den med en sånn kule som er i eldre datamuser og en god porson flash krutt som jeg puttet i bunn av flasken.

Kula gikk rett igjennom en 3mm glassfiber plate og fortsatte vidre inn i skogen, hørte greiner knakk innover i skogen...

En bilalarm noen 100 meter unna begynte å ule av smellet.

 

Lagd en del andre kanoner også, med samme prinsippe bare uten flaske, tetter bare bakenden av røret og putter krutt direkte inn i røret.

Skøyt en klinkekule tvers igjennom en garasje, inn på den ene siden og ut på den andre, ble et pent hull :p hehe

 

Når jeg startet å lage kanoner lagde jeg en del litt større kanoner med 2 løp osv, pleide å bruke samme type rør som de bruker til lyktestolper og ladet med de største typene av runde 1,5v batterier du får tak i.

 

Har også lagd en del 22cal pistoler.

Lagde en med løp i tre en gang, funka et par skudd, men etter det så kjørte kula seg inn i treet og splittet løpet i 2.

 

Den ene med metall løp som jeg lagde funket overaskende bra, skøyt igjennom ganske tykke planker, var rask og lade og tomhylsa forsvant ut av løpet av seg selv.

 

Har Også lagd en del 22cal pistoler av softgun, veldig enkelt å lage og fungerer ganske bra ;)og i tillegg så ser dem helt ekte ut.

Greide faktisk å skyte hull i husveggen til en kammerat..

 

For latteren sin skyld så legger jeg ved link til det dagbladet skrev om den ene kanonen TRYKK HER DIN TØS måten de skriver det på gjør det litt morsomt, men må nevne at vi ikke bombarderte noen av naboene.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Hadde vært kult hvis du gjør det!

Fint om du får tatt med bilder også :)

 

Litt usikker på hva railgun er,

Er det sånn med elektro magneter oppover løpet som dytter kula fremover?

 

For å bruke rifleterminologi:

 

en railgun er som du anter en rifle som bruker magnetisme som prosjektilpropellant fremfor krutt.

 

Se for deg at rifleløpet er en serie sterke magneter, montert på en skinne (les: rail), som holder et metallisk objekt med magnetiske egenskaper fast i luften mellom de. Disse elektromagnete vil opereres fra et relet som forer de med +5v nominell spenning for å operere et containment field (les: felt som holder prosjektilet i lufta for å motvirke frisjon mellom "løpet" og prosjektilet") for prosjektilet.

 

Railgun fyres av ved at magnetene umiddelbart bak prosjektilet forsterkes for å dytte prosjektilet forover en liten brøkdel av et sekund etter magnetene foran inverteres og forsterkes for å trekke prosjektilet forover. Like etter de bak har skiftet polaritet, flytter vi referansesystemet et hakk forover på magnetrekka og gjentar.

 

En sideeffekt av dette, er at prosjektilet vil bli rødglødende, og et 3mm pellet av stål vil lage en eksplosjon ved sammentreff mot f.eks. stein eller betong som tilsvarer det samme som et .50 kaliber (12.7mm) browning prosjektil dersom vRef er tilsvarende 400m/s.

 

EDIT: en annen og adskillig dyrere variant er å i stedetr for å propellere et prosjektil, kan du bruke same anordning med flere og sterkere magneter til å propellere et plasmafelt på samme måte, dog med en noe mer skremmende impakteffekt..

Endret av muggsopp
Lenke til kommentar

Hørtes veldig morsomt ut og vanskelig å lage.

Fikk nesten litt lyst til å prøve meg på en selv!

 

Men da var det, det jeg trodde det var! sett en sånn før som fyrte et prosjektil med en fart på 10 000m/s eller noe sånt..

 

Samme prinsippet har faktisk blitt foreslått til å bruke å sende romferjer ut i verdensrommet, litt sprø ide...

 

Er det 400m/s du regner med å få ut av den du lager ?

 

Hadde vært veldig morro med bilder og tegninger av prosjektet ditt.

Sier ikke nei takk til bilder av koblingskjema heller.

Må jo være ganske god i elektronikk for å få til noe sånt noe ?

 

Har du link til sider med tegninger, eller er det noe du har tegnet selv fra bunnet av?

Lenke til kommentar
Hørtes veldig morsomt ut og vanskelig å lage.

Fikk nesten litt lyst til å prøve meg på en selv!

 

Men da var det, det jeg trodde det var! sett en sånn før som fyrte et prosjektil med en fart på 10 000m/s eller noe sånt..

 

Samme prinsippet har faktisk blitt foreslått til å bruke å sende romferjer ut i verdensrommet, litt sprø ide...

 

Er det 400m/s du regner med å få ut av den du lager ?

 

Hadde vært veldig morro med bilder og tegninger av prosjektet ditt.

Sier ikke nei takk til bilder av koblingskjema heller.

Må jo være ganske god i elektronikk for å få til noe sånt noe ?

 

Har du link til sider med tegninger, eller er det noe du har tegnet selv fra bunnet av?

 

Det meste er gjort fra bunnen av. Synes selv det er mer givende å fullføre fra tegnebrett til ferdig produkt.

 

En del av kontrollerkortene må jeg faktisk designe og få printet og surfacemounted, og det kan koste en del. Jeg sikter på vRef=90m/s i første prototype, men 2 prototype / beta 1 skal ha vRef=400m/s.

 

Koblingene er utrolig enkle, men det er komponentene som releer og mikrokontrollere som vil være en hodepine å få riktig type av. Vi snakker her om responstider som er ned i 8-20 millisekunder, og da skal releet også kunne bytte fra f.eks. 5v til 1k2 volt.

Mikrokontrollerne må du programmere selv også, så det vil gå bort en hel del tid til dette. I tillegg kommer prøving og feiling med de respektive kostnader for å finne en ideell mikrokontroller, og med tanke på at de varierer fra 50 dollar og oppover, så kan dette fort bli veldig dyrt.

 

En annen indirekte kostnad som kommer, er strømforbruket ditt under testing av kanonen. Du må kanskje påregne diverse bøter for ordensforstyrrelse fra politiet om du skyter denne kanonen i utide i boligfelt (anbefaler å prøve dette en plass LANGT unna folk).

 

Jeg kan hjelpe med IC-board design til kontrollere. Jeg vil bruke disse for å ha pot.metere for å stille utvekslingsgraden til elektromagnetene, samt responstidens multiplikator. Dette er bare for sadismens del og for å perfeksjonere teknologien.

 

Like fullt, om jeg får dette til å fungere på 400m/s, vil jeg prøve et forsøk med skudd-mot-grunnfjell i den maksimale vRef som er mulig å presse ut av railen. Dette skal dokumenteres med video, selvsagt.

Lenke til kommentar

Vi pleide å fylle stålrør med krutt etter at vi hadde bretter sammen den ene enden. Røret passet perfekt rundt en geværkule så vi samlet dem opp fra sanddungene fra en skytebane. Dette kunne lett skyte gjennom vegger, bossholker (sånne store) og folk. Har også prøvd å bytte ut potetene i potetkanonen med trestykker på ca 100x72mm sånn at de passet som støpt inni et 3toms rør. Vi har det gøy på vestlandet :p

Lenke til kommentar
Vi pleide å fylle stålrør med krutt etter at vi hadde bretter sammen den ene enden. Røret passet perfekt rundt en geværkule så vi samlet dem opp fra sanddungene fra en skytebane. Dette kunne lett skyte gjennom vegger, bossholker (sånne store) og folk. Har også prøvd å bytte ut potetene i potetkanonen med trestykker på ca 100x72mm sånn at de passet som støpt inni et 3toms rør. Vi har det gøy på vestlandet :p

 

Vestlendinger.. hehe, det var en av dere vestlendinger som fikk meg kåt på å lage en railgun.

 

Makan til eksplosjonorientert folkeferd skal du lete lenge etter

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke finne rør etc. for å lage potetkanon.. Hvor selger de sånt?

 

Rørleggerforretninger selger sånt. Du trenger bare 1meter med 75mm rør, overgang fra 75mm til sånne stakerør med skrukork, en lighter tenner, en "propp" til å han bakpå stakerør dlen og skruer til å forsterke skjøtene. Tro meg når jeg sier skruer... :p

Lenke til kommentar

mulig jeg kontakter deg senere muggsopp, Hvis jeg starter på et slikt prosjekt!

Virker som om du har satt deg inn i det og vet hva du snakker om.

Kan en del om elektronikk selv, men hadde aldri greid å konstruert den elektronikken alene.

400m/s blir som en salong rifle, men 3mm pellet er vel litt i minste laget? går du opp 1,5mm så kan du kjøpe bb kuler i stål til luftpistoler og bruke de isteden, om det gjør det lettere.

Lag en prosjekt tråd ;)

 

Tante edgar. lag en hylse i pappir som er åpen i den ene enden isteden, fyll den med grus eller hva du hvil og lad den potetkanonen din.

Blir som en hagle! gjorde det selv og peppret en isopor plate på 1x1 meter full av små hull, skjekt om du er dårlig til å sikte :p

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke finne rør etc. for å lage potetkanon.. Hvor selger de sånt?

 

Anbefaler deg til å bruke en 1,5l flaske som kammer og et rør som du kan trykke over tuten på flaska, mye lettere og billigere enn å bruke 75mm rør.

Når du lader kjører du bare røret ned i poteten sånn at potet biten sitter som støpt i løpet også presser du røret på tuten av flaska.

Rør finner du overalt, se i garasjen din om du har noe du kan bruke der, kanskje du har noe på lofte? eller så har nok nærmeste byggeplass det.

Har ikke nærmeste byggeplass det så stikker du til en rørlegger og kjøper 1 meter med de hvite litt tynnere røra som ofte blir brukt som avløp fra vasken.

Lenke til kommentar
mulig jeg kontakter deg senere muggsopp, Hvis jeg starter på et slikt prosjekt!

Virker som om du har satt deg inn i det og vet hva du snakker om.

Kan en del om elektronikk selv, men hadde aldri greid å konstruert den elektronikken alene.

400m/s blir som en salong rifle, men 3mm pellet er vel litt i minste laget? går du opp 1,5mm så kan du kjøpe bb kuler i stål til luftpistoler og bruke de isteden, om det gjør det lettere.

Lag en prosjekt tråd ;)

 

Tante edgar. lag en hylse i pappir som er åpen i den ene enden isteden, fyll den med grus eller hva du hvil og lad den potetkanonen din.

Blir som en hagle! gjorde det selv og peppret en isopor plate på 1x1 meter full av små hull, skjekt om du er dårlig til å sikte :p

 

 

Jeg bare tar 2 håndfuller med singel eller spiker jeg... :p

Lenke til kommentar

Her er bilde av en form for et hjemmelagd våpen jeg lagde for noen år siden.

800gram krutt og et par kilo med metall...

 

DSC00352.jpg

 

Vinduer 300 meter unna dirra etter eksplosjonen, folk sa det hørtes ut som om noen kastet snøballer på alle vinduene samtidig.

Fikk meldinger om at det rista i hele hus

og en kammerat hørte at det falt ned metallbiter rundt han (200 meter unna eksplosjonen)

Smellet kunne høres 3,5 kilometer unna, mulig det kunne høres enda lengre også, men det har jeg ikke noe fakta eller beviser på.

 

Satt den av på et åpent jorde, så det var 100% trykt, om noen skulle lure..

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
mulig jeg kontakter deg senere muggsopp, Hvis jeg starter på et slikt prosjekt!

Virker som om du har satt deg inn i det og vet hva du snakker om.

Kan en del om elektronikk selv, men hadde aldri greid å konstruert den elektronikken alene.

400m/s blir som en salong rifle, men 3mm pellet er vel litt i minste laget? går du opp 1,5mm så kan du kjøpe bb kuler i stål til luftpistoler og bruke de isteden, om det gjør det lettere.

Lag en prosjekt tråd ;)

 

Tante edgar. lag en hylse i pappir som er åpen i den ene enden isteden, fyll den med grus eller hva du hvil og lad den potetkanonen din.

Blir som en hagle! gjorde det selv og peppret en isopor plate på 1x1 meter full av små hull, skjekt om du er dårlig til å sikte :p

 

400m/s er som en 7.62x51mm NATO avfyrt fra en AG3. Jeg ønsker å bruke 3mm pellets fordi å gå for større kaliber betyr en eksponensiell vekst i kravet til magnetfeltets styrke, samt at rekylen blir såpass stor at jeg må bolde kanonen til grunnfjellet.

 

Ta gjerne kontakt med meg når du har lyst til å prøve selv. Jeg kommer ikke til å lage noen prosjekttråd da dette her er kunnskap og viten som kan få heller utrivelige følger dersom det havner i feil hender. Jeg begrunner dette med å utdype litt om hvorfor kinetisk energi er en ulv i fåreklær.

 

Når du betrakter tradisjonelle eksplosive våpen (les: missiler), vil disse ha en god effekt på mål som beveger seg i relativt lave hastigheter. Hvis man erimot begynner å skal skyte missiler etter særdeles hurtiggående objekter som f.eks. ICBM, er det snakk om hastigheter som er så store at utløst energi ved impakt uten eksplosjon er større enn om man skulle detonere en vanlig ladning i et stridshode. Hadde jeg kunnet skrive formler her (EDIT: jeg har fått TeX til i forumet!! :D)hadde jeg kunnet vise dette enkelt, men det er så mye styr å kuke rundt med Matlab og Gimp...

 

Det jeg prøver å komme fram til er at ved tilstrekkelig store hastigheter vil effekten av et sammenstøt være katastrofalt større enn hva er tilfelle med eksplosive effekter. La oss si at du sender et prosjektil på 1000 cm^3 med solid stål i 10.000 m/s i en fjellvegg. Effekten av sammenstøtet vil være tilsvarende om du hadde brukt 1 tonn TNT.

 

PS: Fysikkhjernene som leser dette -- tilgi min lemfeldige omgang med approksimasjoner...

 

mulig jeg kontakter deg senere muggsopp, Hvis jeg starter på et slikt prosjekt!

Virker som om du har satt deg inn i det og vet hva du snakker om.

Kan en del om elektronikk selv, men hadde aldri greid å konstruert den elektronikken alene.

400m/s blir som en salong rifle, men 3mm pellet er vel litt i minste laget? går du opp 1,5mm så kan du kjøpe bb kuler i stål til luftpistoler og bruke de isteden, om det gjør det lettere.

Lag en prosjekt tråd ;)

 

Tante edgar. lag en hylse i pappir som er åpen i den ene enden isteden, fyll den med grus eller hva du hvil og lad den potetkanonen din.

Blir som en hagle! gjorde det selv og peppret en isopor plate på 1x1 meter full av små hull, skjekt om du er dårlig til å sikte :p

 

 

Jeg bare tar 2 håndfuller med singel eller spiker jeg... :p

 

Prøv railgun i stedet. Garantert mer moro, men også fare for at noen uniformerte herrer kommer på døra di og vil ha en alvorsprat.

 

EDIT:

Har sendt en mail til administratorene om de har noen innvendinger til at jeg oppretter en egen railguntråd med oppskrift og fremgangsmåte.

Endret av muggsopp
Lenke til kommentar

Supert!

 

Men tenkte litt på hastigheten og det som du skrev ang det.

 

En salongrifle skyter med 400 m/s + og kula er ca 6mm og av bly, så den veier en god del mer enn 3mm stålkule, det hvil vel si at salongrifla har større kraft enn det railgunnen din kommer til å få?

 

En 3mm stålkule i 400m/s blir vel over dobbelt så dårlig som en 22cal rifle, pga størrelsen og vekten?

 

Og den kan vel ikke sammenlignes med et 50cal skudd eller ag3 skudd en gang.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...