realdrkaos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Bygde pc for 1 1/2 år siden. Den fungerte fint inntil jeg oppgraderte fra 2 til 4gb ram. Da ble den utstabil, men det ordnet seg med +0.2v til ram i bios. Så har den fungert fint igjen helt til nå. Det begynte med at jeg tok ut min gamle cpu og donerte den til en kompis. Jeg bestilte meg så en ny E8600 3.33ghz fra netshop, som kom idag. Monterte den med stock kjøler, greide å boote og komme meg inn i windows. Jeg slo så pc'n av for å lage middag, og når jeg kom tilbake ville den ikke boote. Alle vifter starter, det blinker i HD- og cdrom-lampene, men så slår den seg av igjen etter ca 5 sekunder med helt svart skjerm. Dersom jeg sletter cmos, kommer jeg meg så langt at jeg får opp bios-bildet, og kan gå inn i bios. Der ser jeg at det under PC Health står Vcore fail, men ellers ser alt normalt ut. Uansett hvilke innstillinger jeg nå har endret i bios, slår pc'n seg av med en gang jeg går ut av bios. Cpu-tempen ligger rundt 30 grader. Oppsettet ser slik ut: GIGABYTE GA-P35T-DQ6 DDR3 Socket-775 Intel Core 2 Duo E5600 3.33GHz Socket775 MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3 Gainward GTX275 4GB OCZ DDR3 WD 250gb (med os på, samt vanlige programmer) WD 320gb (diverse lagring, multimedia) Jeg har også sjekket at MB skal støtte prosessoren, så jeg skjønner ikke hva problemet er. Kan det være noe så enkelt at 600w er for lite for denne pc'n nå? Setter stor pris på alle forslag! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 MB støtter cpu, OK - dvs. med aktuell BIOS versjon? Fins det ingen nyere for nedlasting og /eller ingen kommentarer om plunder i historikk eller forum? Kanskje greiest om kompisen vil donere cpu'n tilbake midlertidig for sikker oppdatering Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Fornuftig det Zink sier her. Prøv å få lånt den gamle cpu'en tilbake, sjekk at alt er stabilt og oppdater til siste versjon av BIOS. Dette høres ut som et typisk BIOS-problem etter mine erfaringer. Ser for meg noe i den dur av at hovedkortet sliter med å gjenkjenne CPU skikkelig og får feil avlesning av vcore. Den stenger derfor ned maskinen for ikke ta sjansen på å ødelegge cpu. Endret 20. august 2009 av TXD1979 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nja, alternativt er det strømforsyningen. At du greide å komme deg inn i windows tyder jo på at biosen støtter cpu'en. Lenke til kommentar
realdrkaos Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Mulig jeg har lett litt dårlig, men jeg fant ingen oppdatering på Gigabyte sine sider for E8600. Bare for å få Q9550 var det vel. Jeg har flere pc'er, er det mulig å oppdatere bios via cd-rom, eller må jeg flytte over cpu? Hadde helst unngått det siste alternativet. Tusen takk for tips sålangt! Edit: Jeg har sålangt: Koblet ut ekstra vifter, cd-rom, fjernet rambrikker (bare 1 igjen) og koblet ut 1 hd i forsøk på å finne ut om strøm er problemet. Det hjalp ikke.. Endret 20. august 2009 av realdrkaos Lenke til kommentar
Gullfisk88 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 hmm.... har du prøvd å stille inn spenningen til prosessor manuelt? altså først finne ut hvilken spenning prosessoren skal ha også fikse det i bios? Tror det er 1,2 volt for E8600 Lenke til kommentar
realdrkaos Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Såvidt jeg ser kan jeg bare øke spenningen til CPU fra en viss default. Defaulten står sikkert i manualen et sted, får sjekke etter jobb. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det hovedkortet (rev 1.1) må ha BIOS versjon F6 for at E8600 skal støttes. Så hvilken BIOS versjon har HK ditt? Last ned versjon F6 herfra. Eventuelt last ned siste BIOS versjon F7 fra samme side. Lenke til kommentar
realdrkaos Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Jeg har rev 1,0 Har nå lastet ned F7 til rev 1,0 og skal se om jeg får oppdatert den idag. Håper det fixer biffen. Lenke til kommentar
realdrkaos Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Oppdaterte til bios versjon F7 ved å låne tilbake den opprinnelige cpu'en slik at jeg kom meg inn i windows, og så flashe den via @bios som jeg fant på gigabyte sine hjemmesider. Nå har den stått på noen timer, og virker sålangt helt ok. Tusen takk for alle tips! Kan være greit å notere til neste gang jeg skal handle at bios før flashes med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå