Gå til innhold

Hva bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å prøve meg med speilrefleks.

men det er mye der ute, og jeg er helt fersk.

2009_070400703.gif

Dette jeg tar mest bilder av. (de sier et bilde sier mere enn 1000 ord, så jeg trenger vel ikke forklare?)

lei av den dårlige kvaliteten jeg har på kameraet nå.

Tar jo egentlig bilde av alt, men dette jeg liker best.

(hadde ikke et kit med 18-55mm og 50-200mm objektiv vært bra, eller?)

må hvertfall ha bra zoom, og kunne ta mange bilder fort.

Setter en pris på 5000 maks (dette gjelder selve kamera med objektiv)(bæreveske osv er utenfor prisen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Tenkte å prøve meg med speilrefleks.

men det er mye der ute, og jeg er helt fersk.

2009_070400703.gif

Dette jeg tar mest bilder av. (de sier et bilde sier mere enn 1000 ord, så jeg trenger vel ikke forklare?)

lei av den dårlige kvaliteten jeg har på kameraet nå.

Tar jo egentlig bilde av alt, men dette jeg liker best.

(hadde ikke et kit med 18-55mm og 50-200mm objektiv vært bra, eller?)

må hvertfall ha bra zoom, og kunne ta mange bilder fort.

Setter en pris på 5000 maks (dette gjelder selve kamera med objektiv)(bæreveske osv er utenfor prisen)

Jeg hadde heller satsa på et kvalitets objektiv og senere oppgradert kamerahuset. (billig hus, canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM)

Edit: 5k limit? Da er det bedre og kjøpe brukt. Foto.no er og anbefale.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg tror egentlig ikke du får helt hva du ønsker deg for 5000 kr.

Alle speilrefleks i den prisklassen er begrenset til ca 3 bilder per sekund. Jeg vet ikke om du synes det er særlig raskt, men det er i hvert fall hva du får for den prisen. Dersom du skal opp i det dobbelte må du se på Canon 40D med sine 6,5 bilder per sekund.

Racing er ganske krevende motiver pga farten. Det lønner seg å ha:

- Svært godt dagslys (sol)

- Bra kvalitet på middels høy ISO

Jeg kan ikke anbefale lyssterk optikk på grunn av dybdeskarphet og pris. Stor lysstyrke betyr liten dybdeskarphet og dermed vanskeligheter med å treffe med fokus. At prisen i tillegg er høy for slik optikk gjør at det passer ennå mindre i en anbefaling til deg.

PS. Ikke tenk så mye på veldig mye zoom. Mye zoom betyr også mange optiske kompromisser og dermed ikke så god bildekvalitet som de med lite eller ingen zoom. Vær heller opptatt av å finne en moderat zoom med brennvidder som passer godt for deg. F.eks en 35-135mm eller noe sånt.

Her er et forslag som inkluderer begge de tingene jeg vil anbefale. Men vær obs på at det sprenger budsjettet:

Canon 40D ~5600 kr

Sigma 50-150mm ~6000 kr

Lenke til kommentar

Hvis du går litt opp i pris, får du dette : http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...spx?plid=103501 her har du kamerahus med et objektiv som dekker området fra 18mm til 200mm brennvidde til kr. 5.613,- Cropfactor på Canon er 1.6, som tilsvarer brennvidde på 28.0 - 320 på et tradisjonelt 35mm kamera, eller 135 format som det også blir kalt. 1000D tar opptil 3 bilder pr. sekund i serieopptak.

Eller så har du dette dobbeltkit'et fra Olympus : http://www.netonnet.no/?iid=no116122

Her får du et kit med to objekttiver, et 14 - 42 og et 40 - 150. Cropfactor på Olympus er 2, dvs at du får en brennvidde på 28 - 84 og 80 - 300. E-520 tar 3.5 bilder pr. sekund i serieopptak.

Det beste rådet er at du stikker i butikken og kjenner hvordan de forskjellige kameraene ligger i hånden din, ergonomien er en vesentlig faktor. Den kan avgjøre om utstyret blir brukt eller støver vekk i en skuff eller et skap.

Lenke til kommentar

Men men, begge de to siste forslagene er uegnede for hva trådstarter primært skal bruke kameraet sitt til. Her holder det jo åpenbart ikke med billigste innstegsmodell med billigste sort objektiv.

Forslaget fra Simen1 er bra det, eventuelt så kan han vurdere Canon EF 70-200mm f/4L USM til 5550,- i stedet for Sigma objektivet. Dette er noe skarpere enn Sigma objektivet og blender f/4 er tilstrekkelig for motorsport på dagtid.

Lenke til kommentar

Det er fantastisk skarpt, men brennvidden kan vel bli i lengste laget med 70mm i den videste enden. Jeg hadde mest sett for meg noe a la 35-135, men fant ikke noe sånt i farta for Canon. Derfor gikk min anbefaling til Sigma 50-150. Om man taper et blendertrinn så er det en ubestridelig ulempe.

Et alternativ kan være å finne et brukt Sigma 24-135mm f/2,8-4,5. Det har ganske bra blenderåpning og brennvidde til racing, men det fokuserer ikke så raskt som USM/HSM. Ikke at fokusen kan bli rask nok til racing noen gang. Man bør nok sette objektivet på MF og sette fokus ved midlere avstand til bilen og unngå å ta bilde når bilen er langt unna der midlere avstand er.

Lenke til kommentar

Jeg har begge, dvs jeg har både Sigma 50-150 f/2.8 og Canon EF 70-200mm f/4 L *IS*. Jeg har fotografert en del billøp og hesteveddeløp og Canon EF 70-200mm er betydelig skarpere og gir mangle flere "keepers" enn Sigma 50-150. Canon objektivet har også raskere AF og det merkes. Selv om jeg har IS versjonen som er noe skarpere så er jo disse sammenlignbare.

En sjelden gang kan 70mm bli for trangt ved billøp, dvs om man står veldig nære banen så blir det for trangt akkurat i det bilene passerer. Men det er uansett ikke da man får gode bilder bilder, de beste bildene får man gjerne litt forfra eller bakfra uansett og da er 70mm ikke noe problem.

En blenderåpning på f/4 holder også helt fint utendørs i dagslys, selv om det er overskyet. Men innendørs selv i godt opplyste haller samt utendørs ved flombelysning på kveldstid så er Sigma alternativet med blender f/2.8 klart bedre men da kan også det bli for lyssvakt.

Lenke til kommentar
Først og fremst, hva er brennvidde? Og ergonomi?

Ergonomi er hvor behagelig kameraet er å holde. Det varierer ganske mye fra kamera til kamera og avhenger mye av størrelse og form på dine hender.

Brennvidde sier noe om hvor vidt synsfeltet er. Under ca 20mm er veldig vidt. Over ca 50mm er smalt til veldig smalt. Mellom ca 20 og 50mm er det en mellomting. "Normalområdet".

På engelsk heter brennvidde Focal length. Tamron har en fin guide som viser bildeeksempler på ulike brennvidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...