Revestek Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hei! Jeg hadde en stor plan om å overklokke mitt ECS Nforce4 a939 + AMD Athlon 64 3700+ oppsett, men fikk en kjepp i hjulet da jeg skulle sjekke resultatene. Problemet ligger i at etter jeg (tror jeg har) skrudd opp frekvensen på FSB og booter opp, jobber prosessoren på samme frekvens som før. Altså: Default er fsb på 200 og multiplier på 11, dsv. 2200 MHz. Jeg skrur fsb opp til 210, noe som burde gi cpu 2310 MHz, men når jeg slår den på, står det fortsatt 2200. Selv om jeg skrur fsb opp til 400, er prosessoren like stabil og like rask, og forteller at den jobber på 2200 MHz. BIOS på dette hovedkortet har ingen egen meny for overklokking, så det jeg regner med at er hastighet på fsb heter "CPU freguency" under "advanced chipset options". Det bør nevnes at jeg kjører ubuntu 9.04 og får prosessorinfo fra phoronix-test-suite, perlmon og "cat /proc/cpuinfo". Alle viser det samme svaret, bortsett fra at de av og til viser 1000 MHz. Håper noen kan hjelpe! Takk på forhånd Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Last ned cpu z og se hva den sier, så er vi kan vi utelukke det ene eller det andre Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Er "litt" trøblete å få CPU-z til å virke i linux så vidt jeg husker... om jeg ikke er blitt litt utdatert og det er komme ten linux versjon av den i det siste. Men en måte å finne ut om det faktisk går litt fortere er å kjøre superpi. Det er et program som finnes til både linux og windows, selv om resultatene ikke er direkte samenlignbare. Jeg har aldri prøvd overklokke på linux boksen, så jeg aner faktisk ikke on det er noen programmer som leser real-time cpu hastighet i linux. Rart om det ikke fins egentlig... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Har brukt samme kort med en opteron 165 og har ikke hatt problemer med å overklokke til 250 fsb. Merk at cat /proc/cpuinfo leser cpu streng (ikke aktuell cpu hastighet). I BIOS må du også deaktivere AMD Cool & Quiet for å unngå at multiplier senkes automatisk. Du kan jo brenne deg en memtest86+ CD og boote med denne etter overklokk/BIOS setting. Memtest vil vise FSB og aktuell cpu mhz. Endret 20. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Godt forslag. Boot Memtest, eller "Hirens boot cd" om du får tak i den. Den har en del nyttige programmer, inkludert en eldre versjon cpu-z som er greie å ha tilgang på fra et "live" OS Lenke til kommentar
Revestek Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 hm nå har jeg skrudd av cool&quiet i BIOS og booter opp en cd med memtest, men lander uansett på 2216 MHz når jeg velger FSB hastighet til å være 205 MHz, 210 MHz eller 220 MHz. Hvor i Memtest ser jeg FSB? Har det noe å si hvilken hastighet minnet står på? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Denne du skal stille på. Advanced Chipset Features : CPU Frequency : 200.0 -> 209.5 Iflg manualen er 209.5 max. Jeg har to slike kort liggende i boden (brukt tidligere) , og ser dessverre ut til at jeg har blandet sammen overklokken min på 225 med et nforce 430 kort jeg brukte. I Memtest ser du f.eks ram frequency = 210mhz. Denne vil være lik cpu sin om minnet går i 1:1 med cpu-fsb. Det stiller du på i DRAM Configuration : Timing Mode. Lenke til kommentar
Revestek Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Yaho nå funker alt! Vet ikke hva som var problemet, men jeg tok ut batteriet i noen minutter for å resette CMOS, og etter det funka alt slik som du sa. Tusen takk for hjelpa Det med 209.5 max ser heldigvis ikke ut til å være tilfellet hos meg. Kanskje jeg bruker et nyere BIOS. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Leste 209.5 i nedlastet manual rev. 1.0. Kanskje jeg ikke husket feil alikevel da og kjørte på ECS kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå