Deluze Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) God dag. Jeg har en handlevogn som egentlig skulle ha vært kjøpt og betalt nå, men det var en ting jeg la merke til på en eller annen måte. Blant Phenom II X3 720 BE's spesifikasjoner ser jeg: "Memory controller: dual channel DDR2-1066 MHz (AM2+), dual channel DDR3-1333 (AM3) with unganging option" [http://en.wikipedia.org/wiki/Phenom_II] DDR3 er tingen for meg med Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P (som støtter minne opp til 1666MHz). Jeg hadde sett meg ut minne med en hastighet på 1600 MHz (PC3-12800), men nå lurer jeg på hvordan dette blir med tanke på prosessoren. Er det: A: Prosessoren klarer ikke (offisielt) å bruke raskere RAM enn 1333MHz, med andre ord jeg kan benytte brikkene men vil ikke få utnyttet alt? B: Som A, men bruk av RAM med høyere MHz sender produktet utenfor garantiområdet. C: Alt går som en strålende elektronisk dans og alle komponentene leker godt sammen? D: Som A eller B men systemet vil bli ustabilt grunnet feil hastighet? Det kan sikkert være en flott cocktail av noen over, men nå klarer jeg ikke å se så mange flere muligheter. For å ta det kort; ville dere ha kjøpt PC3-12800 minne eller PC3-10600? Edit: Her er det en med mye av samme problemstilling. http://www.tomshardware.com/forum/258519-3...pc1600-question Ulike mennesker vil svare ulike ting, og siden dette ble funnet ut av da jeg skulle "bare søke én gang til" lar jeg spørsmålene fremdeles stå åpne. Hvordan mener dere at ståa ser ut? På forhånd takk for alle innspill og forslag. - De luze Endret 19. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg vil anbefale PC3-10600/1333MHz hvis du skal ha 4GB, eller PC3-8500/1066MHz hvis du skal ha 8GB Stemmer at du kan kjøre f.eks. 2x2GB 1600 MHz (PC3-12800) osv. men mange av de som kjøper slike brikker (til AM3/Phenom) sliter med å få brikkene gjenkjent på standard SPD info. og det blir bare tull & tøys Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Takk skal du ha. Da blir de skiftet ut til PC3-10600 og PC blir bestilt Da er alt på boks og jeg har nesten 5 år med spill historie å ta igjen, samtidig som har jeg et stort pensum... denne høsten blir et personlig maraton i selvdisiplin og prioritering Edit: Linjenen allerede skrevet var på mystisk vis kopiert og satt inn rett under her. Endret 20. august 2009 av Deluze Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvilke (merke) 1333 brikker vurderer du? Selv har jeg god erfaring med Crucial BallistiX på AM3/Phenom II, opp å kjører automatisk på 1333 1.5v (SPD) og ikke noe tull Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Jeg hadde sett meg ut OCZ PC3-12800 Platinum 2x 2GB https://prisguiden.no/product.php?productId=109115 Men nå ser jeg på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482083. Jeg kan jo svare din tidligere post med at det er ikke mer en 4GB minne jeg skal ha. Jeg kan ikke kklare å se for meg en situasjon hvor kun 4GB minne skal være hva som stopper meg. Jeg endret til "Løst" kanskje litt tidlig. Men 70+ timer med forums og reviews den siste uka begynner å vise sin virkning. Siden du allerede har BallistiX, kjenner du til forskjellen mellom den og BallistiX Tracer? Grunnen til at jeg pør er at jeg synes gulfarven brukt på BallistiX var ulidelig grell. Nå kommer jeg ikke til å se så mye av brikkene, men allikevel. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Ballistix Tracer har blinkene LED som indikerer forskjellige ram status. Det er ikke noe man trenger, men ganske fancy å se på hvis man har vindu i pc'n Ellers så er det OCZ 2x2GB AMD 1333 Kit som du linker til helt OK, det samme er disse. Eller som 2x1GB hvis det ønskes. Endret 20. august 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Takk for svar Mekkus. Siden det er noen kroner å spare går jeg for Corsair BallistiX 2x2GB. Det er vel mest sannsynlig toppen 5 ganger jeg kommer til å se farven på minnebrikkene uansett Da begynner ting å nærme seg kjøpsklart. Five topics solved, one to go. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå