xdxdxd_hola_amigo Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Hei, kjøpte meg nettopp digitalt speilrefleks (Canon 450D) og jeg har fortsatt problemer med at hendene mine skjelver. Var et forferdelig problem med kompakt kamera, men merker at hvis jeg tar bilder uten blits nå også må jeg prøve mange ganger før bildet blir klart. Noen som har noe tips mot dette? Lukkertiden blir altså for lang. Ja, hendene mine skjelver uansett hva jeg gjør når jeg holder dem rolig. Stativ er jo selvfølgelig et alternativ, men kan ikke ha det med til enhver tid Endret 19. august 2009 av Hidephix Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Støtt kameraet mot noe, hvis du kan. Vurder også en monopod som er lett å ta med. Finnes også alternativer til stativ - en snor mellom foten og kameraet, for eksempel. Er det dårlig lys, så gå opp på ISO, og skyt på største blenderåpning. Dermed får du mer ut av lyset, og du kan har kortere lukkertid.. Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Takk, hjalp det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Sjekk om du har skrudd på IS-bryteren på objektivet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Du kan også prøve og ta bildene litt sideveis,omtrent på samme måte som en holder et gevær. Ville nok også vurdert og skaffe en mer lyssterk normalzoom,det vil gi deg raskere lukkertider. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Evt. les og prøv tipsene i guiden Stå stille! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Evt. les og prøv tipsene i guiden Stå stille! Ikke bare les. Jeg vil råde til å jobbe metodisk med å trene på rett holdeteknikk over tid. Det krever ofte en del trening. (Hvis du ikke allerede holder rett da ). Det gjelder forresten ikke bare deg. De aller fleste som ikke har fått opplæring og jobba med holdeteknikk holder feil. Eneste unntakene jeg ser, er folk som er erfarne skyttere. De gjør ofte ting rett, nærmest instinktivt. Det kan forresten og være en tanke å prøve batterigrep. Litt ekstra vekt riktig plassert, hjelper for mange. Men jeg er søren ikke sikker på om 450D aksepterer ekstra grep. Endret 20. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Men jeg er søren ikke sikker på om 450D aksepterer ekstra grep.Canons webbutikk oppgir i hvert fall BG-E5 som kompatibelt ekstrautstyr til 450D, og Hähnel produserer også et grep som skal funke. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Evnt. kan man gå til innkjøp av et grep fra en tredjeparts-produsent, som f.eks YangNuo eller Phottix. Har selv førstnevnte til 450D (fra dealextreme.com) og kunne ikke vært mer fornøyd, spesielt mht. prisen. For min del var den ekstra vekten og det bedrede grepet det som skulle til for at kameraet endelig ligger godt i hånden, og jeg opplever mye mindre bevegelsesuskarphet nå enn før. Når det er sagt skal det ikke være nødvendig med batterigrep for å få skarpe bilder, men det kan hjelpe godt. Det skal også nevnes at jeg har jobbet mye bedre med holdeteknikk siden jeg var helt fresh. Si ifra hvis di er interessert, så kan jeg laste opp noen bilder av grepet og fortelle mer om hvordan det fungerer i bruk. Endret 20. august 2009 av Caliber Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Mitt råd er å skaffe vertikalgrep og prøve .Etter jeg fikk tipset og begynte å bruke det gjør jeg det automatisk og det fungerer utrolig bra. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Men - tror det første er å høre hva slags lukkertid du bruker - en god tommelfingerregel er å bruke "1/effektiv brennvidde" i lukkertid, men ikke under 1/60s. Du har et kamera med cropfaktor på 1.6, som betyr at du skal gange brennvidde med 1.6 for å få effektiv brennvidde. Hvis du er litt skjelvhendt i utgangspunktet kan det være en idé å legge på litt sikkerhetsmargin, så du kan ta utgangspunkt i 2x brennvidde. Altså: Bruk 1/200s eller kjappere når du skyter med 100mm, 1/120s eller kjappere når du skyter med 60mm, og ned til 1/60s når du skyter med 30mm og bredere. Bruker du IS og/eller støtte for kameraet kan du ha litt lenger lukkertid. Prøv dette, mens du holder kameraet så stødig du kan etter tipsene ellers, og se hvordan resultatet blir. Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Tusen takk alle sammen. Sidegrepet ble svaret for meg. Jeg er venstre øyed som gjorde at dette ble ekstra bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå