axelshei Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Er det flere enn meg som er enig i at forskjellen mellom DVD og BluRay er minimal i forhold til det de absolutt skal ha det til? Jeg synes det var meget skuffende første gang jeg så BluRay Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Da har du enten for dårlig tv, eller for dårlige øyner. Jeg ser helt klart forskjell. Noe jeg også har bevist gjennom "blindtester". Endret 19. august 2009 av serrghi Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Er det flere enn meg som er enig i at forskjellen mellom DVD og BluRay er minimal i forhold til det de absolutt skal ha det til? Jeg synes det var meget skuffende første gang jeg så BluRay Ja er enig i noe men man ser den største forskjellen ved filmer med mye farger/naturprogrammer det det samme ved HD sendinger kontra vanlige SD. Når jeg ser på TV Norge med HD sendinger og velger mellom HD kontra SD og det er en serie eller lignene så ser jeg lite forskjell, den største forskjellen ser jeg ved Discovery HD kanalen av en merkelig grunn. Jeg så en skrekk film BluRay mange mørke sener og da klarte jeg faktisk ikke å se kvalitetforskjellen kontra en vanlig DVD. Så derimot filmen Ultraviolet der var det klart store forskjeller på skarphet men dette er jo da en film som er laget med mye dataprogrammer. Endret 19. august 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Hvis du har en litt eldre tv, eller en billig modell så kan forskjellen føles mindre enn man kunne forvente. En kompis av meg har en litt eldre Daewo lcd og da jeg så blu-ray på den så var forskjellene helt marginale, men på min PX80 er det som om bildet popper ut av skjermen når jeg setter på en blu-ray. Forskjellen mellom formatene er spesielt tydelig på store totalbilder som jada-jada nevner, men det er også markant forskjell på detaljene man ser i nærbilder. Eksempelvis får en film som John Carpenters The Thing helt ny mening når man ser den i HD. Filmen er et veldig godt eksempel på hva HD formatet kan få til siden nesten hele filmen foregår i knallhvite snølandskaper. En annen viktig ting er at det faktisk er en del forskjell på forskjellige de blu-ray utgivelsene. Det er ikke alle som gjør like god jobb... Stanley Kubrick’s A Clockwork Orange, Full Metal Jacket og ikke minst hans siste film Eyes Wide Shut ser nesten like bra ut på vanlig dvd. Med andre ord kan det lønne seg å sjekke kritikk av de forskjellige utgivelsene slik at man ikke kaster bort penger. Dvd er fremdeles det mest solgte formatet og har man en god tv så blir det bra bilder, men formatet er soft og ganske komprimert. Dean Devlin, produsent av filmer som Stargate, Independence Day og Godzilla sa i et intervju ”med dvd prøver vi så godt vi kan å etterligne fargene, kontrasten og opplevelsen man ser på kino, men med Blu-Ray er ikke dette noe problem siden vi kan gjøre en eksakt overføring”. Om blu-ray bare er et mellomformat som blir erstattet av noe enda flottere kan skje, men det kommer nok til å eksistere som et nisjeformat en stund fremover. På den annen side har hd kameraer som kan skyte helt opp til 4K oppløsning blitt en vanlig del av film og tv bransjen. Om ikke lenge vil det komme kameraer med compact størrelse som takler 3K så det er godt mulig 1080P bare er en begynnelse på noe som er meget stort. Slenger med en liten liste over filmer som gjør seg meget bra i HD. 30 Days of Night The Dark Knight Iron-Man Transformers The Thing Sunshine Endret 19. august 2009 av LORD G10 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Slenger på Utraviolet det er sinnsyk bra på BluRay der fikk jeg en WOW opplevelse.. Endret 19. august 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå