Gå til innhold

Atheros AR9285 Driver - Ndiswrapper?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske ny på linux, men har prøvd å fiske dette selv i noen dager nå og kan ikke finne en løsning, så jeg tenkte jeg kunne spørre her.

Installerte Ubuntu 9.04 og dualbooter med windows vista :no:. Jeg har problemer med å få internett når jeg er på linux, jeg er nå på windows ettersom jeg får internett her. Forrige gang jeg hadde linux, så ordnet problemet seg når jeg installerte windows som dualboot og installerte driveren på windows, men tydeligvis ikke denne gangen.

Jeg har lastet ned og installert Ndiswrapper som en .deb fil, men jeg får det enda ikke til å fungere, ettersom jeg ikke finner en .inf driver jeg kan installere.

Er det noen som har noen ide om hvor jeg evt. kan finne den, eller en annen løsning?

Sitter på en HP Pavilion dv6-1299eo.

Spesifikasjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det spørs om du ikke får et kjipt problem da. Noen trådløse nettverkskort-driver cd`er krever at du kjører EXE fila før du kan få ut inf fila. For det er jo INF fila du trenger.

Hvis du ikke trenger å kjøre EXE fila for å få inf fila så er det bare å sette inn cd`en og boote Linux og installere driveren fra CD`en med Ndiswrapper.

Da navigerer du deg til cdrom/dvdrom hva du vil iallefall det optiske drevet ditt i terminal.

Så skriver du ndiswrapper -i /stien/til/driveren/navn-på-driver.inf

Så trykker du enter så skal den bli installert.

Så må du få Ndiswrapper til å starte automatisk under oppstart.

Da skriver du følgende:

ndiswrapper -m

ndiswrapper -ma

ndiswrapper -mi

modprobe ndiswrapper

Det er mulig at dette er feil måte å gjøre det på, men det fungerer på de Linuxene jeg bruker/har brukt.

Og deretter restarter du. Så skal det være i orden og driveren skal være installert.

For sikkerhetsskyld da så kan du skrive ndiswrapper -l for å se om driveren er installert.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men har ikke fått til noe.

Så jeg fant en tvilsom driver, samt en inf fil på http://www.atheros.cz/download.php?atheros...85&system=2

Jeg prøvde meg med alle 3 inf filene, og de stegene du forklarte etterpå. Ingen av dem fungerte.

Deretter fant jeg en mappe som het drivere som hørte til windows under /media/disk-1/SWSetup/Drivers/WLAN og her var det en inf fil, jeg prøvde å installere den ettersom jeg tenkte det var sikkert en korrekt driver men jeg får beskjeden

installing netathrx
couldn't find models section "Atheros" -
installation may be incomplete

og når jeg da skriver ndiswrapper -l så står det invalid driver ved siden av denne.

Dersom det hjelper noen noe på vei til å hjelpe :)

Lenke til kommentar

sudo modprobe ath9k

gir

WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in a future release.

Og ingen internett. Skjønner ikke helt instruksjonene på siden dems, er den forhåndsinstallert i Ubuntu 9,04? Og jeg finner ikke de tingene det står jeg skal trykke for å "enable ath9k".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...