Gå til innhold

Noen som lurer på om de skal velge nikon 3100 el canon a70?

Anbefalte innlegg

Dette fant jeg på dpreview :

Opinion

I originally bought the Canon A70 for $299 at my local Best Buy store. I used it for two days and then returned it for the Nikon Coolpix 3100. I had been researching both of these cameras for several weaks and originally decided to purchase the Canon because of its loads of manual control features. As I used it, I found that it had a terrible red eye problem that didn't change when turning on the red eye reduction. This happened both in daylight pics as wells as pics in low light situations. The pictures also seemed to be a little soft, not necessarily blurry, just not overly crisp. Because of these things, I decided to return it and get the coolpix 3100. I must say that I have absolutely no regrets.

The coolpix 3100 is significantly lighter and takes excellent pictures. Being a beginner at digital photography, I realized that I really don't need the manual controls. What I really need is a point and shoot camera that will consitently take crisp pictures.

The day after I got my coolpix, we left for a vacation to San Diego. I took over 200 pictures, view and reviewed them SEVERAL times before my original battery finally exhausted. Some have complained about the batter life with this camera, but I used it for 4 solid days before the batteries finally died. This may not be good for some, but I was extremely satisfied. It is also extremely light making it no problem to carry it around wherever I go.

If you would like to view some of my sample pics, I have posted 15 pics from our vacation. Most of the pics are in the day, but there are a few from low light situations.

http://www.geocities.com/douguophx

OR

http://www.angelfire.com/ultra/doug

The camera isn't excellent in low light situations, but it is certainly satisfactory as you will see in my pics. All of my pics were taken in automatic mode, not even using the 14 different scene modes that the camera provides. I suppose I could've got better results using the scene modes, but I am still very happy with the results. I am excited to order my prints!

BTW - This camera is also extremely durable. Don't let its plastic casing fool you. On the first day of our trip, I dropped the camera as I was getting out of our car. The lens was open, but luckily it didn't land on the lens. I put a nice ding in the side of it and the flash card popped out, but it is still taking great pics.

Problems

The only gripe I have about this camera is the inability to manually adjust the ISO of the camera. In low light situations, the ISO is jacked up to 800 whereas best results would be gained with an ISO of 50 or 100. The results are a little noise. However, I was still pretty satisfied with my low light pics. The size of the camera and its crisp day time pictures make of for this weakness.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anti-rødeøyne fungerer ikke veldig bra på A60/70, det er nå helt sikkert - og det skyldes at avstanden blitz - linse er alt for liten til å kunne effektivt unngå det. Softe bilder kan oppskarpes i etterkant, og røde øyne fjernes lett i de fleste bildebehandlingsprogram.

De fire AA batteriene går inn i grepet sånn at det ligger godt i handa og føles i balanse, sjøl om det veier 2-3 ganger det et Pentax Optio S veier. Og vil du ha AUTO, men likevel ha litt mer kontroll på variablene velger du jo bare modusene P, Tv eller Av - jeg bruker P mest selv.

Bildene blir nok bra uansett hvilket du velger, og Nikon'et har jo utseendet med seg...

Lenke til kommentar

En forholdsvis bra oppsummering. Selv er jeg en lykkelig eier av A70, og røde øyne er et lite problem. Røde Øyne reduksjonen fungerer ikke optimalt, men jeg er langt i fra enig at røde øyne alltid dukker opp. Ellers ser jeg det som et problem dersom kameraet skarper bildene for mye. Det kan gi litt lite spillerom for etterbehandling. Synes kanskje 3100'en skarper bildene i meste laget. Men jøss, to knallkamera som begge gir haugevis med morro.

Gamle speilrefleksbrukere vil nok elske å få opp lukker og blender når de knipser med A70'en.

Lenke til kommentar

skarping i kameraet er ikke nødvendigvis et onde, det er som mye annet en tradeoff. Skarpes bildet i kameraet, slipper man å gjøre det selv. Er kameraet ikke skarpet får man bedre resultater selv i et bildebehandlingsprogram siden man kan styre alle innstillinger selv. Men akkurat det med manuelle kontroller skjønner jeg ikke at flere lar være en mulighet på kameraet. Det er tross alt bare et pluss, og det kan da umulig være vanskelig å implementere.

Røde øyne er et større problem enn det mange sier, spør du meg. Jeg bruker Photoshop, som er liksom det beste en får tak i, og jeg sliter bestandig med å fjerne røde øyne, og jeg er aldri fornøyd med resultatet. Så det vil jeg anse som det verste med A60/70 om det forekommer ofte.

Speilreflekskamera er "proffkamera" med utskiftbar optikk, alle manuelle kontroller, solid kamerahus. Hovedforskjellen blir at et kompaktkamera opereres elektronisk mens et speilrefleks er mekanisk styrt. Inne i et speilreflekskamera sitter et lite speil (derav navnet) som slipper inn lys i en kort tidsperiode på filmen når man trykker på utløseren(og i det siste også på bildebrikkene i digitale speilreflekser). Mens i kompaktkamera står brikken/filmen åpnet for å kunne motta lys hele tiden, men når man trykker på utløseren "registreres" bildet der og da. Jeg er ikke helt sikker selv engang. Det er ikke SÅ viktig å kunne det. Bare tenk speilrefleks=store solide proffkamera og kompaktkamera=amatør/konsumentkamera. (sjekk kameraanbefalinger i den høyeste prisklassen for noen eksempelbilder).

Skillene mellom kompakt og speilrefleks er i ferd med å viskes ut med modeller som: Minolta Dimage 7(i/hi), Olympus E-20, C-5050 og Sony F-717 som alle markedsføres med "speilrefleks" som en del av kampanjen. Men per definisjon er et speilreflekskamera et kamera som har speilet som vipper inni når man trykker på utløseren.

Lenke til kommentar

Helt enig i Ursa sitt innlegg angående skarping og røde øyne. Det er ikke alltid så lett å fikse dette. Hva jeg prøvde å si, er at røde øyne forekommer oftere enn jeg skulle ønsket på a70, men den er langt fra den værste i denne klassen.

Over til speilrefleks. Forkortes ofte SLR (SingleLensReflection). I et SLR kamera så har man ikke en søker (rangefinder) som på kompaktkamera. Man ser det bildet som kommer gjennom linsa. Problemet med en egen søker er nettopp at du ikke ser det samme bildet som kommer inn gjennom linsa. Dersom man driver med nærfotografering, så kan forskjellene mellom bildet du ser i søkeren og det bildet du knipser være ganske store. (Dette kalles parallakse-feil). Du kan heller ikke se om bildet er i fokus. På dagens digitalkamera er ikke dette noe stort problem, for du har LCD-skjermen (selv om fokus er vanskelig å bedømme).

Grunnen til at kameraene kalles speilrefleks er at det er et speil inne i kameraet som sender lyset fra linsa til søkeren i stedet for filmplanet. Når du trykker på utløseren så spretter dette speilet vekk, slik at lyset kommer inn til filmen (eller CCD-brikka). Det fine med SLR-kameraene er at du har mulighet for å sjekke fokus og dybdeskarphet, og du har bedre kontroll med komposisjonen. Zoom blir også helt likt, siden det er bildet som blir tatt, du ser i søkeren. Helt uten bruk av LCD-skjerm.

Bortsett fra søker-systemene så er det ingen tekniske forskjeller på de to typene kamera. Speilet gir ingen fordeler utover det nevnte, og må ikke forveksles med lukkeren i et kamera. Begge typer har lukker. Et digitalkamera kan ha mekanisk eller elektrisk lukker.

Det er mye dyrere å produsere en speilrefleks-søker enn en vanlig søker. Derfor er SLR-kamera dyre toppmodeller. Dyre proffe kamera har ofte utskiftbare linser og de har manuell kontroll. Siden SLR gir bedre kontroll, så brukes dette. Billige kamera mangler disse mulighetene for å holde kostnadene nede. Dermed putter man også inn en vanlig søker.

Det er m.a.o. ingen problem å lage en helautomatisk SLR med fast linse, eller et vanlig søker-kamera (husker ikke hva de kalles på norsk) med utskiftbare linser og full manuell-kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...