Gå til innhold

Om kongepuddelkvalp og matmengde


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en tre mnd. gammel kongepuddel (en tispe), og den har lagt en del på seg siden vi fikk den. Vi har prøvd å kutte ned på matingen, men hunden virker veldig sulten. Hun lukter etter mat på hendene våre, og hun er veldig oppmerksom når vi går inn der hvor maten hennes står. Vi har lest at hvis hunden slikker skåla etter at den er ferdig å spise, betyr dette at hunden fortsatt er sulten. Dette har den gjort etter at vi har prøvd å kutte ned på maten.

 

Er dette bare en overgangsfase inntil at hunden vår blir vant til å ikke få så mye mat?

har dere ellers noen tips ang. foring?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går daglig tur med den. Var i dag på fjelltur og hunden var med. Den lekes også mye med så jeg vil si at det er en aktiv hund.

 

Etter et diagram på foringspakken får den nå 120g for pr dag. Tidl. lot vi henne spise når hun var sulten, ca 3 ganger så mye som anbefalt (vi visste ikke om dette da..)

 

Vi fikk beskjed fra oppdretter at hunden skulle gjøre fra seg ca 2 ganger pr dag, mens hun gjorde det opp til 4-5 ganger. samtidig ser vi at hunden har fått litt mage når vi ser på henne ovenfra.

 

Har kontaktet oppdretter og sa at hvis vi oppdager at hun begynner å bli tykk, skal vi kutte ned på maten.

Oppdretteren har fremdeles en av søskenvalp. Den veier 8-9 kg, mens vår veier 10,2.

 

Kan nevne at dette er første gang vi har hund :)

Lenke til kommentar

Dere bør også være forsiktig med fjellturer med hunden, den første tiden.

 

Du skriver at hun er veldig aktiv. Hunden vil jo ha mat deretter ;)

 

En valp bæsjer 2-4 ganger per dag. Alt etter hvor aktiv den er, og hvor mye mat den får. Siden din virker som en kombinasjon av dette, så kan fire ganger være normalt.

Lenke til kommentar
Vi har lest at hvis hunden slikker skåla etter at den er ferdig å spise, betyr dette at hunden fortsatt er sulten.

Vi bruker vom og hundemat til valpen vår, noe hun elsker! Hadde vi gitt henne mat hver gang hun slikket skåla så hadde hun vært ei bolle. ;)

 

Gi henne heller mengde i forhold til anvisning på fôrpakken.

 

 

Edit: Hvilket fôr bruker dere?

Endret av Zela
Lenke til kommentar

Vi bruker Proplan hundefôr (tørrfor). Fikk den av oppdretter :) Hos dem fikk vi beskjed om at hunden ikke skal ha noe annen mat enn dette. Bruker dere å gi hundene deres annen mat i tillegg? ..Og hvilket for bruker dere?

 

Edit.: på Proplanpakken står det at hunden våres (3mnd. og 10kg) skal ha 120g per dag, mens på en annen pakke som vi kjøpte (av merket Eukanuba) står det at hun skal ha 425g per dag. Er det så stor forskjell fra merke til merke?

 

Ble litt forvirret her nå!

Endret av theda9el2k
Lenke til kommentar
Vi bruker Proplan hundefôr (tørrfor). Fikk den av oppdretter :) Hos dem fikk vi beskjed om at hunden ikke skal ha noe annen mat enn dette. Bruker dere å gi hundene deres annen mat i tillegg? ..Og hvilket for bruker dere?

 

Edit.: på Proplanpakken står det at hunden våres (3mnd. og 10kg) skal ha 120g per dag, mens på en annen pakke som vi kjøpte (av merket Eukanuba) står det at hun skal ha 425g per dag. Er det så stor forskjell fra merke til merke?

 

Ble litt forvirret her nå!

Vi bruker som sagt Vom og Hundemat, for valper. Hun er snart 8 mnd. :)

 

Ang. antall gram så går det kanskje på næringsinnholdet i fôret...?

 

 

Edit: I tilegg får hun en del godbiter (brukes i trening).

Endret av Zela
Lenke til kommentar

Jeg har sjelden stolt på de diagrammene på pakken, hvertfall har de ikke fungert for noen av de to hundene jeg har uansett hva slags alder de har vært i. Jeg syns 120g pr dag høres ganske lite ut, hvertfall at den skal bli tjukk av det?

 

"Vanlig" måte å kjenne etter om hunden er tykk er å ta fingrene og kjenne litt fast over ribbeina. Kan du ikke kjenne ribbeina i det hele tatt, så ja, da er hunden din tykk! Kan du kjenne ribbeina uten å presse særlig hardt ville jeg ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar

Ha litt lunket vann over foret og la det stå litt før du gir det til valpen. Da tar det større plass i magen og den vil bli mett fortere :)

Når den spiser det tørt vil de svelle i magen, noe som tar litt tid og den kan fort spiser mer enn den egentlig orker.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

valpen min spiser 3 ganger pr dag og gjør i fra seg 4-5 ganger... ikke no galt i det. Min spiser ca 200gr pr dag. så blir ca 2 bæsj om morgenen 1 før han spiser og en etter. så 3 til fordelt ut på dagen. Tarmsystemet dems er ikke så velutviklet på den alderen så maten går fort igjennom. Men har også hatt valp som bæsja 1 gang om dagen så det varierer vel også fra hund til hund.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar

Valper skal spise 2-4 ganger om dagen, og skal gjøre i fra seg 3-5 ganger om dagen.

 

Som skrevet øverst burde du være forsiktig med lange turer spes i hennes alder, jeg vil også anbefale å ha 1 kopp vann i foret, også lar du det stå ca 5-10 min før du gir det til henne.

 

Men jeg misstenker også at du kanskje har dårlig for til henne?

Mangle oppdrettere snakker mye tøv, har du snakket med en dyrlege om dette?

Lenke til kommentar
Proplan er ett helt greit for :) Kan jo være at valpen ikke fungerer så bra på det?

Hvis du bestemmer deg for å bytte formerke må du blande i litt av begge forene og gå over til det nye over noen dager så ikke magen går skeis.

 

Ja det er veldig viktig med mindre du har lyst og tørke opp bløtbæsj i en uke framover:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok! takker for alle svar!

 

Lurer på en ting til...

Har hørt mange som sier at dem bruker å gi hunden deres brødskive, og at hunder generelt er veldig glade i leverpostei. Hos andre hører vi at det ikke er bra å gi hunden leverpostei. Vi har prøvd med en skive (som vi delte opp i små biter) og hun elsket det!

 

Så vi lurer da på om vi kan gi hunden en skive med leverpostei om dagen, eller om det stemmer at dette ikke er så bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...