yosraz Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Acers oppgraderingslink til Win7 Jeg har kjøpt meg Acer Aspire 5930Gfra Netshop. Kan noen fortelle meg om dette er en 32-bit eller 64-bit maskin? Så lurte jeg på følgende: jeg regner med at det ikke vil følge med cd/dvd med operativsystemet. Det pleier som regel å være en usynlig partisjon i systement (gjenoppretting) og der vil garantert filene til operativsystemet også ligge. Hvis jeg velger oppgraderingsmuligheten som Acer gir støtte for, vil jeg da bli kvitt Vista for alltid? Det jeg vet er at om jeg senere skulle få problemer så kan jeg ikke installere fra oppgraderingscden siden Vista må ligge i bunnen. Så hva anbefales her: 1.) få pcen og installere Win7 RC og bruke den til den går ut for så å kjøpe meg Win 7 som endelig OS? Regner da med at den da kanskje har blitt noe billigere... 2.) oppgradere fra Vista til Win 7? Jeg kunne gjerne ha ventet med å kjøpe meg PC, men siden jeg skal studere i utlandet vil jeg gjerne ha pc nå så jeg slipper å stresse med det utover i semesteret. Jeg skal studere i Danmark og regner med at hadde jeg kjøpt pcen der borte så ville jeg fått med dansk språk og det er ikke aktuelt. Så hva anbefaler dere eksperter? Endret 19. august 2009 av yosraz Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 på de aller fleste HP, Thosiba, Acer osv gir ALLTID 32 bits vista (ved mindre annet er oppgit) (hvis du kjøpte den etter 26.juli så får du gratis win7 kuppong slik at du blir tilsendt win7 gratis. starter imorra jeg villa ha brukt vista til jeg fikk win7 og wipe hele maskina og lagt inn win7 Eller at du lar alle prog. bli på D: og bare reinnstalerer de som blir korrupt Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 på de aller fleste HP, Thosiba, Acer osv gir ALLTID 32 bits vista (ved mindre annet er oppgit) (hvis du kjøpte den etter 26.juli så får du gratis win7 kuppong slik at du blir tilsendt win7 gratis. starter imorra jeg villa ha brukt vista til jeg fikk win7 og wipe hele maskina og lagt inn win7 Eller at du lar alle prog. bli på D: og bare reinnstalerer de som blir korrupt Jeg kjøpte pcen min via Netshop (har ikke fått den enda, men bestilte den i går). På deres hjemmeside står det ingenting om at jeg vil få oppgraderingstilbud. Det måtte jeg inn på Acers hjemmesider for å finne ut av. Tror du at jeg får det uansett da? Når det gjelder den kupongen du siktet til så er det jo et oppgraderingstilbud. Slik jeg forstår det så må alltid Vista ligge i bunn før jeg kan oppgradere til Win7. Hvis jeg sletter den usynlige partisjonen, noe jeg vil gjøre uansett siden det følger med en mengde ubrukelige programmer fra Vista så kan jeg jo ikke legge inn Win7 hvis jeg får den som oppgraderings-cd. Eller hva? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (hvis du kjøpte den etter 26.juli så får du gratis win7 kuppong slik at du blir tilsendt win7 gratis. starter imorra 26. juni startet det. Purchase a qualifying version* of a Windows Vista retail packaged product from your favorite retailer between June 26, 2009 and January 31, 2010. http://www.microsoft.com/windows/buy/offers/upgrade.aspx Når det gjelder den kupongen du siktet til så er det jo et oppgraderingstilbud. Slik jeg forstår det så må alltid Vista ligge i bunn før jeg kan oppgradere til Win7. Hvis jeg sletter den usynlige partisjonen, noe jeg vil gjøre uansett siden det følger med en mengde ubrukelige programmer fra Vista så kan jeg jo ikke legge inn Win7 hvis jeg får den som oppgraderings-cd. Eller hva? Vista må være installert for å oppgradere ja. Noe usikker på om du kan gjøre en custom install med den oppgraderingsplaten. Sikkert noen her som vet det med sikkerhet. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Stjeler denne tråden litt: Har slik pc som trådestarteren nevner her, men nå jeg er på Acer.no og prøver å bestille Win7 så er det mange felt jeg ikke kan fylle ut selvom de er "*" <-- viktig og må fylles ut, noen sliter med dette? http://www.acer.com/windows7upgrade/ Endret 2. november 2009 av nagina Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Har du skrevet inn PC Serial Number da? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Selvsagt, men pc-modell og de andre akan jeg ikke røre/skrive noe på, kan da velge hvilke språk det skal være på OSet da. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Skjønner. Men kanskje du ikke trenger å fylle ut alt selv om det står det. Har du prøvd "Add to Cart" ? Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Acers oppgraderingslink til Win7Jeg har kjøpt meg Acer Aspire 5930Gfra Netshop. Kan noen fortelle meg om dette er en 32-bit eller 64-bit maskin? Så lurte jeg på følgende: jeg regner med at det ikke vil følge med cd/dvd med operativsystemet. Det pleier som regel å være en usynlig partisjon i systement (gjenoppretting) og der vil garantert filene til operativsystemet også ligge. Hvis jeg velger oppgraderingsmuligheten som Acer gir støtte for, vil jeg da bli kvitt Vista for alltid? Det jeg vet er at om jeg senere skulle få problemer så kan jeg ikke installere fra oppgraderingscden siden Vista må ligge i bunnen. Så hva anbefales her: 1.) få pcen og installere Win7 RC og bruke den til den går ut for så å kjøpe meg Win 7 som endelig OS? Regner da med at den da kanskje har blitt noe billigere... 2.) oppgradere fra Vista til Win 7? Jeg kunne gjerne ha ventet med å kjøpe meg PC, men siden jeg skal studere i utlandet vil jeg gjerne ha pc nå så jeg slipper å stresse med det utover i semesteret. Jeg skal studere i Danmark og regner med at hadde jeg kjøpt pcen der borte så ville jeg fått med dansk språk og det er ikke aktuelt. Så hva anbefaler dere eksperter? Nå har jeg lest noen tråder der folk spør om de bør oppgradere eller foreta en ren istallasjon. Jeg er like langt. Oppgradering er jo ikke så verst da jeg beholder alt som er av programmer, spill etc. og ikke trenger å installere disse på nytt. Men så er det da at noe grums kan ligge igjen fra det forrige OS som for anledningen er Vista Home Premium. Hva anbefaler dere? Vil det være mulig å kunne bruke Partition Magic på W7? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nå har jeg lest noen tråder der folk spør om de bør oppgradere eller foreta en ren istallasjon. Jeg er like langt. Oppgradering er jo ikke så verst da jeg beholder alt som er av programmer, spill etc. og ikke trenger å installere disse på nytt. Men så er det da at noe grums kan ligge igjen fra det forrige OS som for anledningen er Vista Home Premium. Hva anbefaler dere? Vil det være mulig å kunne bruke Partition Magic på W7? Vista Home Premium høres ut som et lurt valg. Vet ikke om Partition Magic funker på W7 men går ut i fra den har en oppgradert utgave som gjør det. Uansett har Windows 7 utrolig mange muligheter rundt diskbehandling...så kanskje du ikke trenger PM. Ville uten tvil anbefalt den en ren installasjon, og ikke oppgradering. Men, du kan jo selvsagt prøve en oppgradering, se hvordan det går, og om det funker så aktiverer du Windows 7 (innen 30 dager) om ikke tar du en "clean install". Les litt mer her om diskbehandling under installasjonen, skal også komme med en guide til diskbehandling i Windows 7 etter installasjonen i løpet av helgen: http://samfunn.myhken.com/?p=915 Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Nå har jeg lest noen tråder der folk spør om de bør oppgradere eller foreta en ren istallasjon. Jeg er like langt. Oppgradering er jo ikke så verst da jeg beholder alt som er av programmer, spill etc. og ikke trenger å installere disse på nytt. Men så er det da at noe grums kan ligge igjen fra det forrige OS som for anledningen er Vista Home Premium. Hva anbefaler dere? Vil det være mulig å kunne bruke Partition Magic på W7? Vista Home Premium høres ut som et lurt valg. Vet ikke om Partition Magic funker på W7 men går ut i fra den har en oppgradert utgave som gjør det. Uansett har Windows 7 utrolig mange muligheter rundt diskbehandling...så kanskje du ikke trenger PM. Ville uten tvil anbefalt den en ren installasjon, og ikke oppgradering. Men, du kan jo selvsagt prøve en oppgradering, se hvordan det går, og om det funker så aktiverer du Windows 7 (innen 30 dager) om ikke tar du en "clean install". Les litt mer her om diskbehandling under installasjonen, skal også komme med en guide til diskbehandling i Windows 7 etter installasjonen i løpet av helgen: http://samfunn.myhken.com/?p=915 Nå har jeg nettopp fått mail om at ordren min ble shippet på lørdag så jeg har vel W7 ganske snart. Har noen spørsmål til: - jeg har en Acer bærbar og på den er det en skjult partisjon med diverse programmer osv. Disse trenger jeg ikke da jeg kommer til å foreta en clean install av OS. W7 skal jo etter sigende klare å finne driverne selv og om det skulle gå skeis så ligger disse ut på hjemmesiden til Acer. Programmene trenger jeg absolutt ikke siden jeg bruker andre typer programmer. Spørsmålet er da hvordan jeg skal klare å kunne slette den skjulte partisjonen. Vil det kunne gå an med W7 dvden eller må jeg bruke et annet program for at dette skal kunne skje? I så fall, er det et enkelt program som kan anbefales? Jeg har hatt hell med Partition Magic så det må være noe enkelt. - jeg har en 500 GB hd, hvor mye plass burde jeg sette av til W7? (ta også med diverse oppdateringer, service packs som vil komme med tiden). Håper at jeg kan få svar på disse spørsmålene Endret 9. november 2009 av yosraz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå