lille123 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Ja jeg vet jeg er dum, ingen trenger å gjenta det.... ble altså tatt for nasking. tingen kostet 10 kr, og jeg har aldri stjelt eller noe før. jeg bor ikke hjemme, og bor rundt omkring hos venner til jeg får meg fast jobb. jeg må ta konsekvensene mine og skjønner at det jeg gjorde var dumt. jeg sa til damen at det er ikke vits å sende noe bot til adressen som står oppført på kortet mitt, fordi jeg bor ikke hjemme lenger (det er ingen sin sak hvorfor).. jeg flytter langt vekk om noen dager og vet da ikke hvilken adresse jeg kommer til å få da. (leter etter en jobb så forhåpentligvis vil jeg få en fast plass å bo snart). Damen fikk mobilnummeret mitt, men jeg vil ikke at brev fra politiet skal bli sendt i hytt og pine til de jeg bor hos for alle å se. Hvordan blir dette da? Ringer de meg og får jeg noe kontonummer da eller? Er ikke sikker på om jeg kommer til å ha tilgang til internett heller. Damen sa boten kom på 500 kr, og denne kom jeg helt garantert til å få! Riktig eller ikke? er 20 år. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Tulling! For det første, ble du tatt på innsiden eller utsiden av butikken? Du har ikke tatt noe som helst før du har forlatt butikken, det er ingen lov som forbyr deg å oppbevare varene i lommene. For det andre, denne damen hadde absolutt ingen rett på så mye som en unnskyldning fra deg. Du kunne bare gitt henne et gigantisk glis å gått din vei. Da det var sagt, det er like idiotisk å stjele, som å ikke vite hvordan man skal bli tatt. Skyld deg selv. Red.: Må vel komme med noe vettugt også, om hun anmelder det, så tipper jeg saken blir henlagt, får du noen bot så går det igjennom politiet (de kontakter deg, typisk brev med en innkallese. Tvilsomt! Husk at de også må ha bevis for dette, en anklaglse alene hjelper lite) og hun har nok ikke noe mer peiling på dette enn hva du har. Butikkpersonal er glad i å skremme naskere. Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 ja jeg vet jeg er en tulling bah Ble vel egentlig tatt innenfor. jeg skulle betale for en iskrem også kom de og 'få se i veska di' men de venta med å sjekke i veska mi før etter at jeg hadde gått bort til kassa da! og jeg måtte jo tilstå, for ja, dem er flinke med ord og jeg var ekstremt stressa... men et brev med innkallelse kan jeg jo ikke få, siden jeg ikke har noe adresse politiet kan sende det på. jeg drar fra byen her om noen dager liksom... og de kan jo ikke bare sende brevet til foreldra mine (der det står overralt at jeg bor) for dem har jo taushetsplikt og jeg er over 18 og jeg sa jo at det er ikke noe vits å sende noe brev dit... hvis det dumper et brev neddi postkassa til foreldra mine får jeg et helvette etter meg .. bevis har de nok, damen sa hun så meg på overvåkningskamera >.< Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg gjentar meg selv, du har blitt "lurt". Du kunne bare sagt: Oi, det glemte jeg, selvfølgelig skal jeg betale for disse. Men, om politiet skulle ta seg tid og resurser på denne saken, så sendes brevet dit du har registrert adresse. Om foreldrene dine åpner brevet er en annen sak, og først og fremst ikke politiet sitt problem. Typisk er at om du ikke gjør noe mer ulovlig, så hører du aldri noe mer til dette. Men blir du tatt for ett dusin andre små ting, så tar politiet kontakt når det har hopet seg opp tilstrekkelig til at du kan få en ordentlig og fortjent straff. Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) hmm ja de lurte meg grundig. etterpå tenkte jeg at jeg bare kunne sagt "OPS HEHE *skokk dum* der lå den ja!" men ja, dem var flinke med ord og alle sto og glodde så jeg er ikke helt sikker på hva jeg sa engang... får håpe det går bra da... men hun damen som jobba der har på en måte ikke noe mer å gjøre med saken etter at hun sendt det brevet? for det virka virkelig som at hu ville jeg skulle få bot osv... så kommer politi til å snakke med henne? det er jo bare snakk om 10 kr liksom... men ja, er det vanlig at polti ringer og snakker med de folka som jobber der? Endret 19. august 2009 av lille123 Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Damen som jobber der skal overhode ikke sende noe annet brev enn en skriftlig anmeldelse av tilfellet, som kommer til å bli plassert pent på bunn av politiets prioriteringsliste. Etter dette så har hun nada med saken å gjøre, foruten å være vitne til at du innrømmet at du hadde tenkt å stjele. Selvfølgelig tar politiet kontakt med de som jobber der om de velger å gjøre noe med saken, men spør deg selv mens du tenker på alle de virkelige lovbruddene som blir gjort hverdag, bryr politiet seg om en slik fillesak? Hun var nok bare drittlei av trynet på folk som stjeler, og ville gjøre sitt beste på å få deg til å føle deg dårlig. Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 ja hadde jeg vært politi selv hadde jeg ikke brydd meg så mye om en 20 åring som rappa en yoghurt for 10 kr som aldri hadde blitt tatt før. men ja damen skremte meg skikkelig! men noen ganger har politiet veldig lite å gjøre her i byen, så er redd de kjeder seg. får håpe noen lager slosskamp eller kræsjer i et vindu eller noe til helga! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Litt lite juss og litt mye skylding på damen i kassen her. Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Litt lite juss og litt mye skylding på damen i kassen her. hva mener du? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Du har ikke tatt noe som helst før du har forlatt butikken, det er ingen lov som forbyr deg å oppbevare varene i lommene. For det andre, denne damen hadde absolutt ingen rett på så mye som en unnskyldning fra deg. Du kunne bare gitt henne et gigantisk glis å gått din vei. Jaha? Hvis man legger en vare i lommen/vesken i den hensikt å stjele den, har man begått tyveri/naskeri. Og det er klart at den bestjålne part ikke er rettsløs - en unnskyldning skulle dessuten bare mangle. Til lille123: Hvem er denne "damen"? Jeg går ut fra at hun bare er butikkdame (og ikke politidame)? Hvis hun bare er butikkdame, har hun ikke krav på annet enn å få tilbake det du nasket, evt. også erstatning. Dersom du leverte det tilbake, skylder du henne ingenting. Hun kan imidlertid anmelde naskeriet. I så fall vil du høre fra politiet. Hvis jeg var i din situasjon (noe jeg ikke er, da jeg ikke gidder naske i butikker), ville jeg ringt politiet/møtt opp på politikammeret og hørt hva de mente om saken. Verre er det vel ikke. Brev fra politiet er for øvrig ikke så skummelt. Det får man i så mange ulike sammenhenger, og betyr ikke at man er kriminell. En 20-åring bør uansett ikke være redd for sinte foreldre. Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Så lenge du har passert kassepunktet med noe du ikke har betalt for i veska di, har du selvsagt stjålet. Det er ingen ansatte i butikken som lurer deg til å stjele. I Norge er du forresten påbudt å ha en folkeregistrert adresse, og det er hit en evt. bot sendes. Endret 19. august 2009 av Lysegul Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 "damen" er butikkdamen ja selvfølgelig Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Frevild: Det er ingen som kan bevise en hensikt uten en inrømmelse. Å ha varen i lommen er i for seg helt lovelig, så lenge man ikke innrømmer at man har tenkt å stjele den. En unnskyldning er kanskje på sin plass, men som sagt, ikke nødvendig. Damen bak kassen har ingen rett til å holde ham igjen, be om personlig informasjon eller noe slikt. Hun må pent vente til politiet kommer. Lysegul: Jeg fikk for meg at han hadde stjålet i en kiosk, hvor man ikke passerer kasseområdet, men forlater butikken. Var det i en dagligvare butikk så gjelder selvfølgelig kasseområdet. Du kunne fortsatt bare spilt dum og sagt du glemte deg bort, tho. Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 ja jeg har jo en registrert adresse, men saken er at jeg sjeldent kommer til å dukke opp der. jo jeg bør være redd for foreldrene mine, for de pleier å gi meg penger noen ganger når jeg virkelig trenger det, og de tåler ikke at jeg gjør ting som er galt. da vil de nok garantert slutte å gi meg noenting. veit jeg er 20 og bør klare å passe på meg selv, men når man er i en litt trang situasjon, så er det så kjedelig om alt bare skal fucke seg! og jeg vedder på at om jeg bare får et brev av politi og foreldra mine ikke leser det, så kommer de til å *vite* hva det er jeg har gjort, for de er flinke til å tenke sånt! De har mast på meg om at det er jeg som har drukki av diverse vinflasker og sånn, når jeg selvfølgelig ikke har gjort det... og det er bare så mye MAS og STRESS!! og de blander seg inn i alt, i karakterer fra skolen, i hva slags folk jeg henger med osv osv... arghhhh greit nok om jeg hadde fått en bot, som jeg kunne betalt i fred uten at noen andre hadde brydd seg. det er jo tross alt min sak, og da har jeg jo fått konsekvensene av det. men hvis alle andre skal drive å blande seg og gi meg flere straffer når jeg allerede har fått det, da vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre. blir så sliten av sånt. eventuelt noe jeg kan si til foreldra mine om et brev dukker opp sånn så de ikke blir så jævla sure? Jeg har jo rett til å holde sånt for meg selv, og de gir seg nok ikke om jeg bare sier 'ikkeno' om de spør.. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Seriøst mann, du er tyve år! Konfronter foreldrene dine med situasjonen du er oppe i. Forholdet ditt til de, og eventuelle bo- og arbeidsproblemer, altså. Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
lille123 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Seriøst mann, du er tyve år! Konfronter foreldrene dine med situasjonen du er oppe i. Forholdet ditt til de, og eventuelle bo- og arbeidsproblemer, altså. nei, jeg vil mest mulig ordne opp i ting selv >_> de kommer til å klikke helt, selv om det bare var for 10 kr. og kommer neppe til å hjelpe meg med noe sted å bo osv da!! men noen som har noen ideer om hva jeg kan si om det kommer et brev fra politi i posten? jeg orker bare ikke stress, det har jeg nok av. Mere stress nå og jeg legger meg ned i grøft og blir der til ingen vet hvem jeg er lenger! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Frevild: Det er ingen som kan bevise en hensikt uten en inrømmelse. Å ha varen i lommen er i for seg helt lovelig, så lenge man ikke innrømmer at man har tenkt å stjele den. En unnskyldning er kanskje på sin plass, men som sagt, ikke nødvendig. Damen bak kassen har ingen rett til å holde ham igjen, be om personlig informasjon eller noe slikt. Hun må pent vente til politiet kommer. Lysegul: Jeg fikk for meg at han hadde stjålet i en kiosk, hvor man ikke passerer kasseområdet, men forlater butikken. Var det i en dagligvare butikk så gjelder selvfølgelig kasseområdet. Du kunne fortsatt bare spilt dum og sagt du glemte deg bort, tho. joda, å ha en vare i lommen er ok, men så fort man passerer kasseområdet uten å betale er det tyveri, selv om man sier at man glemte den. hvilken hensikt man hadde har lite å si. så over til lovene: § 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet. faktisk kunne dama pågripet deg og overgitt deg til politiet når de kom med loven i hånd. du har forresten rett til å holde slikt for deg selv, og det er du som får brevet, men om foreldrene dine får vite det på en eller annen måte, så er jo det ditt problem. Endret 19. august 2009 av aklla Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg har vært i din situasjon angående stress med slike foreldre foreldre, det beste er en konfrontasjon, slik at du får tømt deg helt ut. Men om du virkelig vil ha tips, si til de at du har vært vitne til et eller annet, og be de videresende "vitneinnkallelsen" til deg? Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Frevild: Det er ingen som kan bevise en hensikt uten en inrømmelse. Å ha varen i lommen er i for seg helt lovelig, så lenge man ikke innrømmer at man har tenkt å stjele den. En unnskyldning er kanskje på sin plass, men som sagt, ikke nødvendig. Damen bak kassen har ingen rett til å holde ham igjen, be om personlig informasjon eller noe slikt. Hun må pent vente til politiet kommer. Sukk. Nei. Et tyveri er et tyveri uansett om det kan bevises. Det er ikke innrømmelsen som gjør handlingen ulovlig. At man ved å lyve kan sno seg unna, er en annen sak. Og jo, damen bak kassen har i medhold av straffeprosessloven adgang til pågripelse. joda, å ha en vare i lommen er ok, men så fort man passerer kasseområdet uten å betale er det tyveri, selv om man sier at man glemte den.hvilken hensikt man hadde har lite å si. Heller ikke dette er riktig... Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nei, det stemmer. Det er lov å handle ved å putte varene i lommen, vesken eller liknende, så lenge det ikke er der uten å bli betalt for når man passerer kassapunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå