Gavekort Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hei! Er det noen aldersgrense på nytelse av alkohol? Jeg vet det er 18/21 år for kjøp og salg, men gjelder dette nytelse også? Det uansett er ulovlig å distribuere alkoholen til noen som er under 18, men bryter den mindreårige loven? Kan jeg vennligst få en dokumentasjon på loven også? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det er faktisk 18/20 for kjøp og salg. Mener det var en tråd om dette tidligere også. Brukte du søkefunksjonen? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Beklager småfeil. Nei, jeg brukte ikke søkefunksjonen men har lett meg ihjel på lovdata.no og google. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Så vidt jeg vet, uten at noen kan ta meg på ordet for det så er det ikke ulovlig for mindreårige å drikke alkohol. Reglene så vidt jeg har forstått det gjelder kjøp/salg og distrubsjon. Lenke til kommentar
mtw Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det tar noen år før man kan nyte alkoholen. For ungdommer (og mange ikke-ungdommer) er det om å gjøre å bøtte innpå og bli full Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Relevant lov er alkoholloven. Det er ikke forbudt for mindreårige å drikke ('nyte' forbeholder jeg de som kan drikke alkohol uten å bøtte innpå -- altså de færreste mindreårige) alkohol. De faller derimot inn under reglene som gjelder alle andre, dvs ikke drikke på offentlig sted und so weiter und so weiter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå