Gå til innhold

Ser på 2 Dell-skjermer - hva er forskjellen mellom dynamisk kontrastforhold; vanlig og maksimalt?

Coneunofax

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe ny PC-skjerm. Denne gangen kunne jeg tenkt meg en 24-tommer, for bedre film-opplevelse. Jeg ser etter en skjerm som har et godt stativ. Den skal også vise svart og farger bra. Full HD er også noe jeg vil ha (enten 1920x1080 eller 1920x1200).

Skjermen jeg har sett på er Dell UltraSharp 2408WFP. Broren min har den tidligere modellen, og jeg likte stativet. Men så begynte jeg å se litt rundt på andre skjermer hos Dell. "Dell UltraSharp 2408WFP" skjermen står oppskrevet med spesifikasjonen:

Dynamisk kontrastforhold (vanlig): 3000:1

Jeg ser på andre Dell modeller, noen billigere og noen i samme prisklasse. Disse skjermene er notert med:

Dynamisk kontrastforhold: 80 000:1 (maks.)

F.eks Dell UltraSharp U2410

Jeg legger merke til at skjermen jeg ser på er notert som vanlig, dynamisk kontrastforhold, mens de andre står under maksimalt. Hvordan fungerer dette? Jeg har også lest litt rundt og sett at man burde ha mye skepsis når man har med disse tallene å gjøre. Er det noen her som kan dette som kunne forklart om det nødvendigvis er noen bildekvalitetsforskjell på disse skjermene? Jeg har mest lyst på "Dell UltraSharp 2408WFP" på grunn av stativet, men prioriterer også bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som du får kjøpt stativet. Står ingen under skjermutstyr. Har du U2410? Vet du om man kan sette skjermen nesten helt ned på støttene slik en kan på 2408? Uansett, ser veldig stabil ut U2410 også. Den mangler muligheten til å røtere 90 grader, men vet ikke om jeg trenger dette. Tror du U2410 har bedre bilde enn 2408? Det ser nesten slik ut på reviews. Jeg skal bruke den til å se på HD-filmer og redigere bilder.

EDIT: Hvis du ser på begge skjermenes dell-side, og går under spesifikasjoner så ser du at de velger å frembringe fullstendig ulike spesifikasjoner på skjermene. så det er nesten umulig å sammenligne skjermene.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Alt er mulig bare man betaler for det, det ligger selvfølgelig en ekstra fot å slenger på fabrikken, kun en telefon unna Dell Support. Treffer du på rette vedkommende som også har rukket å få morgenkaffen'n sin så er mye gjort :p

Ja, har U2410.

U2410 har både pivot-funksjon(90°) og svivel (45° hver vei)

Kan også senkes helt ned til bunnplate i sokkel(kun ca 1 cm glippe)

Anti-glid gummiknotter under fot gjør at foten og skjermen i sin helhet står støtt selv når man roterer panelet alle veier.

U2410 har IPS-panel, 2408WFP har et VA-panel.

Les mer om forskjellen her: LCD Panel Technology Explained

U2410 har "12 bits Internal Processing" > colour depth : 1.07 billion

2408 : 16.7 million colors

Det ligger absolutt teknolig til grunn for at U2410 skal ha en bedre fargegjengivelse enn 2408WFP.

Det vil også bli postet mest mulig info på U2410 i denne tråden

Endret av flu
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpen flu. Jeg så på en video nå at det faktisk går an å vri denne skjermen på samme måte som 2408, siden jeg var litt usikker på hva pivot og svivel innebærer. Da trenger jeg ikke noe annet stativ. Nå skal jeg bare vente på at skjermen kommer på salg. Min bror fortalte at han ventet til Dell skjermen han skulle kjøpe kom på salg, og gikk fra rundt 6000,- til 4000,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...