Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Heisann Har et problem som har blitt gradvis verre med min VW Polo 97 1.0. Den sliter med at den går ujevnt på tomgang. Dette kan være lavt turtall, ujevn gange, eller at turtallet varierer mellom 600 og 900 RPM, og av og til stopper. Har nå drevet og feilsøkt litt, og viser seg at den kun går på 3 sylindre på tomgang, mens når jeg kjører går den på 4 sylindre. Ting jeg har gjort: -Byttet tennplugger -Byttet luftfilter -Byttet fordeler og rotor -Målt tennkabel til aktuell sylinder (6kohm=OK) Noen gode ideer? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Treghet i en eller flere ventiler? Oljetrykk? Hvordan ser pluggene ut på hver enkelt sylinder? Endret 19. august 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Får ikke noe varsel på oljetrykket, så regner med det er i orden. Tennpluggene jeg tok av så helt grei ut, ingen merkbar forskjell på de. Ventilene har jeg ikke sett på. Neste jeg ska prøve er å se om det faktisk er tenning på den ene sylinderen under tomgang. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ventilene får du ikke sjekket uten å ta av toppen, men du kan ta en sylinderlekkasje test uten at jeg tror det har noe for seg. Oljetrykket er uhyre lavt når oljelampa lyser, hvis den lyser i det hele tatt. Ikke stol blindt på den. Det høres likevel ut som om sylinderne forbrenner godt nok hvis ingen av pluggene var sorte eller hvite. Hvordan vet du at den kun tenner på 3 sylindere? I så fall, hvilken sylinder går den ikke på? Det høres mer ut som om blandingen av luft og bensin ikke er helt i orden siden den går så ujevnt og jager opp og ned på tomgang. Sjekk falskluft. P.s: Merker du ingenting under kjøring? Endret 19. august 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Under vanlig kjøring merker jeg ikke stort nei. Sjekket sylindrene ved å dra av tennkabelen på hver enkelt sylinder. På den ene sylinderen var det ikke forskjell på motorlyd når jeg dro den av. Trodde først det var kabelen som var gåen, så tok den av og skulle til å kjøre til Biltema for å kjøpe ny. Merket da at det manglet en sylinder. Ergo den går med 3 på tomgang, 4 under drift. Er sylinderen lengst unna fordeleren. Har sjekket for falsk luft, men kan prøve en gang til. Begynner også å tro det er noe med fuel-luft blanding, eller tilførsel, men motoren har single-point injection, så rart det kun påvirker den ene sylinderen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Skal ikke påta meg veldig mye erfaring i dette opprådet. Men det kan ikke være at den trenger å bli skrudd opp litt på tomgang? Biler til venner av meg har slitt med lignende og da har de måttet skru opp tomgangs hastigheten litt... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Under vanlig kjøring merker jeg ikke stort nei.Sjekket sylindrene ved å dra av tennkabelen på hver enkelt sylinder. På den ene sylinderen var det ikke forskjell på motorlyd når jeg dro den av. Trodde først det var kabelen som var gåen, så tok den av og skulle til å kjøre til Biltema for å kjøpe ny. Merket da at det manglet en sylinder. Ergo den går med 3 på tomgang, 4 under drift. Er sylinderen lengst unna fordeleren. Har sjekket for falsk luft, men kan prøve en gang til. Begynner også å tro det er noe med fuel-luft blanding, eller tilførsel, men motoren har single-point injection, så rart det kun påvirker den ene sylinderen. Så bilen går ikke på sylinder 1 på tomgang, altså. Da har du enten ikke god nok gnist eller så kan det være treghet i ventiler eller i ventilløfterne. Sjekk først om du har en god gnist først på sylinder 1. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jepp, blir det første eg sjekker. Men blir vekke en uke i New york nå, så får ikke skrudd noe mer bil før eg kommer hjem igjen. Takk for hjelpen hittil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå