Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevn tomgang - Polo 97


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har et problem som har blitt gradvis verre med min VW Polo 97 1.0.

Den sliter med at den går ujevnt på tomgang. Dette kan være lavt turtall, ujevn gange, eller at turtallet varierer mellom 600 og 900 RPM, og av og til stopper. Har nå drevet og feilsøkt litt,

og viser seg at den kun går på 3 sylindre på tomgang, mens når jeg kjører går den på

4 sylindre.

 

Ting jeg har gjort:

-Byttet tennplugger

-Byttet luftfilter

-Byttet fordeler og rotor

-Målt tennkabel til aktuell sylinder (6kohm=OK)

 

Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ventilene får du ikke sjekket uten å ta av toppen, men du kan ta en sylinderlekkasje test uten at jeg tror det har noe for seg. Oljetrykket er uhyre lavt når oljelampa lyser, hvis den lyser i det hele tatt. Ikke stol blindt på den.

 

Det høres likevel ut som om sylinderne forbrenner godt nok hvis ingen av pluggene var sorte eller hvite. Hvordan vet du at den kun tenner på 3 sylindere? I så fall, hvilken sylinder går den ikke på? Det høres mer ut som om blandingen av luft og bensin ikke er helt i orden siden den går så ujevnt og jager opp og ned på tomgang.

 

Sjekk falskluft.

 

P.s: Merker du ingenting under kjøring?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Under vanlig kjøring merker jeg ikke stort nei.

Sjekket sylindrene ved å dra av tennkabelen på hver enkelt sylinder. På den ene sylinderen var det ikke forskjell på motorlyd når jeg dro den av. Trodde først det var kabelen som var gåen, så tok den av og skulle til å kjøre til Biltema for å kjøpe ny. Merket da at det manglet en sylinder. Ergo den går med 3 på tomgang, 4 under drift.

 

Er sylinderen lengst unna fordeleren. Har sjekket for falsk luft, men kan prøve en gang til.

Begynner også å tro det er noe med fuel-luft blanding, eller tilførsel, men motoren har single-point injection, så rart det kun påvirker den ene sylinderen.

Lenke til kommentar
Under vanlig kjøring merker jeg ikke stort nei.

Sjekket sylindrene ved å dra av tennkabelen på hver enkelt sylinder. På den ene sylinderen var det ikke forskjell på motorlyd når jeg dro den av. Trodde først det var kabelen som var gåen, så tok den av og skulle til å kjøre til Biltema for å kjøpe ny. Merket da at det manglet en sylinder. Ergo den går med 3 på tomgang, 4 under drift.

 

Er sylinderen lengst unna fordeleren. Har sjekket for falsk luft, men kan prøve en gang til.

Begynner også å tro det er noe med fuel-luft blanding, eller tilførsel, men motoren har single-point injection, så rart det kun påvirker den ene sylinderen.

 

Så bilen går ikke på sylinder 1 på tomgang, altså. Da har du enten ikke god nok gnist eller så kan det være treghet i ventiler eller i ventilløfterne. Sjekk først om du har en god gnist først på sylinder 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...