Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrerett ved ødelagt vare


Flimzes

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et hovedkort og en cpu hos komplett, og dagen etter jeg hadde montert det, sluttet det å virke. Alt annet i pcen fungerer utmerket med det gamle hk og cpu. Så jeg søkte retur og fikk den godkjent.

 

Nå fikk ikke jeg godkjent returen før jeg dro på ferie, og det har gått en tid før jeg har fått sendt tilbake tingene, og nå skal jeg flytte, og har dermed ikke tid til å ordne med pcer, så jeg tenkte på å ta det på angrefrist.

 

Men nå har det gått mer enn to uker siden jeg hentet varen.

Så da kommer spørsmålet:

 

Kan angrefristen løpe ut hvis ikke jeg har en sjanse til å få prøve varen fordi den er ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte et hovedkort og en cpu hos komplett, og dagen etter jeg hadde montert det, sluttet det å virke. Alt annet i pcen fungerer utmerket med det gamle hk og cpu. Så jeg søkte retur og fikk den godkjent.

 

Nå fikk ikke jeg godkjent returen før jeg dro på ferie, og det har gått en tid før jeg har fått sendt tilbake tingene, og nå skal jeg flytte, og har dermed ikke tid til å ordne med pcer, så jeg tenkte på å ta det på angrefrist.

 

Men nå har det gått mer enn to uker siden jeg hentet varen.

Så da kommer spørsmålet:

 

Kan angrefristen løpe ut hvis ikke jeg har en sjanse til å få prøve varen fordi den er ødelagt?

 

Angrefristen, ja! Den er på 14 dager, med mindre de glemte å legge ved angrefristskjema, da er det 3 mnd. Men, reklamasjonsfristen er jo der, dersom noe er galt.

Lenke til kommentar

Så angrefristen blir ikke utsatt dersom man ikke kan bruke varen fordi den er ødelagt, og i forbindelse med retur?

 

Ta et eksempel for å gjøre spørsmålet helt klart:

Kjøper vare x på postordre

Varen er ødelagt, og man returnerer den en dag senere.

Returprosessen tar 10 dager, men pga frakttider, så har det nå gått 16 dager fra du først mottok den til du har en sjanse til å prøve den.

Du finner nå ut at du ikke liker varen.

 

Har du da angrefrist? Er ikke angrefristen for at man skal kunne prøve en vare?

Lenke til kommentar
Så angrefristen blir ikke utsatt dersom man ikke kan bruke varen fordi den er ødelagt, og i forbindelse med retur?

 

Ta et eksempel for å gjøre spørsmålet helt klart:

Kjøper vare x på postordre

Varen er ødelagt, og man returnerer den en dag senere.

Returprosessen tar 10 dager, men pga frakttider, så har det nå gått 16 dager fra du først mottok den til du har en sjanse til å prøve den.

Du finner nå ut at du ikke liker varen.

 

Har du da angrefrist? Er ikke angrefristen for at man skal kunne prøve en vare?

 

Tror nok jeg missforsto deg... du reklamerer på varen og har fått denne reklamasjonen godkjent, dermed er det ikke angreretten som trer i kraft . Når du får erstatningsvaren har du på nytt to uker angrefrist (tror jeg).

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Lenke til kommentar
Dersom du skal bruke angreretten så må du varsle butikken om dette innen 14 dager etter at du mottok varen. Klarer du det så kan du returnere varen på angrerett, om ikke så må du reklamere.

 

Om jeg forstår trådstarter rett, så har han først fått et produkt som ikke virket, så fått byttet/reparert dette på reklamasjon, og lurer nå på hvilken dato angrefristen gjelder fra; første levering av defekt produkt, eller fra når han fikk det produktet som virket (og som han da fikk mulighet til å teste ut, i motsetning til det første). Interessant problemstilling, som forbruker heller jeg til at angrefristen bør gjelde fra den dagen han fikk muligheten til å prøve ut det fungerende produktet, og ikke fra den dagen det defekte produktet ble levert.

Lenke til kommentar
Nja, han har søkt og fått godkjent returen. Men pga ferie har han ikke fått sendt tilbake varen enda, og lurer derfor på om han kan bruke angreretten i stede for.

Nei, jeg sendte den tilbake i dag, på retur, spørsmålet er om jeg kan bruke angrefrist når den kommer tilbake.

 

siden angrerettloven gjelder for at man skal kunne prøve produktet, og så sende det tilbake, vil jeg si at den nesten må utsettes om varen er DOA (eller i mitt tilfelle, jeg fikk brukt den i en halvtime)

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling, som (beklageligvis) ikke er berørt direkte i forarbeidene. Forarbeidene (Ot.prp. nr. 36 (1999-2000) s. 103) sier allikevel dette om opplysninger rundt varen:

 

Dersom alle opplysningene er gitt, men ikke på en måte som oppfyller lovens krav, begynner ikke angrefristen å løpe. Dette kan for eksempel være tilfellet der selger henviser til en internettside der alle relevante opplysninger finnes.

 

Dette sier departementet dog er et "ris bak speilet" til nettforhandlere slik at de overholder opplysningsplikten sin, og er derfor ikke veiledende for mottak av varen selv.

 

På side 64 har departementet en lengre uttalelse om betydningen av ferie, under temaet hvorvidt "mottatt" skal regnes fra mottak av "melding om mottatt forsendelse, pakken ligger på postkontoret" eller fra fysisk mottak. Departementet lander her klart på at siden "ferie og annet lengre fravær eller andre praktiske forhold kan gjøre at man må utsette besøk på postkontoret i kortere eller lengre tid", skal mottak løpe fra faktisk mottakelse av vare.

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at de samme argumentene gjør seg gjeldende for ferie etter postmottak.

 

For å sammenligne med reklamasjonsreglene er det jo sikker rett (selv om en del i Forbrukerrett-forumet ikke liker det) at det løper ny reklamasjonsfrist etter omlevering av vare.

 

"Teknisk" sett er det også slik at ved å sende inn melding om at han bruker angrerett angrer han på den originale avtalen. Deretter bruker han pengene Komplett nå skylder ham til å inngå en ny avtale. Med ny avtale skal det da løpe ny angrefrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...