neidustoreinternett Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hei Sorry hvis dette er besvart 100 ganger fra før, fant intet relevant ved å søke her: https://www.diskusjon.no/index.php?query=fe...;autocom=search Det gjelder feriepenger og hvordan disse samles opp og utbetales i jobben min. 1. Er det ikke sånn at feriepengegrunnlag på lønns slippen min hver måned sier hvor mye sånn ca jeg skal få i feriepenger i Juli måned neste år? 2. I år ble feriepenger utbetalt i Juli måned. Hvorfor har jeg to måneder på rad blitt trekt for 'ferie' nå?? Jeg trodde det var slik at jeg i Juli fikk feriepengene jeg har spart opp i hele 2008 (har hatt samme arb. giver..), og at jeg i tillegg skulle motta full lønn i Juni og August ?? Videre, dette fordi jeg har trodd at hver eneste måned blir det trekt en liten prosent som skal utgjøre feriepengene mine neste år. Hva er det jeg har gått glipp av her? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Sliter litt med og finne hva du lurer på til slutt. Mener du at noe er gjort uriktig av din arbeidsgiver? Feriepenger er 10,2 % av din brutto lønn. Feriepenger du fikk sommeren 2009 er basert på kalenderåre 2008. 01.01.08 til 31.12.08. Du skal få lønn for de mnd du jobber. Jobbet du i Juni og August så skal du også ha lønn. Hva du mener med at du blir trukket med ferie "nå" vet jeg ikke. Har du hatt ferie utover avtalt tid? AKIRA Lenke til kommentar
neidustoreinternett Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Takker for svar Akira! Jeg har hatt 4 uker ferie, 2 uker i måned Juni og 2 uker i måneden August. Hvorfor blir jeg trukket for disse to månedene? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Fikk du utbetalt BARE feriepenger,eller feriepenger + vanlig lønn ? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Dette med opptjening og utbetaling av feriepenger varierer fra firma til firma, men prinsippet er i hovedsak det samme: -I løpet av året tjener du deg opp feriepenger (for neste år). Dette er en %-sats av inntekten din, 10.et-eller-annet eller 12.et-eller-annet %, avhengig av hvor lang ferie du har (fire eller fem uker). Dette kommer gjerne fram på lønnsslippen din som "opptjente feriepenger hittil i år", "feriepengegrunnlag" eller noe slikt. -Rundt ferietider, gjerne i forbindelse med lønn i mai eller juni, blir feriepengene opptjent året før utbetalt. På samme lønning trekkes du for ferie, noe som normalt tilvarer en normal månedslønn + litt til. Dette innebærer i praksis at du blir trukket for all ferie samtidig. -Når du så har ferie vil du få utbetalt normal lønn den måneden siden du allerede har blitt trukket for ferie den lønningen du fikk utbetalt feriepengene. Som sagt kan dette variere fra firma til firma og kanskje spesielt mellom hel- og deltidsstillinger. Jeg har stort sett alltid opplevd av feriepengene og ferietrekk behandles som over, det har da vært snakk om fast månedslønn og hel stilling. Håper i alle fall noe av dette var forståelig Lenke til kommentar
neidustoreinternett Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Hei og takk for svar!! Det er helt riktig som du skriver RVF, skjønner dette. Men, -Når du så har ferie vil du få utbetalt normal lønn den måneden siden du allerede har blitt trukket for ferie den lønningen du fikk utbetalt feriepengene. Jeg har mottatt både feriepenger og lønn i Juni da, og nå har jeg blitt trukket for ferien jeg har hatt to uker i Juli og to uker i august. Thanx Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Men da skal det vel være riktig skal det ikke? Man får ikke betalt ferie når man får både lønning og feriepengene utbetalt på samme tidspunkt, like før man tar ferie. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Om du fikk 4 ukers lønn sammen med feriepengene i juni, og har hatt 4 ukers ferie i juli og august tilsammen, så er det vel riktig at du ikke får lønn for 4 uker nå? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Som skrevet varierer praksisen med hvordan feriepengene utbetales. Vi har 5 ukers ferie, og i juni får vi utbetalt feriepenger for året før og trukket lønn for 5 uker uansett når vi tar ut ferien. Det vil si Feriepenger+månedslønn-5 ukers lønn. Det blir altså litt mindre enn feriepengene utbetalt den måneden. Men uansett hvordan de gjør det blir du på en eller annen måte trukket i lønn for de ukene du har ferie. Man får ikke lønn i ferien. Endret 20. august 2009 av Mythos Lenke til kommentar
neidustoreinternett Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Tusen takk for svarene, jeg skjønner jo at jeg har levd i en illusjon ang. dette haha Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 I praksis får man kun lønn i 11 måneder, pluss feriepenger. Dette brente jeg meg på, siden jeg er lærling. Utbetalingen fra lånekassen opphørte, nada lønn, og kun 3500 kr i feriepenger. Da er det ikke lett å være eneste inntektskilde i en familie med samboer og to barn å ta seg av. Men ordnet seg, fikk ordnet det slik at jeg fikk forskudd på lønn som trekkes i løpet av et par måneder nå i høst. Lenke til kommentar
svante Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hvordan blir det da hvis en ikke tar ut all ferien en har krav på? Jeg begynner i min første jobb 1. september, noe som betyr at jeg ikke får utbetalt mer en 1/3 av normal mengde feriepenger. Da er det jo sansynlig at jeg ikke kan ta meg råd til full ferie, vil jeg da bare bli trukket for ferien jeg faktisk planlegger å ta? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg regner med dette kan avtales med arbeidsgiver. Jeg byttet jobb i fjor, og i mitt tilfelle ble antall "betalte feriedager" beregnet slik at trekket i lønn utgjorde omtrent det beløpet jeg hadde opparbeidet meg i feriepenger (slik at jeg fikk en tilnærmet normal månedslønn i juni). Merk at man har rett på full feriefritid (som det heter så fint), men at du bare vil ha et visst antall dager betalt ferie. I mitt tilfelle har jeg 10 "betalte" feriedager, resten av ferien (15 dager) blir med trekk i lønn. Det står i Ferieloven §5: Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Så med mindre arbeidsgiveren din stenger hele bedriften i fellesferie, påske, jul e.l. kan du la være å ta ut hele ferien. Jeg ville uansett tatt kontakt med arbeidsgiver over nyttår og fått til en avtale slik at de ikke trekker deg flere feriedager enn du føler du har råd til neste år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå