Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort (4890) piper høyt ved spilling / belastning.

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg to stk Powercolor Radeon HD 4890 1GB "OC 900Mhz" som slett ikke vil "spille på lag" i min PC.

Mitt system

Hovedkort: Maximus Formula (rev1), X38

CPU: Intel Core2 E8500

RAM: 2x2GB Mushkin 1000Mhz 5-5-5-15

PSU: Zalman ZM850-HP http://www.hardware.no/artikler/zalman_zm850-hp/70448/4

Når jeg kjører grafikkintensive spill eller benchmarks, begynner det å pipe konstant (antar det er fra skjermkortene). Det piper både når jeg kjører enkeltvis eller i Crossfire. Pipingen gir seg når jeg stopper spill / benchmark. Kan det være for svak PSU? Eller er det større sjanse for at det er defekte kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en vanlig sak, pig squeel. Kommer av billige komponenter på skjermkortet, de som sørger for å fordele strøm. Er mest kjent ved nyere nvidia kort. Er en blanding av kompontentene og høy amper på 12v railen.

Altså det er ingen ting feil med kortet ditt, bare en litt irritabel lyd. Og det skjer som regel bare ved høy fps mens skjermkortet går på fult. Feks når du loader en test i 3dmark vantage, eller under crysis map loading. Kan også skje under spilling. Hvis det blir for plagsomt bruk angrerett og prøv et annet merke/kort.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

Har vært en gjennomgående greie siden GeForce 8800GTS/X-serien såvidt jeg husker. En PSU-ingeniør fra Corsair sa han hadde vært ute for et kort som pep, mens et annet av samme modell (men forskjellig merke) ikke gjorde det. Så som tipset over, det kan være bytte til et annet merke løser det. Eller ikke. :/

Lenke til kommentar

Ja, det er godt mulig jeg har fått 2 kort av en dårlig batch. Men du kan jo evt prøve å belaste det skikkelig med FurMark eller lignende; full oppløsning med maksimal AA of AF. Jeg trengte bare spille spill i fullskjerm, så kom pipingen. Men jeg vet ikke om 1680x1050 er nok til å "skremme" disse kortene (spiller selv i 2560x1600).

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...