FranzJosef Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Min far døde tidligere i år. Min mor lever fortsatt. Får hun absolutt alt, både kontanter, askjer, forsikringer, verdier og eiendom osv? Vi er tre sønner, vil absolutt ingenting gå til oss? Har ikke hørt noenting om noe oppgjør eller noe som helst og det er jo ikke akkurat noe en ønsker å ta opp eller snakke om. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvis de var gift, og dere var bare felles barn, kan hun ta over boet uskiftet. Det vil si at hun har rett til å utsette "skiftet" (altså utsette utdelingen av arv) til hun selv dør. Hun "får" ikke alt, men hun har rett til å styre alt. På visse vilkår -- hun kan ikke gi bort gaver som står i "mishøve" til boets størrelse (gaver inntil ~20% er greit), og hun kan ikke gi bort (eller selge til underpris) fast eiendom. Blir nok å vente en stund, gitt. 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvis de var gift, og dere var bare felles barn, kan hun ta over boet uskiftet. Det vil si at hun har rett til å utsette "skiftet" (altså utsette utdelingen av arv) til hun selv dør. Hun "får" ikke alt, men hun har rett til å styre alt. På visse vilkår -- hun kan ikke gi bort gaver som står i "mishøve" til boets størrelse (gaver inntil ~20% er greit), og hun kan ikke gi bort (eller selge til underpris) fast eiendom. Blir nok å vente en stund, gitt. Når det gjelder uskiftet bo, så må moren(konen til avdøde) ha tillatelse av barna. Hvis barna nekter å skrive under på skjemaet for uskiftet bo, så vil mulig arven bli fordelt. Men om barna er under 18 år, så vet jeg ikke hva som skjer. Men jeg mener at du bør skrive under og godkjenne uskiftet bo. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Når det gjelder uskiftet bo, så må moren(konen til avdøde) ha tillatelse av barna. Hvis barna nekter å skrive under på skjemaet for uskiftet bo, så vil mulig arven bli fordelt. Men om barna er under 18 år, så vet jeg ikke hva som skjer. Så lenge de kun hadde felles barn (som også krikkert nevnte), så har hun krav på å sitte i uskiftet bo, uten barnas samtykke, ref. arvelovens §9 og 10. Om barna er under 18 kommer overformynderiet inn i bildet (§10) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Selv om det skulle være særkullsbarn involvert kan hun alltid kreve det av felles barn, just for the reference. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Når det gjelder uskiftet bo, så må moren(konen til avdøde) ha tillatelse av barna. Hvis barna nekter å skrive under på skjemaet for uskiftet bo, så vil mulig arven bli fordelt. Men om barna er under 18 år, så vet jeg ikke hva som skjer. Så lenge de kun hadde felles barn (som også krikkert nevnte), så har hun krav på å sitte i uskiftet bo, uten barnas samtykke, ref. arvelovens §9 og 10. Om barna er under 18 kommer overformynderiet inn i bildet (§10) Men vil det bli noen problemer med at barna er under 18? Så om barna nekter å skrive under på Uskifet bo skjemaet, så vil det ikke ha noen ting å si? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvis særkullsbarna er under 18 er det ikke de, men overformynderiet som skal skrive under på godkjennelse av uskifte. Felles barn trenger man ikke underskrift for. 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hvis særkullsbarna er under 18 er det ikke de, men overformynderiet som skal skrive under på godkjennelse av uskifte. Felles barn trenger man ikke underskrift for. Men hva skjer om f.eks moren har et barn utenfra, og har f.eks 3 barn med mannen? Da må alle skrive under? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nei. Barn lengstlevende (mor) har med avdøde (far) er felles barn, og trenger ikke samtykke. Barn avdøde (far) hadde med andre enn lengstlevende, såkalte særkullsbarn, trenger samtykke; fra dem selv hvis de er over 18, ellers fra overformynderiet. Barn lengstlevende (mor) har med andre enn avdøde, særkullsbarn, krever heller ikke samtykke, fordi de har ingen arverett etter avdøde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå