Gå til innhold

XP-brukere liker Windows 7


Anbefalte innlegg

poenget når en kjøper et nytt os er jo at det skal fungere med engang .

streng tatt så kan man jo få det meste til å funger hvis man trimmer og justerer på det i noen måneder får en tar det i bruk.

 

 

hvis en ting eller som her et os ikke fungerer med en gang , hvor lenge skal man plages før man kan si at det er nok.

 

det mange som har sagt at vista på mange områder var lik Windows ME.

for min del så kunne det da het Windows xp ME. Men det blir vel neppe rettferdig for XP

 

det egentlige Vista versjonen er nok W7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har just erfart en morsom ting....

 

Vi har oppgradert terminalserverene våre fra server/office 2003 til server 2008/office 2007 uten noen spesielle forhåndsvarsler eller kursing for brukerene.

 

De brukerene vi server ... vell ... sagt pent ... ligger gjerne et par genereasjoner over "optimal snittalder". Etter 5 år med påtvungen IT i arbeidsdagen (det har vært en laaang vei å gå) med tynnklienter mot server 2003, ble de første arbeidsdagen etter ferien overfalt av server 2008 og nytt office gui.

 

Dette er et scenario jeg normalt ville spådd katastrofe rundt, da mange lever på faste rutiner og kjente ikoner for å få gjort jobben sin på data.

 

Men tvert om, det har vært MINDRE behov for telefonsupport!

 

... så enten sitter det over 100 ansatte og tvinner tommeltotter, ellers så har det forhatte vista/office guiet faktisk noe for seg? (Når jeg sjekket før arbeidsdagens slutt var det 50 brukere pålogget).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Synes det er ganske oppsiktsvekkende at de har funnet 5 tusen brukere nå lenge før Windows 7 er lansert!!

 

Har sett på Windows 7 selv. Den er nokså grei, men det finnes nok en haug med forbedringer de kunne gjøre der også. Da jeg ikke kan fordra Vista så regner jeg med at det finnes ting i Windows 7 som jeg også ikke kan fordra. Klarer ikke å sette fingeren på det ennå siden jeg ikke har prøvd Windows 7 lenge nok.

 

Vista er søppel, og går til sirup noen ganger. Det er min konklusjon om Vista.

 

En likhet med alle Windows-versjonene er at de har ett eller annet irriterende treghetspreg ved seg. Om dette også gjelder Windows 7 er jeg ennå noe usikker på.

 

Windows 2000 var veldig bra når det kom syntes nå jeg.

 

Windows XP var jo veldig lik Windows 2000, og jeg fordro ikke at Microsoft innførte det der aktiveringssystemet med Windows XP. En stund så var det en akkileshæl for meg om å like XP. Både XP og 2000 slet med ordentlig softwarekontroller for minnebruken.

 

Vista hadde så mange designfeil ved seg både hva gjaldt GUI og hva gjaldt brukeropplevelse at søppel er riktig betegnelse.

 

Windows 7 arver jo en del Vista-greier og den har ikke fått en kvalitetsvurdering fra meg enda.

 

Windows 2000 i all sin innstallasjonsenkelthet og at det ikke kom med blåskjermer og at systemet ikke frøs så veldig ofte lengre gjør at jeg lar den komme vinnende ut enn så lenge. Så får vi teste Windows 7 ordentlig når SP1 eller SP3 har satt seg.

 

En kan jo spørre seg: Var det virkelig nødvendig av Microsoft å sveipe innom Vista-epoken for å få hjulene til å går rundt? Kunne de spart oss for denne ekle opplevelsen, og heller brukt noen få måneder ekstra på å utvikle Windows 7 direkte. Sitter Microsoft igjen med tap på Vista-lanseringen, og hvor stor er eventuellt tapet/gevinsten til nå?

Altså, jeg har vel hatt XP siden min aller første PC (rask, enkel, grei, men kanskje litt "tørr"), nå er jeg bare på min andre selvbyge, men poenget: jeg, vær ENESTE gang jeg prøver og gjøre noe med Vista, så er det små (og noen forferdelige store) ting som kommer i veien for meg, for eksempel en liten kopieringsprosess som nermest bare leker med meg, først går jeg nesten amokk på den, DERMED så bare lukker den seg, gjør seg ferdig, eller blir avbrutt, noe som er ganske så irriterende, den tolmodigheten jeg trenger for å gjøre alle de småtingene bør ikke være nødvendig (hadde ikke dette problemet med XP), noe jeg er sinnsykt glad for her jeg sitter og skriver på min PC-Win7-RC versjon, det er en drøm i forhold, det var også førsteinntrykket mitt, ingen kommer til å kunne forandre min mening om dette operativsystemet, mere ryddige, raskere, mindre minnekrevende opprativsystemet, som også ser enda bedre ut en Vista (noe som er min mening da)

Altså, bare at man må fikse på Vista operativsystemet med store service pakker er et minus, det blir kanskje bedre, men det skulle aldri vert nødvendig!, hvor lang tid med mere småplunder blir det da?, altså, broren min, som er pc-dum og har Vista på sin bærbare fikk for en stund lasta ned alle service pakkene, og fikk maskinen til og funke, men etter det så sa han at han fikk noen problemer, så han avinnstalerte dem, noe han ikke skulle ha gjort, men uansett, da ble det bare ENDA MERE plunder, siden operativsystemet nermest har klikka helt, så jeg selv vil vel heller si at det virker som at Microsoft bryr seg mere om 7, noe jeg liker.

Nå ville jeg ikke alltid reparert en rusten halvødelagt sykkel heller, bedre og lage en helt ny en (lettere, bedre, sterkere, raskere :!: )

 

 

Jeg som vet det, Windows 7 er bra, "dermed basta" resten kommer i andre rekke eller mye lavere (i det minste for meg)

Lenke til kommentar

Grunnen til at "xp-brukere" stiller seg positive til windows 7 er fordi det har fått mye skryt, de bryr seg katta om vista faktisk fungerer bra nå, men de bryr seg kun om hva media HAR sagt om vista. Jeg selger pc'er og merker meg spesielt hva holdning den "voksne" generasjon har: Xp er knallbra, vista suger og er umulig å bruke og windows 7 blir mest sannsynlig veldig bra..

Lenke til kommentar
...forsøkt å aktivt gjøre noe med årsaken til problemet.

 

...bruker litt tid på å konfigurere dem slik man vil ha dem, eventuelt nøste opp i de problemene som lar seg løse.

 

...i løpet av den tiden har jeg formet denne installasjonen betraktelig slik at den passer min arbeidsflyt.

 

...har man litt kunnskap om IT kan man tross alt ordne det meste.

 

Her har man litt av essensen til hvorfor folk klager på Vista. Jeg liker IKKE å bruke timevis til å knote og tweake operativsystemet slik at det skal virke nogenlunde "ok"

 

Jeg og det store flertallet vil at et operativsystem skal virke best mulig med minst mulig jobb.

 

For min del har Vista feilet her. Jeg har brukt mye mer tid på å løse Vista-problemer enn jeg brukte til å løse XP-problemer. Men tidsbruk er nå en ting, det som irriterer meg aller mest med vista, er at når jeg har funnet 10 problemer, så klarer jeg å løse 5 av de. Hadde jeg 10 problemer med XP klarte jeg å løse 10 av de, og det på halve tiden.

Lenke til kommentar
En kan jo spørre seg: Var det virkelig nødvendig av Microsoft å sveipe innom Vista-epoken for å få hjulene til å går rundt? Kunne de spart oss for denne ekle opplevelsen, og heller brukt noen få måneder ekstra på å utvikle Windows 7 direkte. Sitter Microsoft igjen med tap på Vista-lanseringen, og hvor stor er eventuellt tapet/gevinsten til nå?

Jeg ser egentlig på Vista-epoken som en eneste stor beta-test med betalende beta-testere! :thumbup: . Windows 7 synes egentlig å være en effektivisert Vista strippet for bloat. Antakelig har MS trålet Vista-forum etter ideer til Windows 7, og nå er de klare med et produkt som alle liker.

 

MAO, ser ikke for meg at Microsoft taper på dette. En tilnærmet monopolist kan tilsynelatende slippe unna med en sånn scam. Når man ser responsen til W7, er plutselig gamle Vista-synder glemt. Løp og kjøp! :)

 

Inget OS de siste 10 år har vært like dårlig som Windows Millenium når det kom :w00t:

+1

Lenke til kommentar

Personlig satt jeg med NT4 en gang i tiden, og kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle ha 2000, det var styggere, tregere, spillene mine fungerte ikke ordentlig, og jeg hadde måttet laste ned alle ting på nytt (og det er ikke bare bare på dobbel isdn). Så kom ADSL, 2mbit, første som hadde internet i hele nabolaget (modem, dobbel isdn, og så adsl). Den NT4 installasjonen kan vel ha vart i 5-6 år, før XP SP1 kom, og inn gikk xp, og inn gikk SP1. Og etter hvert også en haug med oppdateringer, gikk greit i noen mnd, så kom revolusjonen, SP2. Alt etter det var en drøm, og et helt nytt og fargerikt gui.

 

Så kom longhorn, og den gikk inn på en annen pc. Flere versjoner, så halvspennende ut, plutselig kommer Vista navnet, og en beta. Den gikk inn, beta2 gikk inn, rc gikk inn, rc2 gikk inn. Og til slutt vista. Installasjon gikk greit, som xp men med nytt gui. Drivere gikk greit, utseende var fancy, men etter noen uker så gikk ting bare tregere og tregere. Etter å ha hatt en NT4 maskin i 4-5-6 år, og en xp maskin i 3-4 år uten lignende, så kunne jeg ikke skjønne hva tingen var.

 

Vista har blitt liggende på harddisken etter det, og har testet etter sp1 og sp2, og det er fortsatt bare drit. Etter oppdatering til SP2 så har hele pcen låst seg. Dllene til VC++ har blandet seg med SP2 sine, og jeg har et rent DLL helvete, exe filer kan ikke starte, drivere kan ikke startes eller installeres. Og i går formaterte jeg disken. Samtidig har den andre harddisken flytet sakte over til W7 fra xp, og opplevelsen er som i xp. En installasjon med nytt gui, men forskjellen nå var at lyd, bilde, nettverk (også wlan) fungerte fra start. Dette gjelder alle pcer jeg har. Og nå selv etter nesten et år, har jeg ingen problemer med maskinen.

 

Er det erfaringsgrunnlag nok for dere?

Lenke til kommentar
...forsøkt å aktivt gjøre noe med årsaken til problemet.

 

...bruker litt tid på å konfigurere dem slik man vil ha dem, eventuelt nøste opp i de problemene som lar seg løse.

 

...i løpet av den tiden har jeg formet denne installasjonen betraktelig slik at den passer min arbeidsflyt.

 

...har man litt kunnskap om IT kan man tross alt ordne det meste.

 

Her har man litt av essensen til hvorfor folk klager på Vista. Jeg liker IKKE å bruke timevis til å knote og tweake operativsystemet slik at det skal virke nogenlunde "ok"

 

Jeg og det store flertallet vil at et operativsystem skal virke best mulig med minst mulig jobb.

 

For min del har Vista feilet her. Jeg har brukt mye mer tid på å løse Vista-problemer enn jeg brukte til å løse XP-problemer. Men tidsbruk er nå en ting, det som irriterer meg aller mest med vista, er at når jeg har funnet 10 problemer, så klarer jeg å løse 5 av de. Hadde jeg 10 problemer med XP klarte jeg å løse 10 av de, og det på halve tiden.

Jeg kan ikke si jeg deler dine erfaringer her. Jeg kjørte selv aldri en XP-installasjon i to sammenhengene år, som oftest måtte jeg ty til en restore fra image på et langt tidligere stadie med XP. Rene "problemer" har jeg erfart mye mindre av på Vista enn XP, både på egne maskiner og ute hos andre. Hos andre var det mange som slet med å orientere seg ordentlig i det nye GUIet i Vista og banale ting som UAC, tilgangsrettigheter, seighet o.l. var saker som folk ofte slet mye med. På XP var den generelle trenden mye oftere problemer med *ware og søppeltrege systemer, driverkompatibilitetsproblemer eller feilmeldinger. Mitt generelle inntrykk er at Vista er mer stabilt og stødig en XP, men det krever også mer maskinkraft.

 

For å ha det nevnt så brukte jeg vel tilsvarende mye tid på å konfigurere XP som Vista, men det tok lengre tid å få Vista der jeg ville ha det fordi jeg måtte gjøre meg kjent med systemet først. Når man kommer rett fra XP føles Vista seigt og kaotisk, mye fordi man allerede kan navigere rundt i XP i blinde mens ting er stokket helt om i Vista. Det gjør også at feilsøking og håndtering av tekniske problemer tar litt lengre tid i Vista enn XP i starten, man må google det meste og mye av kunnskapsbasen som bygger på XP er i stor grad ikke lenger brukende.

 

Jeg lurer på om du klarte å løse 10/10 problemer i XP også rett etter at du kom fra Win 98/2000? Husk hvordan XP var før SP1, man skal ikke komme å si at det var en dans på roser rett ut av boksen for Ola Nordmann.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Inntrykket av win7 var mye bedre for meg å i forhold til vista, men det er jo ikke så rart nå som det er så og si samme kjerne. Hardwareproblemene jeg hadde med vista i begynnelsen var jo helt drøye. Når ikke engang lydkortet virka og det var ikke mer enn et par år gammelt.

 

Men etter mange måneders innimellom bruk (kun spilling og littegrann surfing) er fortsatt problemet der at ting blir treigere over tid. Noen som kan forklare hvorfor win blir treigere over tid? Og en ting som jeg hørte at det brukes animasjoner (for.eks pointer animasjonen) for at ventetiden skal føles kortere. Så har jeg virkelig lagt merke til hvor lang tid ting faktisk tar.

 

Et av de sykeste tingene jeg opplevde med vista en gang var at det var jo ikke mulig å få kablet nett engang. Eneste muligheten jeg fikk for kablet nett var med ppoe eller hva det heter igjen. Endte opp med at jeg brukte en trådløs usb-dongle. De gjemte jo i tillegg bort nettverksinnstillingene så sinnsykt godt. Det har de og tatt lærdom av og gjordt det litt enklere igjen.

Lenke til kommentar
Bra at flere XP-brukere er mer fornøyd med W7 enn Vista, men synes antallet som kunne tenke seg å oppgradere er nokså lavt, kun 53% av de som har prøvd.

Merk at resten ikke nødvendigvis motsetter seg oppgraderinger. Mange av de tenker nok på å oppgradere til andre OS enn Vista/7.

En intressant tanke, er nok reelt å anta at en del av XP-brukerne kommer til å se etter andre alternativer, selv om jeg tror dette antallet ikke vil ha store betydningen for markedsandelene til andre OS.

 

Hadde vært noe intressant å hørt hva disse brukerne har planer om med tanke på oppgradering av OS fremover. Håper ikke missnøye for Vista og W7 er en viktig faktoren til de som ønsker å gå over til noe annet iallefall.

Lenke til kommentar

Nostalgi:

 

Windows ME (millenium) nevnes. Om en går lenger enn 10 år tilbake, så hadde jo også Windows 95 noen skikkelig utrivelige barnesykdommer. Blåskjermen forsvant jo aldri helt på den plattformen heller, selv om de fikk orden på det værste der også. Windows 95 er vel ett av de Microsoft OS'ene som har hatt veldig stor popularitet i mangel på noe bedre.

 

Husker også MS-DOS sine glansdager. Problemet med MS-DOS var at en kun klarte å kjøre ett program om gangen. Men det kjørte til gjengjeld ganske stabilt. Jeg brukte mye versjon 6.22 av MS-DOS. Windows skallet 3.11 frøs til gjengjeld utrolig ofte. Sikkert mange som sparket PC'en sin i ren frustrasjon den gangen.

 

MS-DOS 6.22, Windows 95/98, Windows 2000, Windows XP er vinnere hver på sin måte i mine øyne. Windows ME klarte jeg å styre unna takket være ett våkent IT-mediasamfunn.

 

Det sagt så er Windows NT mye brukt av bedrifter, og noen var nok glad i det, selv om Windows 2000 rettet opp mange av dets mangler.

 

 

Windows Vista føles ihvertfall som en eneste stor beta-testperiode, så jeg er enig der.

Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har et core i7 system med 6gb minne, 2.66ghz cpu. Hadde ventet at ting skulle gå raskere enn det gjorde.

 

Det er dog en ting jeg likte med Windows 7. Det er at os'et under installasjonen fant alt av drivere selv. +

 

Ellers håper jeg de tweaker installasjon og oppstart til å bli mye raskere. Å kunne få klassisk tema/desktop hadde vært greit også. Likte gamle kontroll panel og start meny mye bedre. Slik det er nå blir det for mange museklikk og skulte undermenyer.

 

Nå som det begynner å bli vanlig med 6GB minne så håper jeg de kutter ut 32bit versjoner snart.

Lenke til kommentar

Det som plager mest er den sirupstrege responsen en får på ting en foretar seg; OBS, det gjelder ikke til en hver tid, men sånn innimellom på noen operasjoner. Regner nesten med at de fleste har opplevd litt av det.

 

Windows 7 har jeg dessverre ikke arbeidet på like lenge som på Vista, så der er jeg ennå litt blank for erfaringer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...