oldis Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg har fram til nå kjørt med en WD Raptor 150GB som OS-disk (Windows XP). Jeg kjører i tillegg en XP Virtuell Maskin, der jeg har hatt VM'en liggende på raptoren. Raptoren er i ferd med å gå full, og jeg kommer til å bygge på ny med Intel X25-M 160GB som OS-disk og Windows7 som OS. Hadde behov for å frigjøre plass mens jeg venter på SSD'en, så jeg flyttet VM'en over på en annen disk jeg har (Samsung 7200RPM). La merke til at oppstart og forsåvidt bruk av VM'en var veldig mye tregere på 7200RPM disken, og ble sittende og filosofere litt over disse spørsmål/fakta: 1. Performance i VM vil nok fly om den legges på SSD. 2. Vil det å ha en kjørende VM på SSD'en føre til veldig mye skriving, i den grad at det gir grunn til bekymring når det gjelder levetid på disken? 3. Som balanse mellom pkt. 1 og 2, vil det kanskje være smart å beholde raptoren i maskinen, og la VM'en(e) ligge på den? 4. Vil det bli mindre skrive-aktivitet ved å bygge VM'en også som Windows7 istedet for XP? Noen som har noen betraktninger å dele med seg? PS: Bruker Vmware Server 1.x, men vet ikke om det har så stor betyding? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg bruker SSD til alle mine VM'er (VMWare Workstation) og det er helt klart å anbefale. Hastighetsøkningen merkes like godt i VM som ellers. Det skal ikke være noe større slitasje på SSD'en gjennom VM enn ved direkte bruk, det motsatte *kan* faktisk være tilfelle. (i og med at VMWare håndterer disk aktiviteten kan de bruke teknikker som sparer antall writes men det er ikke noe jeg kan bekrefte) Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for slitasje på SSD, de skal normalt sett holde minst like lenge som en HDD og kanskje noen år mer selv ved mye bruk. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Anvil, Takk for innspill. Noen andre som har erfaringer/tanker/synspunkt å dele med seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå