Gå til innhold

Fra hybrid til Landevei

MalvinP

Anbefalte innlegg

Hei!

For å ta litt historie først. Før sommeren fikk endelig en kollega meg til å begynne å sykle til jobb. Jeg er 177 cm høy og veide da 104 kg og var ikke godt trent. Jeg kjøpe meg en Trek 7,5 hybridsykkel. Jeg sykler nå 1,5 mil hver vei til jobb og er etter 3 mnd nede i 92 kg og bedre form enn på veldig mange år. Jeg er virkelig blitt bitt av sykkelbasillen og angrer nå på at jeg ikke gikk for en racersykkel. I tillegg til å sykle til jobben tar jeg meg ofte noen turer på kvelden på 3-4 mil (2-3 ganger i uken). Meg og noen kompiser tenkte vi skulle prøve oss på litt løp til neste år bl.a Bergen – Voss (17 mil).

Jeg er godt fornøyd med sykkelen jeg har nå, men føler en trang til å legge meg ned å gi enda mer på når jeg sykler. Tror dere jeg vil merke en bedre kjøre opplevelse med en racersykkel? På mine turer nå ligger jeg på en snittfart på ca 22-25 kmt i kupert terreng.

Som sagt er jeg nå ute etter en racersykkel og håper på å kunne få meg en god sykkel på høstsalget. Problemet er at jeg ikke har peiling på sykkel og hva jeg skal kjøpe. Pris rammen min ligger på mellom 10-20 tusen og håper jeg kan få en god sykkel jeg kan ha masse glede av i årene som kommer. Spørsmålet mitt er hva skal jeg se etter? Skal jeg gå for full karbon, del karbon eller aluminium? Sykkelen jeg har nå mener jeg veier rundt 10 kg og ut fra det jeg har lest meg til kan jeg vel forvente å få meg en sykkel på ca 8 kg i min prisklasse. Når det gjelder girsystemer og lignende hva er bra her, hva bør man satse på?

Er det merker som dere kan anbefale og er det merker man bør styre unna? Bør jeg kjøpe en sykkel på en spesialisert sykkelbutikk eller er servicen på XXL og lignende kjeder god nok.

Håper noen har litt erfaring å dele meg.

Hilsen en ny frelst sykkel entusiast

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Du vil helt sikkert merke forskjell på farten hvis du kjøper deg en landeveisykkel. Vet ikke om du bruker sykkelsko og klikkpedaler nå, men dette har også mye å si for farten. Når det gjelder type sykkel kan det være lurt å kjøpe aluminiumsramme, da får du som oftest bedre drivverk og bremser til samme pris sammenliknet med en sykkel med karbonramme.

Lenke til kommentar

Hei jeg ville sett litt etter en sykkel som er hovedsaklig aluminiumsramme med carbon gaffel og carbon på den delen av ramma som går på skrå ned fra setet. Da får du litt i pose og sekk uten det blir for dyrt.

Så ville jeg ha gått for et greit og godt girsystem som ikke behøver og koste alt for mye. Men kjekt med et som holder ei stund med godt vedlikehold. Og god tilgang på deler fra din lokale sykkelforhandler slik at du får deler fort hvis du skulle trenge det.

Så ville jeg gått for sykkelsko som man kan gå i, veldig kjekt at de ikke blir ødelagt når du må gå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En karbon ramme holder ikke like lenge som en alu-ramme skal du ha sykkelen en stund er alu bedre. men det er forskjell fra alu og karbon ramme. karbon er mye stiver, da får du mer kraft i hvert tråkk. når det kommer til sko ville jeg valgt landeveis sko, med stor cleat og karbon såle:) disse er veldig vonde å gå med=P siden det er salg nå burde du nok gå for shimano ultegra utstyrspakke eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...