Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hybel rommet mitt er fult av støv, selv om det vaskes ofte!

Gjest Guest_gutt_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gutt_*

hei

jeg bor i en studenthybel, på et rom som er ca 10 kvadratmeter, men jeg har problemer med at det samler seg opp støv utrolig raskt!! Jeg vasker rommet 1 gang i uka, men alikevel så vrimler det fult av støvpartikler omkring i rommet;dette er noe jeg ser spesielt når sola skinner inn i rommet....skremmende hvor mange støv partikler som er i lufta!!

Overeagerer jeg nå, eller er dette normalt!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er eigentleg normalt, mesteparten av støvet er døde hudpartiklar så når det er ein så liten hybel så er det eit lite volum som støvet kan fordele seg på og dermed ser det meir støvete ut.

Korleis er hybelen møblert? Har du mange tepper og puter så held desse på støvet.

Ellers så vrimler støvet lettare opp om du har lav luftfuktigheit i rommet.

Lenke til kommentar

Det er alltid så mye støv i lufta, det er bare det at du ikke ser det før solen skinner på det. En ting du kan gjøre for å unngå en god del av støvet er å ikke tørke klær inne på rommet ditt. Det hjelper ikke hvor mye du vasker egentlig, fordi støvet kommer flyvende inn vinduer, fra puter, sofa, senger, klærne du har på deg, med skotøy osv.

Du trenger nok ikke å bekymre deg, så lenge du ikke har gulvet fullt av hybelkaniner til enhver tid. :)

Lenke til kommentar
Kan også være om man har en god del elektriske ting som tv, pc, konsoll, dekoder etc.

Nja, de generer ikke støv, men på grunn av elektrisiteten så trekker de støvet som svever i lufta til seg. Derfor vil det ofte samle seg støv på og rundt elektrisk utstyr. Bare for å presisere det at elektrisk utstyr faktisk ikke produserer støv. :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_*

takk for svar

men jeg vet at det alltid er støv partikler fritt i lufta, men såpass mye var jeg egentlig ikke klar over!! Mulig det blir litt ekstra mye på rommet mitt ja, siden det er relativt lite!!

Gulvet er belegg, så er ikke noe teppe gulv,men jeg har derimot et løst teppe liggende på gulvet!!

Men det merkelige er det samler seg opp støv så utrolig raskt her, bare etter en uke, så har allerede "hybel kaninen" begynt å samle seg igjen og tv et er fult av støv!!

Kanskje jeg har mye død hud som løsner ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_*

Det værste er at jeg faktisk tror jeg er litt allergisk mot støv, for hver gang jeg kommer tilbake til hybelen min her i trondheim, så kommer en irrterende kløe frem i halsen, noe som gir en irriterende hoste!!

Dette plager jeg mye mindre hjemme og det ser ut til å avta hvor mer jeg er ute!!

Noen som vet hva som kan hjelpe mot dette!??

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_*

Jeg har en teori faktisk,som sikkert er helt på jorde, men jeg velger å presenterer den for det;

ca 30-40m fra hybelen min så er det noen høytspennledninger,noe som gjør at den elektromagnetiske spenningen muligens er litt høyere i den blokka jeg bor i!! Kanskje dette igjen sørger for at støvpartiklene svever mer fritt i lufmassene!?

Er jeg helt på jorde, eller kan dette faktisk stemme!

Lenke til kommentar
Jeg har en teori faktisk,som sikkert er helt på jorde, men jeg velger å presenterer den for det;

ca 30-40m fra hybelen min så er det noen høytspennledninger,noe som gjør at den elektromagnetiske spenningen muligens er litt høyere i den blokka jeg bor i!! Kanskje dette igjen sørger for at støvpartiklene svever mer fritt i lufmassene!?

Er jeg helt på jorde, eller kan dette faktisk stemme!

Øhh, magefølelsen seier nei.

Om noke så ville ei slik økning i elektromagnetisk spenning føre til at støvet klumper seg sammen og fester seg på alle overflater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...