Gå til innhold

«Dette er en muslimsk bydel» i Oslo, til et homofilt par.

fox

Anbefalte innlegg

Noen som har lagt merke til den enorme Moskeen som bygges og ruver utover motorveien ved alfaseth i Oslo? Det enorme "messetårnet" er også tilstede og jeg lurer på når de har fått tilatelse til å skrike i dette tårnet?

Alle som har bodd i muslimske land vet jo at det skjer hver eneste dag og flere ganger i døgnet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har lagt merke til den enorme Moskeen som bygges og ruver utover motorveien ved alfaseth i Oslo? Det enorme "messetårnet" er også tilstede og jeg lurer på når de har fått tilatelse til å skrike i dette tårnet?

Alle som har bodd i muslimske land vet jo at det skjer hver eneste dag og flere ganger i døgnet.

De har vel kun tillatelse til å kalle inn til hovedbønnen på fredager. Så kan vi sette oss i ring med røkelse osv og messe ut om fremtiden der da kan gjøres 5 ganger daglig, og spå når eksakt dette vil skje.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Hva skjedde i innlegget ditt når du gikk over i total usaklighet? Du må gjerne forsøke å være saklig :) Du tror at nordmenn vil være fornøyd med gauling i høyttalere utover groruddalen 5 ganger i døgnet?

Nå er det stor forskjell på klokkeringing en gang i uken og gauling over høyttalere 5 ganger i døgnet. De som går i kirken må tross alt være innenfor lukkede dører for å høre på gaulingen, det hyles ikke utover hele groruddalen.

Skal man se på kjernen i "relegionsfrihet" så må det også inkludere at vi som ikke ønsker det, spares for slik "allah er stor" gauling på fremmedspråket arabisk utover større bolig og arbeids områder.

Til hvilket klokkeslett er hovedbønnen på fredager?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
For å hjelpe dere kan jeg spørre; Hva hadde skjedd hvis det var en nordmann som sparket til en muslim fordi han bar koranen, og sa at det der er forbudt fordi dette er en norsk bydel?

Du blander kortene veldig. I ditt tenkte tilfelle ville nordmannen sparket til muslimen fordi han bar koranen og fortelle muslimen at dette er en kristen bydel. Dette går på religion, ikke nasjonalitet. Skulle man dratt "dette er en norsk bydel"-kortet, hadde det vært en fordel om man angrep personer basert på nasjonalitet. En viss Ole Nicolai Kvisler fikk vel demonstrert at han syntes nabolaget han var i, var et norsk nabolag. Gudene vet hvilken religion denne Benjamin Labaran Hermansen hadde. Ikke jeg.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte.

Glem ikke å også ha respekt for den eller de med en annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte. Denne tråden omhandler ikke Mullah Krekar, flyktninger, debatt rundt generell innvandring, ol. (vi har mange tråder for referert tematikk), denne tråden omhandler uttalelser fra en enkeltperson rundt et homofilt par.

I henhold til retningslinjene ble '45' innlegg slettet fra tråden.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar
Hva skjedde i innlegget ditt når du gikk over i total usaklighet? Du må gjerne forsøke å være saklig :) Du tror at nordmenn vil være fornøyd med gauling i høyttalere utover groruddalen 5 ganger i døgnet?

Å diskutere om usaklighet på et tema som ikke er en realitet. Et paradoks.

Nå er det stor forskjell på klokkeringing en gang i uken og gauling over høyttalere 5 ganger i døgnet. De som går i kirken må tross alt være innenfor lukkede dører for å høre på gaulingen, det hyles ikke utover hele groruddalen.

Nå er det vel kun 1 gang i uken som er lovlig. Så 5 ganger pr dag er vel strengt tatt det vi ikke diskuterer.

Skal man se på kjernen i "relegionsfrihet" så må det også inkludere at vi som ikke ønsker det, spares for slik "allah er stor" gauling på fremmedspråket arabisk utover større bolig og arbeids områder.

For min del så kunne det vært stille. Men nå som det ikke er tilfelle, hva da?

Arabisk er ikke så fremmed for meg, like lite som engelsk er. Så om det er språket som er avgjørende vil jeg nok si at du har et dårlig argument mot. Så om muslimer og jøder vil kalle inn til hovedbønn en gang i uken på fredager. Værsegod. Ligeså andre religioner. Alt med måte selvsagt.

Til hvilket klokkeslett er hovedbønnen på fredager?

Formiddagen. Når, er vel forskjellig på sommer og vinter mener jeg å huske. Mellom 12 og 15 iallefall.

Lenke til kommentar

Luftbor:

Så kan vi sette oss i ring med røkelse osv og messe ut om fremtiden der da kan gjøres 5 ganger daglig, og spå når eksakt dette vil skje.
Her er usakligheten din høyst tilstedeværende på flere plan.

Arabisk er vel så fremmed man omtrent kommer i Norge og å sammenligne det med Engelsk som Norge har hatt i grunnskolen i mange årtier forstår jeg ikke helt at du finner dekning for.

Min oppfatning er at alle budskap som skal spres i den offentlige sfæren (med unntak av radiokanaler og den slags) skal foregå på norsk i Norge. Hvis Allah, Mohammed og Islam ikke har rom for det norske språket så får man kanskje revurdere praksisen før man gir slike tillatelser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Luftbor:
Så kan vi sette oss i ring med røkelse osv og messe ut om fremtiden der da kan gjøres 5 ganger daglig, og spå når eksakt dette vil skje.
Her er usakligheten din høyst tilstedeværende på flere plan.

Klart det var usaklig. Den var overdrevent usaklig t.o.m, som til tilsvar for redselen for bønnerop 5 ganger om dagen og hva det i seg selv måtte føre med seg.

Arabisk er vel så fremmed man omtrent kommer i Norge og å sammenligne det med Engelsk som Norge har hatt i grunnskolen i mange årtier forstår jeg ikke helt at du finner dekning for.

Språk er språk. Skal noe være forbudt fordi det er et annet språk så er vi Tyrkia-Light. Et paradoks siden Norge blant mange andre mener at Tyrkias språkpolitikk er diskriminerende. Hvis du er redd for at de skal prate stygt om deg så er det langt flere enn muslimer (og mange som er muslimer forstår selv ikke arabisk) som kan arabisk i dette landet. På samme måte som du sannsynlighvis heller ikke forstår samisk, så er det ingen som forlanger at de skal kun prate norsk.

At islam sannsynligvis hadde spredd seg mer i dette landet om liturgien foregikk på norsk er en annen sak, men islam er som jødedommen. Man har opphøyet et språk som guddommelig. Tåpelig ide forsåvidt.

Min oppfatning er at alle budskap som skal spres i den offentlige sfæren (med unntak av radiokanaler og den slags) skal foregå på norsk i Norge. Hvis Allah, Mohammed og Islam ikke har rom for det norske språket så får man kanskje revurdere praksisen før man gir slike tillatelser.

Du skal altså inn å styre hva slags språk man har innenfor religionene og deres gudstjenester. Joda, det kan bli spennende. Eller er det kun arabisk du vil til livs?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Det er mulig du har vanskelig for å lese, men jeg gjentar.

Min oppfatning er at alle budskap som skal spres i den offentlige sfæren (med unntak av radiokanaler og den slags) skal foregå på norsk i Norge
De må gjerne snakke arabisk under gudstjeneste og den slags, men ikke over høyttalerne som er rettet utover groruddalen.

Forøvrig har du noen smått komiske hentydninger. Du diskuterer også noe jeg ikke har sagt og strekker den meget langt og i dårlig stråmann taktikk. Spar deg for den slags :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Min oppfatning er at alle budskap som skal spres i den offentlige sfæren (med unntak av radiokanaler og den slags) skal foregå på norsk i Norge
De må gjerne snakke arabisk under gudstjeneste og den slags, men ikke over høyttalerne som er rettet utover groruddalen.

Og grunnen til det er? Hvis de altså får lov.

Forøvrig har du noen smått komiske hentydninger. Du diskuterer også noe jeg ikke har sagt og strekker den meget langt og i dårlig stråmann taktikk. Spar deg for den slags :)

Vet jeg er en god komiker. Blir blyg over slik skryt.

Lenke til kommentar

Hvordan definerer du "spres i offentlig sfære"? Betyr det budskap som ropes ut til almennheten, eller betyr det dagligtale? Har Ibrahim lov til å roppe "hei, vent" på arabisk til sin gode venn Muhammed?

Man kan diskutere om man skal gi en moske lov til å drive med bønnerop en gang i uka, men hvilke budskap som skal kunne spres i den offentlige sfæren, regulert ut fra språk, er noe som minner litt for mye om å kneble andre, i dette tilfellet altså en religiøs minoritet.

Jeg må innrømme at jeg ikke syns bønnerop en gang i uken høres så skummelt ut. Det tror jeg egentlig ikke så mange andre gjør heller, det er vel mest en kombinasjon av at dette er noe litt uvant, og at man har bestemt seg på forhånd for at man ikke skal like det. Jeg drikker prinsippielt ikke Jack Daniels, men om det ikke fantes annen whisky, da kunne jeg sikkert tatt et glass.

Uansett, det virker ganske intolerant å regulere hvilke språk man skal kunne bruke offentlig i Norge. Skal regelen om norsk språk også gjelde for samer, for ordens skyld?

Lenke til kommentar

Når man kaller inn til bønn over høyttalere i en hel bydel i Norge bør det foregå på Norsk ja. Dette fordi vi er i Norge, det er vårt morsmål og det som formidles på en slik måte skal kunne forstås av alle.

Simon:

Jeg gir meg over av at man ikke kan forholde seg til det jeg sier og måtte dra inn andre elementer som jeg ikke har uttalt. Men det er vel ikke annet å forvente.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når man kaller inn til bønn over høyttalere i en hel bydel i Norge bør det foregå på Norsk ja. Dette fordi vi er i Norge, det er vårt morsmål og det som formidles på en slik måte skal kunne forstås av alle.

vel. om liturgien foregår på språk x, hvilket behov har du for å forstå? Som nevnt før er det mange som kan arabisk i dette landet, så om du er redd for at de skulle si noe stygt så kan du være trygg på at det er noen som vil si ifra. Dessuten er det de samme versene som de messer ut fra minareten hele tiden, er ikke akkurat noe hokuspokus og nye ting hver gang. I praksis det samme som kirkeklokker, eller jødenes Shema Israel.

Lenke til kommentar
Simon:

Jeg gir meg over av at man ikke kan forholde seg til det jeg sier og måtte dra inn andre elementer som jeg ikke har uttalt. Men det er vel ikke annet å forvente.

Jeg forholder meg til det du sier. Du sier at 'budskap som skal spres i den offentlige sfæren [i Norge] bør foregå på norsk', sitat slutt.

Det jeg angriper med dette utsagnet er at det

a) i mine øyne søker å kneble religiøs praksis,

b) også går ut over andre budskap enn rent religiøse budskap og

c) ikke tar høyde for f.eks. samene.

At jeg i ett og samme innlegg også tenker litt høyt rundt hvorfor mange syns det er så skummelt med bønnerop får stå for min egen regning, det var ikke rettet til ditt utsagn, bare en generell betraktning. Og jeg står fast ved at det nok i stor grad er snakk om at man har bestemt seg for å oppfatte det som noe udelt negativt.

And guess what, da blir det udelt negativt, uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke syns bønnerop en gang i uken høres så skummelt ut. Det tror jeg egentlig ikke så mange andre gjør heller, det er vel mest en kombinasjon av at dette er noe litt uvant, og at man har bestemt seg på forhånd for at man ikke skal like det. Jeg drikker prinsippielt ikke Jack Daniels, men om det ikke fantes annen whisky, da kunne jeg sikkert tatt et glass.

Er vel ikke så veldig skummelt nei. Poenget er at det er støyforurensing. På samme måte bør man gå inn for å fjerne støyforurensingen som kirkene også sprer i tide og utide. Disse samlingene forgår til bestemte tider og det er ikke nødvendig å dele dette bråket med alle som ikke er interessert. De som er interessert vet når det foregår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...