Jens72 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=576703 Det virker som homofile har mer baller enn de fleste hetrofile, tross myten. Kan være fordi de er vant med å være undertrykt å vet hvor viktig det er å stå opp for sine rettigheter selv om det som hendte bare kunne virke som en bagatell. Her har en del å lære som ikke vil innse urettmessigheter, med mindre det direkte går på seg selv eller sin familie. Nordmenn er avlet på suksess og ser ikke symptomene før det har gått langt og lenge. Endret 20. august 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Dersom en enkeltperson tilhørende et rasistisk miljø angriper utlendinger, så er det som regel få som prøver å unnskylde det med at det var en enkeltperson og man må ikke skjære alle de andre rasistene og det rasistiske miljøet over en kam. Ja, det var en enkeltperson som gikk til angrep på homsene. Og det er ingen tvil om at homsehat er en god gammel tradisjon. Men fortsatt skal man være blind for å se at uttalelsene til denne enkeltpersonen ikke er et symptom på et holdningsproblem som eksisterer i muslimske miljøer. Om talsmannen i Vigrid sier at de hater negre så er det opplagt at det er en mening som resten av medlemmene også har. Dermed kan man forutse at hvis det står på vigrid sin hjemmeside at negre skal drepes, så er det et standpunk ethvert Vigrid-medlem er enig i. MEN, den muslimske overfallsmannen er ikke en talsperson for muslimer, og han snakker og handler KUN på vegne av seg selv. Om han hadde vært leder av Muslimsk Råd så hadde ting vært litt annerledes, men then again, han er ikke det. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 aluxez, hva om en person som er medlem av et rasistisk miljø begår rasistiske handlinger, kan vi da frikjenne miljøet fordi personen kun handler på vegne av seg selv? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 aluxez, hva om en person som er medlem av et rasistisk miljø begår rasistiske handlinger, kan vi da frikjenne miljøet fordi personen kun handler på vegne av seg selv? Hva er et rasistisk miljø? Vigrid-medlemmer er jo faktisk innmeldt i en organisasjon, så da kan man legge til grunn at de er rasister selv om de selv ikke har gjort noe rasistisk. Men om en fyr på mitt fotballag begår en rasistisk handling kan man ikke si at alle på fotballaget er rasister. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Jeg spurte ikke om det rasistiske miljøet besto av rasister, jeg spurte om vi kunne frikjenne miljøet for handlinger til enkeltpersoner tilhørende miljøet. Hvis et miljø sprer hat mot svarte, og en fra miljøet går ut og sparker en svart person, er det kun denne enkeltpersonen vi skal skylde på? Eller kan vi tillegge miljøet skyld også, selv om enkeltpersonen gjorde handlingen alene? Endret 20. august 2009 av JBlack Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Kan noen fortelle meg hvorfor vi skal beskytte en terrorist som har mange menneskeliv på samvittigheten? Si det. Det er ikke jeg som har skrevet under på disse avtalene som også gir Osama opphold her om han kommer. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Homoparaden kommer til Grønland neste år. Slik gjør man med homofobe tullinger. Lenke til kommentar
Galiano :) Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg synes fortsatt det er urimelig. Men det er kun min mening Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=576703 Det virker som homofile har mer baller enn de fleste hetrofile, tross myten. Kan være fordi de er vant med å være undertrykt å vet hvor viktig det er å stå opp for sine rettigheter selv om det som hendte bare kunne virke som en bagatell. Her har en del å lære som ikke vil innse urettmessigheter, med mindre det direkte går på seg selv eller sin familie. Nordmenn er avlet på suksess og ser ikke symptomene før det har gått langt og lenge. Tenkte noe i de samme baner. Applaus til disse karene. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Ser at de vanlige kasusene slenger seg på denne, er så utrolig typisk at slike enkeltsaker tar mange sider, mens større samfunnsproblemer ikke er dekket her engang. Jaja. Vi vet at enkelte muslimer hater homser. Samtidig er det mange fler som aksepterer dem. Selv om å skjære alle over en kam er en lettvint sport, så er det ikke rett. Flest muslimer som aksepterer homser? La meg kjøre den der igjennom bulldetektoren: BiiP! Vet ikke hva du legger i aksepterer heller. At de ikke går fysisk til angrep? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg spurte ikke om det rasistiske miljøet besto av rasister, jeg spurte om vi kunne frikjenne miljøet for handlinger til enkeltpersoner tilhørende miljøet. Hvis et miljø sprer hat mot svarte, og en fra miljøet går ut og sparker en svart person, er det kun denne enkeltpersonen vi skal skylde på? Eller kan vi tillegge miljøet skyld også, selv om enkeltpersonen gjorde handlingen alene? Bare for å avslutte mitt eget poeng: Jeg synes det er like dumt å si at "det var kun denne ene personen, og sier ikke noe om andre muslimer" som å si at "slik er alle muslimer". Begge deler er veldig snevert. Det var en enkeltperson, og han alene utførte handlingen. Men å mene at Grønland er muslimsk er neppe noe han har funnet på alene. Slike uttalelser reflekterer tilbake på det muslimske miljøet på Grønland og sier noe om dette. Det sier at vi har et problem med integreringspolitikken, det sier at for mange muslimer ikke føler at de er en del av samfunnet vårt, og ikke respekterer norske lover og regler i den grad de burde. nå skal man ikke gå rundt å uglese muslimer på Grønland generelt på bakgrunn av dette, men man bør politisk sett ta det på alvor og ikke bare skyve det under teppet med "det var bare en enkeltperson som gjorde det". Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ser at de vanlige kasusene slenger seg på denne, er så utrolig typisk at slike enkeltsaker tar mange sider, mens større samfunnsproblemer ikke er dekket her engang. Jaja. Vi vet at enkelte muslimer hater homser. Samtidig er det mange fler som aksepterer dem. Selv om å skjære alle over en kam er en lettvint sport, så er det ikke rett. Flest muslimer som aksepterer homser? La meg kjøre den der igjennom bulldetektoren: BiiP! Vet ikke hva du legger i aksepterer heller. At de ikke går fysisk til angrep? Ro deg litt ned nå fyr. Det han sier er at det er mange flere muslimer som aksepterer homifili enn som ikke gjør det. Akkurat som med kristne. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Er ikke så sikker på at flesteparten av de praktiserende kristne er veldig begeistret for homofile. Ser heller ikke linken mot rasisme, da denne mannen sannsynligvis hadde gjort det samme med et homofilt muslimsk par. (Dog bare antagelser. Han hadde kanskje ikke sagt noe om at Grønnland er en muslimsk bydel.) Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vi skal ikke stikke under en stol at det er ganske sterke holdninger mot homofili i de muslimske miljøene. De fleste homofile muslimer tør ikke å stå fram offentlig av frykt for vold, utestengelse og skam. Sarah Azmeh Rasmussen er den eneste offentlige jeg kommer på i farta. Mitt intrykk er at homofile her er enda mindre akseptert enn i kristne miljøer. Håper jeg tar feil da. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 JEg tror at innvandrere i Norge generelt er OK med homofili. Det er bare de fundamentalistiske gærningene som virkelig er imot det, desverre er det de som har makten i mange land, saudi-arabia, pakista osv Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Å påstå at homofili har like stor aksept i muslimske miljøer som vestlig kristne miljøer er vel å stikke hodet i sanden. Dette har med MØ-mentaliteten å gjøre. Der også kristne er en del av det samme miljøet når det gjelder homofile. Dette handler strengt tatt ikke om religion som sådan, men hvor langt sekulariseringen er i et området. Land med mange religiøse men med sterk sekularisering har et langt bedre syn på homofile enn et land med mange religiøse og sterk religiøs forankring i lovverket. Slik ser man også i MØ, der f.eks Syria/Libanon er langt mer liberale enn SA/Yemen/Kuwait osv. For å ta Israel som et eksempel på hvordan det kan være internt i et land (uten å gjøre dette til noe muslim Vs jøde (og andre); Du vil ikke finne mange homofile, eller iallefall som står frem, i Jerusalem og i åsene opp til byen og i bosettningene. Ved kysten derimot er det langt lettere, både for jøder, muslimer og kristne som er homofile. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ja men innvandrere flest i NORGE tror jeg er OK med homifili, uansett hvor de kommer på. I hvert fall 2. generasjonsinnvandrere. Det er min erfaring med innvandrere som jeg kjenner. Det gjelder å bare ikke la denne ene galningen få snakke for hele minoriteten. Lenke til kommentar
LinoraN Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Ja men innvandrere flest i NORGE tror jeg er OK med homifili, uansett hvor de kommer på. I hvert fall 2. generasjonsinnvandrere. Det er min erfaring med innvandrere som jeg kjenner. Det gjelder å bare ikke la denne ene galningen få snakke for hele minoriteten. Tror grunnen til at han først snakket om dette er fordi han har en generell støtte blandt sine egne når det gjelder temaet. Han ville nok ikke gjort det ellers hvis de fleste innvandrerne hadde akseptert homofili... Endret 21. august 2009 av LinoraN Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Siv Jensen sa at Norge har brutt menneskerettighetene før og da kan vi gjøre det igjen - ved å sende Krekar hjem til Irak. Det var en for meg ukjent uttalelse. Når har hun sagt dette? Dagsrevyen, NRK1, onsdag 19/8-2009. Lov & Orden-partiet viser sitt sanne ansikt: Lover skal tydeligvis ikke gjelde for FrP dersom de er uenige i dem. Dagens regjering endret loven da Killengreen hadde vært politimester så lenge hun hadde lov til. AP & Co syntes Killengreen var så grei å ha som politimester at de endret loven for å få det som de ville. Frp ønsker å gjøre tilsvarende i forhold til Krekar, endre loven slik at det er mulig å sette han i forvaring inntil utkastelsesvedtaket kan gjennomføres. Regjeringen kan ikke endre loven. Kun et Stortingsflertall kan det. FrP vil ikke få noe flertall for å endre loven slik Siv Jensen vil - det kom klart fram fra bl.a. Erna Solberg i ovennevnte Dagsrevysending. Men neste uke er det ikke sikkert FrP vil kaste ut Krekar allikevel - vi får vente og se. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Dersom en enkeltperson tilhørende et rasistisk miljø angriper utlendinger, så er det som regel få som prøver å unnskylde det med at det var en enkeltperson og man må ikke skjære alle de andre rasistene og det rasistiske miljøet over en kam. Sant nok. Nazistene er jo folk de fleste liker å hate. Dessuten er nazistisk ideologi nokså kontroversiell, i motsetning til Islam, med mindre man er militant ateist. Ja, det var en enkeltperson som gikk til angrep på homsene. Og det er ingen tvil om at homsehat er en god gammel tradisjon. Men fortsatt skal man være blind for å se at uttalelsene til denne enkeltpersonen ikke er et symptom på et holdningsproblem som eksisterer i muslimske miljøer. Jeg er enig med deg her, men dette blir egentlig å sause sammen temaer. Om man ønsker å diskutere muslimers holdninger til homofili, så får man heller opprette en tråd for dette. Sjokk-nyhetstråder er dårlig egnet for dette, da det aldri blir saklig diskusjon. Det var heller ingen som var interessert i dette, da jeg tok opp temaet i forbindelse med Abid Rajas dialogmøte om hat, hvor dette var et sentralt tema. Av dette kan man slutte at enkelte kun er interessert i negativ utvikling på området, fordi dette bekrefter fordommene deres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå