Gå til innhold

«Dette er en muslimsk bydel» i Oslo, til et homofilt par.

fox

Anbefalte innlegg

Men kampen mot at en imam skal få rope ut bønnerop et kvarter hver fredag er bare et eksempel på dårlig skult fremmedfrykt.

Totalt feil og det forundrer meg ikke at du forsøker å forkle motstand som noe i den kategori. Det er omtrent like latterlig som når all motstand ble kategorisert som rasisme.

Jeg som borger i mitt eget land Norge, som forøvrig ikke er en muslimsk stat, ønsker ikke bønnerop utover groruddalen på x antall fremmedspråk. Så enkelt er det.

For meg er det et stort nederlag for norske verdier og en ytterligere svekkelse ift. vårt språk, samt som andre nevner forurensende ift. unødvendig støy.

At enkelte klarer å sammenligne dette med hva ismail sier til mohammed i gaten på arabisk er også høyst latterlig og på et lavnivå av kverrulering jeg ikke forstår at oppegående folk en gang gidder å bruke tiden sin på.

Jeg er redd jeg ikke deler ditt syn i denne saken.

Støyforurensning er ikke et relevant argument med mindre man bruker dette mot andre former for støyforurensning, som det tross alt er mer enn nok av i en storby.

Grunnen til at dette regnes som et problem er at det er muslimer som ønsker å gjøre det. Hadde det vært snakk om en kirke ville ingen reagert. Altså er det ikke støyforurensningen som per definisjon er et problem, det er religionen.

Jeg er også en borger av Norge. Jeg er latterlig patriotisk. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Støyforurensningen ville ikke plage meg, det er tross alt et kvarter hver fredag. Det religiøse plager meg heller ikke. Vi har muslimer i Norge. Vi kan like det eller vi kan ikke like det. Men vi har en gang muslimer i Norge. Det er i mine øyne noe vi må respektere. Altså, selve premisset om at det er muslimer i Norge.

Og om vi skal akseptere at det er muslimer i Norge må vi også innse at vi ikke kan skjule det.

Dette er et issue fordi det er snakk om muslimer. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tar du helt feil. Jeg ville reagert om andre relegioner, bevegelser osv hadde bedt om tilatelse til jevnlig messing og bønnerop over høyttaler utover større boligområder etc.

Men det forundrer meg ikke at du forsøker å plassere meg eller andre i den skuffen du liker så godt Simon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om det forbauser deg eller ei kan være det samme, men jeg tar deg på ordet. Altså er støyforurensningen problemet, og siden du vil sloss mot en hver form for støyforurensning aksepterer jeg argumentet ditt.

Ser ut til at vi snakket litt forbi hverandre. :)

Men jeg fastholder at det ikke akkurat er støyforurensning som har betydning for de fleste som nå sloss for å unngå bønnerop.

:)

Lenke til kommentar
Grunnen til at dette regnes som et problem er at det er muslimer som ønsker å gjøre det. Hadde det vært snakk om en kirke ville ingen reagert. Altså er det ikke støyforurensningen som per definisjon er et problem, det er religionen.

Jeg er også en borger av Norge. Jeg er latterlig patriotisk. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Støyforurensningen ville ikke plage meg, det er tross alt et kvarter hver fredag. Det religiøse plager meg heller ikke. Vi har muslimer i Norge. Vi kan like det eller vi kan ikke like det. Men vi har en gang muslimer i Norge. Det er i mine øyne noe vi må respektere. Altså, selve premisset om at det er muslimer i Norge.

Og om vi skal akseptere at det er muslimer i Norge må vi også innse at vi ikke kan skjule det.

Dette er et issue fordi det er snakk om muslimer. Så enkelt er det.

Det er vel ikke helt riktig det du sier her. For slik kristendommen etter hvert er lagt for hat i Norge, så har el ikk noe bønnerop blitt akseptert fra en kirke heller.

Spørsmålet om "respekt" handler heller ikke om vi aksepterer bønnerop eller ikke. Hvorfor skal vi legge oss flate og la muslimene presse disse sataniske bønneropene på oss i vårt eget land ?

Norge er ikke noe muslimsk land. Skal de drive med bønnerop, så får de reise til et muslimsk land.

Vi vil ikke forby bønnerop i muslimske land, men her i vårt eget land både kan og bør vi forby slik styggedom.

Om jøder, buddhister, sosialister eller noen andre ønskeet å drive med bønnerop, så ville det heller ikke blitt aksepert

Lenke til kommentar
For slik kristendommen etter hvert er lagt for hat i Norge, så har el ikk noe bønnerop blitt akseptert fra en kirke heller.

Det er i allefall ikke jøder, muslimer, eller katolikkers skyld at kristendom er hatet/har mistet posisjon i Norge. Det har nemlig Ola Nordmann selv sørget for.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke helt riktig det du sier her. For slik kristendommen etter hvert er lagt for hat i Norge, så har el ikk noe bønnerop blitt akseptert fra en kirke heller.

Spørsmålet om "respekt" handler heller ikke om vi aksepterer bønnerop eller ikke. Hvorfor skal vi legge oss flate og la muslimene presse disse sataniske bønneropene på oss i vårt eget land ?

Norge er ikke noe muslimsk land. Skal de drive med bønnerop, så får de reise til et muslimsk land.

Vi vil ikke forby bønnerop i muslimske land, men her i vårt eget land både kan og bør vi forby slik styggedom.

Om jøder, buddhister, sosialister eller noen andre ønskeet å drive med bønnerop, så ville det heller ikke blitt aksepert

Jeg tror ikke kristendommen er lagt for hat i Norge. :) Vi er blitt mer sekulære, og færre av oss tror på Gud. Men jeg tror ikke kristendommen er lagt for hat. De fleste er nok ganske likegyldige.

Ditt syn på islam er selvfølgelig velkjent her på forumet, og det skal du respekteres for. Men å representere det som en almenngyldig at fredagsbønnene er "sataniske" syns jeg er galt.

Jeg kan selvfølgelig bare argumentere ut fra mitt eget standpunkt. Og jeg syns ikke ett kvarter med støy hver fredag gjør noe fra eller til. Og det er virkelig ikke noen stor sak ellers heller. Men igjen, meg om det.

Lenke til kommentar
"Når vi godkjenner kiming med kirkeklokker, kan jeg ikke se noe galt i at vi aksepterer bønnerop fra moskéer, sier Høyres gruppeleder Heidi Larssen"

Godt poeng, egentlig. Når skal vi få de jævla kirkeklokkene til å slutte å forstyrre oss på søndager? Folk vet det er gudstjeneste. Ingen grunn til å forsøple hverdagen til ateister og andre ikke-kristne med slik lydspam.

Lenke til kommentar
"Når vi godkjenner kiming med kirkeklokker, kan jeg ikke se noe galt i at vi aksepterer bønnerop fra moskéer, sier Høyres gruppeleder Heidi Larssen"

Godt poeng, egentlig. Når skal vi få de jævla kirkeklokkene til å slutte å forstyrre oss på søndager? Folk vet det er gudstjeneste. Ingen grunn til å forsøple hverdagen til ateister og andre ikke-kristne med slik lydspam.

+1

Lenke til kommentar

+1

@Galiano, mulig jeg forveksler deg med noen andre, men er ikke du en av dem (i innvandringsdebatten) som ofte hevder vi må beskytte "norske verdier og den kristene kulturarv" mot "trusselen" fra islam? Og nå vil du altså kvele en del av denne kulturarven ved å forby kirkeklokker? :p

Lenke til kommentar
Ditt syn på islam er selvfølgelig velkjent her på forumet, og det skal du respekteres for. Men å representere det som en almenngyldig at fredagsbønnene er "sataniske" syns jeg er galt.

At du mener det er galt å kalle muslimske bønnerop for satanistiske er ok. Men jeg akulle ønske folk flest ville forstå hvor farlig islam er.

De fleste tror islam er som enhver annen religion. Men islam er ikke det, islam er en agressiv og totalitær ideologi, religionsdelen er det muslimske ledere bruker for å dra nytte av religionsfrihet, slik at de stadig kan erobre nye områder for islam, under dekke av religionsfrihet. islam er verre enn nazismen.

Muslimene bruker også moskeene for å gjøre krav på nye områder. Om de får lov til å bygge moske i et område så vil de senere gjøre krav på det området som "muslimsk" område, og det er klart at om vi tillater muslimske bønnerop så ser jo muslimene dette som en ytterligere seier, og aksept for at de har vunnet frem og at vi aksepterer dette er muslimsk område.

Dermed blir de oppmuntret til å presse på videre, og vi kommer til å miste vårt land bit for bit og ende opp som en forfulgt minoritet i eget land. Slik som de kristne i Egypt, Irak eller andre muslimske land som før var kristne..

Dette er ingen spøk, det er blodig alvor.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Om det forbauser deg eller ei kan være det samme, men jeg tar deg på ordet. Altså er støyforurensningen problemet, og siden du vil sloss mot en hver form for støyforurensning aksepterer jeg argumentet ditt.

Ser ut til at vi snakket litt forbi hverandre. :)

Men jeg fastholder at det ikke akkurat er støyforurensning som har betydning for de fleste som nå sloss for å unngå bønnerop.

Jeg reagerer på samme måte og med samme motivasjon som om regjeringen skulle tillatt å formidle produkt eller livstil reklame mellom kl. 14-15 over høyttalerannlegg utover boligområder.

I tillegg er det språkaspektet ved at det tillates å forekomme på språk som ikke engang er obligatorisk i vår grunnskole. Engelsk, Norsk bokmål og nynorsk er greit til slikt, annet er "nei takk, ikke i vårt land". Noen rammer må vi ha i det offentlige Norske rom. Dette har heller ikke med fremmedfrykt å gjøre men at vi befinner oss på Norsk landjord.

En helt annen ting jeg lurer på er om Moskeene vil være åpne for alt publikum slik norske kirker er i dag? Kan jeg tusle meg en tur inn for å gjøre meg noen tanker uten å bli nektet adgang eller bli vist vekk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En helt annen ting jeg lurer på er om Moskeene vil være åpne for alt publikum slik norske kirker er i dag? Kan jeg tusle meg en tur inn for å gjøre meg noen tanker uten å bli nektet adgang eller bli vist vekk?

Det bør nok ikkje vera eit problem. Moskear tek imot skuleklassar i samband med religionsfag heile tida.

Lenke til kommentar

+1

@Galiano, mulig jeg forveksler deg med noen andre, men er ikke du en av dem (i innvandringsdebatten) som ofte hevder vi må beskytte "norske verdier og den kristene kulturarv" mot "trusselen" fra islam? Og nå vil du altså kvele en del av denne kulturarven ved å forby kirkeklokker? :p

Tro kan du gjøre i kirken eller et eller annet sted man har innbilte venner.

Om jeg er for eller imot å beskytte den kristne kultararv er i grunn irrelevant. Det som er relevant er at jeg er IKKE for en islamisering av Norge, selvom jeg ikke er for å beskytte den kristne kulturarv.

Er det ikke bedre å hjelpe 100 innvandrere skikkelig per år, enn å ødelegge Oslo for ca 500 000 innbyggere med 60-70 innvandrere PER DAG, som ikke får hjelp, som går under jorden og ikkke får hjelp, selger dop, og lager et helvete for meg som bor i Oslo?!

Jeg er ikke flau for å si at jeg er pro-FrP, når gj. snittet i skolene i Oslo består av 40% innvandrere. Det er f*** ikke riktig.

EDIT: LEIF

Endret av Galiano :)
Lenke til kommentar

Nå er du som kristen veldig langt unna "ditt land". Du kan jo reise til asia der religionen din kommer fra, også kan du herske og piske alle som ikke ber til Jesus. Når det gjelder å forby styggedom er du som kristen den siste som bør tale om denne saken i et hedensk land.

Lenke til kommentar

Det bør nok ikkje vera eit problem. Moskear tek imot skuleklassar i samband med religionsfag heile tida.

Det vil si organiserte og førannonserte besøk, det var ikke det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Jeg oppfordrer i grunn alle som er nysjerrige til å besøke en moske i norge. Burde ikke være nødvendig å ringe først.

hvor er de moskeer i oslo? og har de åpent i helga ? da skal jeg faen ta meg en tur og se.

Ligger hele tre(!) av dem på Grønland så prøv å ta deg en tur innom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...