Gå til innhold

Jeg er helt ny på programering da mener jeg helt ny. (Kan så mye som at .exe er install på noe)

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Okei hjelp meg ut nu jeg vil ikke gå på en lang blindvei nu.

Jeg tenker og bruke det senere også til ting så visst C# og C+++ er bedre en VB så hva er lettest ?

Java søkte litt og Java ser ut til og være noe som er begynner anbefalt på Yahoo ofte, gir det mening ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er å lære flere språk. Da vil man få en større forståelse for det som skjer i bakgrunnen og hvordan språkene faktisk fungerer. Og det blir enklere å lære nye språk om man kan flere fra før. Bonus på bonus.

Eg begynte med VB6, og ser absolutt poengene om at dette er en enkel løsning som straffer seg senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Så jeg kan få bruk for VB senere ?

Du har et poeng men jeg er litt usikker...

Får vell bare ta sjansen da. :)

Vi snakkes når noe postes her skal dra på kino med noen.(Holder øyene med dere.)

Lenke til kommentar

Hvilket språk man starter med, men python er et enkelt språk med mye inkludert i standardbibliotekene. Man kan gjøre mye med lite kode i python, jfr.:

http://xkcd.com/353/

http://xkcd.com/413/

Om målet er å lage et talestyrt program, og du ikke har doktorgrad i matematikk eller statistikk, må du nok basere deg på et eksisterende bibliotek. Da må du lære deg et språk som det finnes et slikt bibliotek til.

Et eksempel er HTK. HTK er skrevet i C, men det finnes en C++ wrapper(ATK) som er enklere å bruke i egne programmer.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig gjort å anbefale Visual Basic til en nybegynner. Det er et forferdelig språk, og det vet alle. Hvis du ikke vil gå rett på C++ (hvilket er fullt mulig), så anbefaler jeg Python eller Ruby eller forsåvidt også C# som GeirGrusom anbefalte. Da kommer du raskt i gang med å utvikle morsomme programmer som du kan gjøre mye gøy med.

Når det gjelder det med å kontrollere PCen med stemmen din, så kan vi gjøre en lang historie kort og si at dette er noe du bør glemme. Det er altfor vanskelig, og det blir ikke på langt nær like bra som man ser på film (f.eks. "Du, der, datamaskinen! Start internett og gå på google.com" :p).

Men det er veldig, veldig mye annet morsomt du kan lage hvis du lærer deg å programmere. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Tenkte ikke slik at jeg kan gå på nett med den helle slik at jeg kan starte program og slik.

Og for og drømme litt hadde alltid vært kult og kunne snakke til den som i film at den prater tilbake som en vanlig person, men skjer neppe nu eller om 5 år. :D

ja ikke slik som på film siden det er sikkert ikke mulig engang.

Er virkelig VB et så dårlig språk ?

La merke til at du sa man kan gjøre mye med lite coding i Python ?

Er det noe av det samme som c++ feks, og ikke har disse uvanene som man lærer i VB ?

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
La merke til at du sa man kan gjøre mye med lite coding i Python ?

Er det noe av det samme som c++ feks, og ikke har disse uvanene som man lærer i VB ?

Ja, eller, Python og C++ er ganske forskjellig, men lærer du det ene språket, så er ikke det andre såå vanskelig å lære. Python har et hav av tredjepartsbiblioteker som gjør at man kan gjøre mye artig med forholdsvis lite kode.

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at Visual Basic .Net er så ille jeg... Syntaxen er jo ganske lik C#, og den kompilerte koden er vel noenlunde identisk..?

Syntaksen til C# er temmelig annerledes enn Visual Basic på flere områder, og den kompilerte IL koden er også forskjellig. Husk at det er forskjellige folk som jobber med Visual Basic enn de som jobber med C#.

Eneste som de har til felles er at begge er imperative, objektorienterte språk, og bruker samme standardbibliotek.

Lenke til kommentar

Ok, dette vet du bedre enn meg GeirGrusom :). Men for meg, og sikkert mange flere, som kun synes programmering er en litt morsom hobby, tror jeg nok VB .net holder lenge. For det kan jo ikke være SÅ dårlig, siden det er såpass mange som bruker det??

Endret av _powerade_
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje en grunn til at Java er det så å si samtlige høgskoler / universitet bruker for å introdusere studenter til programmering?

Jeg vil anbefale Java.

Java er:

* Lett å lære og forstå

* Gir deg fort en forståelse av objektorientering

* Multiplatform (kan brukes på mac, pc, t.om mobilen)

* Raskt å utvikle i

* Gir et fundament for videre utvikling. Det er ikke vanskelig å lære seg C++ når man har lært seg Java.

* Gjør det herlig simpelt å kunne C# (Det er så å si identisk syntaks)

Anbefaler deg å kjøpe en bok, de beste er på engelsk men det finnes noen bra på norsk.

F.eks:

Programmering i Java av Else Lervik og Vegard B. Havdal. . Jeg har denne, syns den er ok men finnes klart bedre ressurser.

Har dessverre ikke bøkene fra studietiden tilgjengelig (hadde en veldig bra en på engelsk som jeg gjerne skulle linket til) men andre her har sikkert nyttige innspill.

Happy coding!

Endret av Vial
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...