listen02 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg flytter til utlandet for å studere. Jeg har en stor stasjonær PC jeg har bygget hjemme jeg ikke kan ta medfordi den simpelt er alt for stor (tower-kabinett) Det jeg tenkte var å kjøpe et veldig lite kabinett og flytte alle delene jeg har over i det. Dermed kan jeg putte kabinettet i kofferten og heller kjøpe skjerm og sånt i utlandet. Poenget er at jeg vil liksom bruke så mange deler av min stasjonære pc som mulig Jeg har følgende komponenter fra før: (sjekk vedlegget) Kan jeg for eksempel kjøpe denne, og installere CPUen, harddiskene og minnet jeg allerede har? eller er jeg helt på jordet da? PS: Jeg har sån ca 2000 kr jeg kan bruke på dette... Håper noen kan hjelpe. Hilsen List Min_PC.rtf Lenke til kommentar
Filla Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Hovedkortet du har nå er et ATX hovedkort, slik at det ikke vil passe inn i de helt små kabinettene. "Kabinettet" du linker til er en shuttle, den har hovedkortet innebygd, og tar dessuten bare ATOM prosseror (som du ikke har). Alternativt: Kjøp et mATX hovedkort som passer til din prosessor (fx komplett sitt billigste) + et mATX kabinett (ala dette) - og de fleste av dine eksisterende deler vil passe inn. Endret 19. august 2009 av Filla Lenke til kommentar
listen02 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ok. Greit nok at jeg ikke kan bruke en "shuttle" (finnes det virkelig ingen som passer min prosessor?) Men jeg skulle virkelig hatt et kabinett som er mye mindre... Vet ikke helt hva jeg skal se etter... Noen som har forslag? Hva med dette? Endret 19. august 2009 av listen02 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg tror ikke jeg ville ha puttet en PC i kofferten min, sendt den med fly, og forventet at den skulle virke etterpå ... Hva med å pakke ned hovedkort, CPU, RAM, skjermkort & disk på egnet måte, og så kjøpe et kabinett, PSU & DVD-ROM når du kommer fram? edit: Hvis du vil bygge en PC før du reiser, så skal denne Shuttle SP35P2 kunne ta både CPU'en og RAM'en din. Kanskje også skjermkortet, dersom det er plass. Men jeg ville ha slengt inn én ny harddisk istedet for alle de du jonglerer med nå. Endret 19. august 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
listen02 Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Hva med å pakke ned hovedkort, CPU, RAM, skjermkort & disk på egnet måte, og så kjøpe et kabinett, PSU & DVD-ROM når du kommer fram? Jeg kommer til å reise litt til og fra Norge og vil nødig kjøpe nytt utstyr hver gang... Lenke til kommentar
texaco Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hva med å pakke ned hovedkort, CPU, RAM, skjermkort & disk på egnet måte, og så kjøpe et kabinett, PSU & DVD-ROM når du kommer fram? Jeg kommer til å reise litt til og fra Norge og vil nødig kjøpe nytt utstyr hver gang... Husk hvis du har bostedsadresse i utlandet kan du faktisk få tilbake momsen på varen hvis du skal ha den ut av landet, dvs du får tilbake 25% av varens verdi. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Det hørtes relativt håpløst ut å ta med maskinen frem og tilbake. Jeg har selv studert i utlandet og overvekt er håpløst nok bare med vanlig bagasje. Total vekt du kan ta med deg, med mindre du skal innom USA (64kg) er 22kg(fordelt over 2 kolli). Skal du ha med deg en PC, kan jeg si deg med en gang at du kan like godt kjøpe deg en ny PC i utlandet og fremdeles spare mye penger. Når vi flyttet hjem hadde vi (2 pers) 22kg overvekt (11kg per pers) og flyselskapet ville ha nesten 9000kr for overvekten, dvs 4500kr for 11kg overvekt per pers. Jeg tror ikke vi reiste hjem eller til studieplassen under studiene en eneste gang uten overvekt, siden dette holdt såvidt til klær, laptop og det vanlige reisegodset. Du kan prøve å veie PC'en din for å se konsekvensene dette får for reisevekten din. Det du kan eventuellt gjøre er å kjøpe et nytt kabinett ved studiestedet ditt, og flytt innmaten i PC'en hver gang, selv om jeg syns det også er en relativt elendig løsning. Du kommer garantert til å måtte erstatte noen deler på grunn av skader under reise. Endret 19. august 2009 av itspersonal Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hei. Du vil utvilsomt få problemer med å finne et lite kabinett som har plass til alle delene du har i din eksisterende maskin. Har du bruk for like kraftig PC i utlandet? Er skjermkort og flere hardisker som tar mest plass. Om du søker på barebone i prisguiden på din sokkeltype som jeg regner med er LGA775, så finner du de kabinett med ferdig montert hovedkort du kan bruke. Barebone LGA775 Det er normalt valget mellom et kubeformet kabinett eller et litt høyere, men ganske tynt kabinett du må ta. Er vel uansett ingen av disse små kabinett som har plass til 3 disker, og om du vil bruke skjermkortet ditt må du se etter støtte for PCI Express og evt. risercard for dette i de smale maskinene. Dette er vel et av de små kabinettene du vil få plass til mest mulig av det du har. Det tomme kabinettet du linket til vil ikke passe til ditt hovedkort, da må det evt. kjøpes nytt som noen har nevnt alt. Alternativet om du ikke trenger en så kraftig maskin er jo å kjøpe en ny. Om du vil frakte den frem og tilbake kan du ta en basert på Intel Atom som du kan få veldig små. Eksempel Eller du kan kjøpe en ny der du skal bo. Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå