sinnsvak Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hei, Jeg har en pc jeg kjøpte for ca halvannet år siden. Har ikke brukt den på sikkert 6 mnd nå. Problemet er at når jeg skrur den på, så skrur den seg helt av igjen etter 5 sekunder. Aner ikke om det er hovedkortet/psu/cpu eller kanskje noe annet. CPU: Intel core 2 duo Skjermkort: xfx geforce 8800gtx HK: xfx 680i sli PSU: corsair hx620W/hx520W Noen som kan tenke seg hva som er feil? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Mest sannsynlig får den ikke kjøling god nok. Sjekk at alle vifter starter og at maskinen ikke er full av støv. Lenke til kommentar
sinnsvak Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 alle vifter starter, er nesten ikke støv. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 alle vifter starter, er nesten ikke støv. Halv annet år gammel sier du. Har du noengang gjort den ren for støv? Jeg renser mine maskiner 2 ganger i året. De står i vanlige oppholdsrom og de blir utrolig støvete, spesielt CPU og skjermvifter, men også samtlige andre vifter. Trykkluft på boks, eller kompressor med filter på inntaket gjør jobben. Vær forsiktig med å blåse slik at viftene spinner for da kan lagrene ryke siden trykkluft gir viftene en enorm hastighet de ikke er beregnet for. Hold på dem mens du blåser. Hvis du har gjort den ren regelmessig så må det skyldes noe annet. Det kan ha oppstått statiske tilstander i elektronikken. Ta ut minne, kort, etc. sett inn igjen og prøv så igjen. Resett gjerne også cmos. Lenke til kommentar
sinnsvak Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 tror jeg har funnet problemet. det ser ut som at cpu viften ikke sitter helt inntil cpu'n. det er snakk om kanksje en halv milimeter. men når jeg prøvde å presse cpu-viften hard inntil, holdt den seg såpass lenge at jeg kunne gå inn i bios og se at cpu-tempen var på rund 85 når jeg presset den, og at den gikk opp til 95 med en gang jeg slapp den, og deretter skrudde seg av. bør jeg kjøpe ny vifte eller er det en måte å "stramme" boltene som fester vifta til hovedkortet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det spørs hvorfor den har løsnet, om den bare har vært dårlig festet eller om noe er brekt. Socket 775 har jo en tragisk dårlig festeanordning for kjøleren. Fatter ikke hva Intel tenkte på da de konstruerte dette. Det er bare noen tynne plastpinner som skal presses ned i hullene i hovedkortet. http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...2231&page=6 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) tror jeg har funnet problemet. det ser ut som at cpu viften ikke sitter helt inntil cpu'n. det er snakk om kanksje en halv milimeter. bør jeg kjøpe ny vifte eller er det en måte å "stramme" boltene som fester vifta til hovedkortet? Som hårek sier så er Intel`s festeanordning for kjøleren helt tragisk. For å få den festet ordentlig så må man nesten ta ut hovedkortet for å være sikker på at alle tappene har tatt tak under HK. Jeg har 2 Intel-maskiner og har måttet bytte til gjennomgangsbolter på begge. Jeg vil vel foreslå at du kanskje må ta ut hovedkortet før du setter kjøleren tilbake. Får du likevel ikke til å stramme jevnt til kan du enten bytte ut plasttappene med bolter i stål (pluss muttre og skiver, etc.) eller kjøpe ny kjøleløsning med gjennomgangsbolter. Endret 20. august 2009 av -alias- Lenke til kommentar
sinnsvak Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Prøver å ta ut hovedkortet jeg. takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
w0o0t Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 For guds skyld husk å skjekk avstandsskruvene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå