weebl Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hei jeg og en venn satt å prata om hvor mye en metal artist faktisk tjener i året. Jeg gikk inn og søkte i skattelistene og fant ut at stian thoresen AKA Shagrath som er vokalisten i dimmu borgir hadde en inntekt på 199 000,- i 2007. jeg synes dette virket lavt jeg :S det selges jo bra med dimmuplater og de spiller jo mye live og de tar sikkert en del for å spille også. selv om plateselskapet sikkert tar sine % av platesalget og roadies og lyd krever noe av pengene fra konsertene. ser også at om jeg søker på andre bandmedlemer at inntekten deres er på ca 500 000 og noen andre på under 200 000. så jeg lurer enkelt og greit på hvor mye tjener gutta i dimmu borgir og andre omtrent like store band årlig? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Dimmu Borgir selger mye merch og gjør det kommersielt mye bedre enn mange andre norske BM-artister. Jeg syns 199k hørtes veldig lite ut, ja. Men når man jobber som musiker så er det store ups and downs. Et år bruker du opp alle pengene på plateinnspilling og nytt utstyr, mens neste år turnerer du og høster inn penger på spillejobber og platesalg. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 KOmmer vell helt ann på hvor mange plater, genser osv de selger. Tjener jo bra med cash vis de spiller konsert. Lenke til kommentar
lolomgwtfbbq Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 tjener ingenting på plater. ingen band gjør det. untatt U2. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 jeg også tenker at det er konserter osv de faktisk tjener på. jeg veit ikke hvor mye akurat dimmu tar men de tar sikkert 100 000 for en konsert selv om noe av pengene går til alle de bak sceneteppet da Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Ja, kommer jo ann på hvor mange som kommer. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvis du ser på år 2006, så hadde han 395 253 i inntekt, så kan hende at han enten ikke trengte å ta ut så mye dette året, eller at omsetningen ikke har vært så stor, eller at de f.eks er mye ute på reise og turer så han får det meste dekket der kanskje? Kanskje han har tatt opp stort lån, som han skriver av inntekten? Det vises ikke på skattelistene... Mange muligheter Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 De tjener ikke mye, men nok til å leve av å drive med musikken. Det krever dog veldig mange turneringsdøgn pr år for å drive lønnsomt. Det vil jo også variere etter hvor mye man har komponert på medlemmene i bandet. Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 tjener ingenting på plater. ingen band gjør det. untatt U2. Serriøst? Hvis man selger over 100 millioner cd'er (som Metallica), må man jo tjene en del? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 husk også at de sannsynligvis ikke tjener penger fra platesalg/turneer direkte til seg selv. Jeg vil tro at de har et selskap som inntekter går til, og så tar de ut utbytte når/hvis de trenger det. Det er sikkert mange måter de kan klare å trikse det til uten å ha en personlig inntekt. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 tjener ingenting på plater. ingen band gjør det. untatt U2. Serriøst? Hvis man selger over 100 millioner cd'er (som Metallica), må man jo tjene en del? Poenget hans var at "ingen" gidder å kjøpe plater lengre. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ja veit, men det er dumt Det verste er at jeg også har stoppet og kjøpe plater Bare laster ned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå