Jens72 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) La oss gå igjennom dte du sa først fordi du prøver å vri deg unna. Scorer faktisk ikke bedre enn USA, det var til og med værre enn jeg trodde selv. Er vel store mørketall også i en slik undersøkelse da det er vanskelig med definisjoner. Kunne tenkt meg mer norsk forskning på dette området. Noen som har forklaring på hvorfor vi er "mer korrupte" enn våre brødre i Sverige, Finland, Danmark og Island? Her ber du om mer norsk forskning. Jeg sa at norsk forskning ikke er det viktiste i sammenligninger. Da må man forske på alle landene man sammenligner. Den diskusjonen har du forlatt og det var det jeg ville få frem. Jeg ba deg også dokumentere påstandene dine. Jeg ser at du kommer med dokumentasjon som viser at det ikke er den beste måten å måle på, ihvertfall er det omdiskutert. Det har du gjort og det skal du ha kudos for. Datagrunnlaget i internasjonale sammenligner kommer ofte fra nasjonale undersøkelser og det er derfor viktig med et godt nasjonalt arbeid for å få gode data å jobbe med. Derfor i mange internasjonal undersøkelser at en bare har med visse land fordi data fra andre land enten ikke eksistere eller er usikre. For å se hvordan dette påvirker kan vi se på hvordan TI sin index er bygd opp: " Why is the CPI based only on perceptions? It is difficult to assess the overall levels of corruption in different countries based on hard empirical data, e.g. by comparing the amount of bribes or the number of prosecutions or court cases. In the latter case, for example, such comparative data does not reflect actual levels of corruption; rather it highlights the quality of prosecutors, courts and/or the media in exposing corruption across countries. One strong method of compiling cross-country data is therefore to draw on the experience and perceptions of those who are most directly confronted with the realities of corruption in a country. " TI støtter seg på andre sine data når de utarbeider sin statistikk. http://www.transparency.org/policy_researc...007/methodology De bruker blant annet world bank som blant annet støtter seg på SSB, FAFO, NGU, TØI og andre nasjonale forskningorganisasjoner. En trenger derfor gode norske undersøkelser for å lage en god internasjonal sammenligning da vi er partnere på dette. Dessuten er det kanskje viktigere å forstå korrupsjon enn å vite hvorvidt vi har mindre eller mer korrupsjon enn f.eks. Libya, og dette er det viktigste argumentet for mer norsk forskning. Jeg vil vite hvor stort omfanget av korrupsjon er i Norge, hvor store mørketall det er,hva slags typer vi har, og hvilke konsekvenser det har på samfunnet i Norge. Da trengs det nasjonale studier som tar utgangspunkt i kulturspesifikke forhold. Derfor etterspør jeg mer nasjonal forskning (gjerne begått av japanere eller italienere da mange av landets forskere er fra andre land) for å se på dette. Endret 28. august 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå