Gå til innhold

Erfaringer med valgboder? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stakkers oss man er ikke interessert i tilfeldige valgbod folk sin mening men hva partiet og lederne der mener!

Les også de alternative statsbudsjetter...da har du med kutt og prioriteringer! :)

Mye avslørende galskap der fra ytterkantene og skjulte ting fra de større partiene.

Tror du virkelig at de forteller sin egen mening istedenfor partiets på valgbodene. Da tror jeg du burde ta deg en virkelighetsjekk.

Alternative statsbudsjetter er gode å titte på, fordi da viser de hva de virkelig bryr seg om, men det var ikke det du sa. Du sa at man skulle titte på partiprogrammet.

Jeg har vært i en del valgboder de siste 10årene, der enkelte sier hva som helst og mye som ikke stemmer med partiprogram og alternative statsbudsjetter, valgboder er som telefonselgere, de skal selge partiet for en hver pris, det er min erfaring.

Å påstå at jeg må ta meg en virkelighetsjekk er rett og slett frekt. Jeg tror ikke noe som helst jeg har basert uttalelsene på egne erfaringer. Du kan ha andre erfaringer fra valgboder... jeg sier bare hva jeg mener folk bør være obs på og jeg anbefaler å lese alternative statsbudsjetter og partiprogram i stede for å høre på "parti-selgere".

Spiller ingen rolle om jeg ikke nevnte det i første innlegg jeg nevnte det nå i de 2 siste...(gidd å heng deg opp i det). Sammenlikner du partiprogram og alternative statsbudsjett så er det temmelig likt, hvis ikke lyver de i et av dokumentene og er ikke til å stole på politisk.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Stakkers oss man er ikke interessert i tilfeldige valgbod folk sin mening men hva partiet og lederne der mener!

Les også de alternative statsbudsjetter...da har du med kutt og prioriteringer! :)

Mye avslørende galskap der fra ytterkantene og skjulte ting fra de større partiene.

Tror du virkelig at de forteller sin egen mening istedenfor partiets på valgbodene. Da tror jeg du burde ta deg en virkelighetsjekk.

Alternative statsbudsjetter er gode å titte på, fordi da viser de hva de virkelig bryr seg om, men det var ikke det du sa. Du sa at man skulle titte på partiprogrammet.

Jeg har vært i en del valgboder de siste 10årene, der enkelte sier hva som helst og mye som ikke stemmer med partiprogram og alternative statsbudsjetter, valgboder er som telefonselgere, de skal selge partiet for en hver pris, det er min erfaring.

Å påstå at jeg må ta meg en virkelighetsjekk er rett og slett frekt. Jeg tror ikke noe som helst jeg har basert uttalelsene på egne erfaringer. Du kan ha andre erfaringer fra valgboder... jeg sier bare hva jeg mener folk bør være obs på og jeg anbefaler å lese alternative statsbudsjetter og partiprogram i stede for å høre på "parti-selgere".

Spiller ingen rolle om jeg ikke nevnte det i første innlegg jeg nevnte det nå i de 2 siste...(gidd å heng deg opp i det). Sammenlikner du partiprogram og alternative statsbudsjett så er det temmelig likt, hvis ikke lyver de i et av dokumentene og er ikke til å stole på politisk.

Jeg har erfaring med valgboder i Oslo og i Trondheim. Jeg har til og med stått i valgboder i Trondheim og jeg kan love deg at vi bare forteller høyres politikk i de valgbodene og de andre gjorde det samme, kanskje med unntak av rødt og demokratene. Tidligere var de i FRP bodene ganske kunnskapsløse, men det har endret seg. Jeg vet ikke hvor du har vært, men det har ihvertfall ikke vært Oslo eller Trondheim.

Jeg sier at det siste man bør titte på er partiprogrammet. Det er fordi de ikke gir noe mening. De skal gjøre alt bedre og de skal kutte ingen steder og slik er det for alle partier. Det hjelper ingenting at du angrer på at du sa det, når du sier det igjen. Alternative statsbudsjett er bedre, men har man peiling på politikk vet man godt hvor de vil kutte og hvor de vil øke bevilgningene.

Lenke til kommentar

Jeg anger ikke på at jeg sa noe som helst. Jeg synes fortsatt at både alternativ statsbudsjett og partiprogram er viktig å lese. Men jeg forstår du ikke synes partiprogram er viktig, de sier mye om prinsipper og holdinger til enkelte partier og indikator i hvilken vei partiet vil ta i mange saker men det er ikke noe mer å krangle om egentlig vi blir ikke enige.

Vel mange i boder også i Oslo har ofte tendert til å snakke om hvor dårlig konkurrerende partis politikk er osv. riktignok rød-grønne partier jeg har møt i Oslo i år har begynt på den klage-stien. "FRP ditt og FRP datt"

Du sier forresten du er høyre, har ikke dere skrevet noe om å kutte skatter i partiprogrammet? eller FRP som vil kutte i offentlig støtte til kultur...

Lenke til kommentar
Jeg anger ikke på at jeg sa noe som helst. Jeg synes fortsatt at både alternativ statsbudsjett og partiprogram er viktig å lese. Men jeg forstår du ikke synes partiprogram er viktig, de sier mye om prinsipper og holdinger til enkelte partier og indikator i hvilken vei partiet vil ta i mange saker men det er ikke noe mer å krangle om egentlig vi blir ikke enige.

Vel mange i boder også i Oslo har ofte tendert til å snakke om hvor dårlig konkurrerende partis politikk er osv. riktignok rød-grønne partier jeg har møt i Oslo i år har begynt på den klage-stien. "FRP ditt og FRP datt"

Du sier forresten du er høyre, har ikke dere skrevet noe om å kutte skatter i partiprogrammet? eller FRP som vil kutte i offentlig støtte til kultur...

Nei, jeg vil ikke la deg gå så lett. Du kan hente noe ut av partiprogrammene, men det kan du jammen meg hente ut ifra all informasjon som blir gitt av partiene. Allikavel, du kan ikke mene at program hvor de lover og lover og kommer med ingen forslag for hvor de skal hente pengene er et godt partiprogram.

Jeg holder fast ved at for en uten kunnskaper er oppsumeringsheftene de beste. Da vil de se hva vi kommer til å fokusere på og da er det rimlig å anta at andre felt kommer ikke til å få like mye fokus. Hvis du kan mer vet du hvor de vil kutte, men hvis man vil ha en enda bedre oversikt er alternative statsbudsjetter god informasjon.

De rødgrønne vil kanskje si FRP vil ødelegge den norske velferden. Det er deres tolkning av FRP sin politikk og har ingenting med at de finner opp politikk. For det andre er det deres egen politikk de kan godt. Høyre vil kutte skattene. I partiprogrammet står det veldig lite om hvor de skal kutte, og de lover veldig mye. I virkeligheten skal de kutte skattene, øke bevilgningene til politiet, øke lønningene til lærere. Kutte i skolen på visse områder som f.eks. gratis skolebøker og kald skolemat, kutte i kommuneøkonomien, kutte trygdebevilgningene.

Lenke til kommentar

Alle med litt kjennskap til Norsk økonomi vet at Norge går med +/- 300 milliarder i overskudd hvert år så om høyre eller FRP bruker 30 milliarder i skatteletter blir det bare overskudd på 270 milliarder. Dvs BARE 270 milliarder i oljefondet i stede for 300. ;)

Det er ikke et valg om å kutte i noe velferd, det er egentlig et valg om å sende mindre penger til oljefondet. Stort sett alle partiene vil bruke mer som du sier og noe vil kutte i enkelte sektorer og tjenester. Stoltenberg er mester i å fremstille det som om borgerlig side er et valg mellom skatteletter og velferd.

I teorien kan ALT opprettholdes på dagens velferds nivå eller økes og samtidig gi skatteletter. Det eneste er at da blir det overført mindre penger til oljefondet (som vist over i eksempel).

Enkelte rød-grønne vet etter det jeg har hørt i valgboder og andre steder, mer om FRP enn om sine egne partis statsbudsjetter har man lest dem kan man male dem flate lett på saker de selv anklager andre for.

Lenke til kommentar
Men en såpass stor skattelette vil har ringvirkninger, du kaller deg investor, sånt burde du vite. Hva skjer hvis vi hever kjøpekrafta til alle nordmenn med en gitt prosentandel?

Det har jeg latt være å kommentere.. for det kommer helt an på hvordan de brukes, si at bedriftene får denne skatteletten og ikke privatpersoner, da vil ringvirkningene være anderledes enn om alle i Norge fikk en tusenlapp til, dessuten er det ikke sikkert alle som fikk skattelette ville brukt på det samme og da er det ikke sikkert inflasjonspresset ville blitt så mye høyere.. Poenget er at det er komplisert bilde og en makroøkonomisk modell fra skolen funger ikke... se på prognosene til DNB Nor, Norges bank osv.. de endres hele tiden, hadde du plassert pengene dine på de rådene til eks Norges Bank hadde du vært konkurs for lenge siden.

Lenke til kommentar
Alle med litt kjennskap til Norsk økonomi vet at Norge går med +/- 300 milliarder i overskudd hvert år så om høyre eller FRP bruker 30 milliarder i skatteletter blir det bare overskudd på 270 milliarder. Dvs BARE 270 milliarder i oljefondet i stede for 300. ;)

Det er ikke et valg om å kutte i noe velferd, det er egentlig et valg om å sende mindre penger til oljefondet. Stort sett alle partiene vil bruke mer som du sier og noe vil kutte i enkelte sektorer og tjenester. Stoltenberg er mester i å fremstille det som om borgerlig side er et valg mellom skatteletter og velferd.

I teorien kan ALT opprettholdes på dagens velferds nivå eller økes og samtidig gi skatteletter. Det eneste er at da blir det overført mindre penger til oljefondet (som vist over i eksempel).

Enkelte rød-grønne vet etter det jeg har hørt i valgboder og andre steder, mer om FRP enn om sine egne partis statsbudsjetter har man lest dem kan man male dem flate lett på saker de selv anklager andre for.

Du har overaskende lite kjenskap til norsk økonomi selv om partiet ditt allerede har forstått det. Gir vi skattelettelse må vi kutte et annet sted. Det er fordi skattelettelser går inn i norsk økonomi og putter vi mer inn i norsk økonomi får vi ikke mer velferd. Det er faktisk veldig enkelt, vi har en viss mengde som jobber i Norge og de kan ikke produsere noe mer. FRP har forstått det, de mener at vi skal bruke pengene på utenlandsk arbeidskraft, og de skal pusse opp skolene, bygge veier, etc. Dermed vil pengene gå utenfor norsk økonomi og det vil gå greit.

Jeg tror ikke du burde klage på andre partiers kunnskap, hvis du ikke har veldig mye kunnskap om ditt eget parti.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er også mulig å kutte i enkelte skatte uten disse multiplikator effektene dere snakker om. Ta formueskatten som et prakt eksempel, i stede for at eiere av selskaper må ta ut penger for å betale skatt, ved å likvidere eiendeler kan pengene bli stående i selskapet. Det har ingen vondt av og det skaper minimale ringvirkninger i negativ forstand.

Lenke til kommentar

Jeg synes alltid det er artig å gå langs valgbodene. Er mange desperate folk der. Jeg blir aldri kontaktet av folk fra Høyre eller FRP, selv om jeg ville stemt på sistnevnte, men alltid av SV og Rødt. Muligens fordi jeg har dreads :p

SV skal ha kudos for boden sin i Oslo i år. Den er utrolig fin. Den er formet som en av busstasjonene i Oslo og ved siden av linjene 1-5 står det ikke endestasjoner, men stortinskandidatene. Rødt sin bod lyser det useriøs av. En nedtagget bod gir i hvertfall ikke meg mer lyst til å få de inn i en regjering.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Jeg setter tvil med autentisiteten til Investors navn. Han er neppe noen investor, hvis han mener at det eneste som skjer om vi bruker mer av oljepengene våre er "at det blir mindre i oljefondet".

Leser du hva du selv vil? Har nick noe med diskusjonen å gjøre eller er du max usaklig? Dette er uansett ikke relevant for debatten? Personangrep er ikke særlig saklig?

Jeg har sagt at det trenger ikke ha alvorlige konsekvenser. Og at det kommer helt an på sammenheng og hvordan pengene brukes. Det finnes eks. Mange typer skatteletter!

Jeg har ikke brukt eneste som du putter i min munn.

Mr. Kverulant. Det er et minimum i en debatt at man klarer å sitere rett? :p

MEN det er også mulig at feil bruk av skattepenger og uvettig bruk skaper store multiplikatoreffekter og høy inflasjon. Det har jeg aldri avvist. Men smart bruk kan dette unngås.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Det har jeg latt være å kommentere.. for det kommer helt an på hvordan de brukes, si at bedriftene får denne skatteletten og ikke privatpersoner, da vil ringvirkningene være anderledes enn om alle i Norge fikk en tusenlapp til, dessuten er det ikke sikkert alle som fikk skattelette ville brukt på det samme og da er det ikke sikkert inflasjonspresset ville blitt så mye høyere.. Poenget er at det er komplisert bilde og en makroøkonomisk modell fra skolen funger ikke... se på prognosene til DNB Nor, Norges bank osv.. de endres hele tiden, hadde du plassert pengene dine på de rådene til eks Norges Bank hadde du vært konkurs for lenge siden.

Det kan alikavel være lurt å høre på proffene, med andre ord SSB som sier at det vil mest sannsynlig føre til økt inflasjon og økt arbeidsledighet.

Det er også mulig å kutte i enkelte skatte uten disse multiplikator effektene dere snakker om. Ta formueskatten som et prakt eksempel, i stede for at eiere av selskaper må ta ut penger for å betale skatt, ved å likvidere eiendeler kan pengene bli stående i selskapet. Det har ingen vondt av og det skaper minimale ringvirkninger i negativ forstand.

Å kutte vekk ting som formueskatt og arveavgift er jeg absolutt for, og er noe helt annet enn å bruke mer oljepenger. Det eneste partiet i Norge som ikke synes økt oljepengebruk er uansvarlig er Frp.

Robert: ikke dårlig. Jeg hadde nok også stoppet å hørt på litt frp-politikk om jeg fikk vafler og pølse :p her på Venstreboden i Trondheim snakket vi om å skaffe grønne seigmenn, men vet ikke om det blir noe av :)

Lenke til kommentar

Pivotal: Helt klart er jeg ikke for høyere inflasjon eller arbeidsledighet. Jeg peker bare på at det er mulig å øke pengebruken uten å skape ekstra inflasjon. Men når sant skal sies er jeg heller for en nedbygging av statlig sektor enn en enda større oppbygging 700 000 ansatte i stat og kommune er for mye for et lite land og ikke holdbart uten oljeinntekter...

Og det er fult mulig å gi skatteletter uten å kutte i velferdstilbudet.

Lenke til kommentar
Pivotal: Helt klart er jeg ikke for høyere inflasjon eller arbeidsledighet. Jeg peker bare på at det er mulig å øke pengebruken uten å skape ekstra inflasjon. Men når sant skal sies er jeg heller for en nedbygging av statlig sektor enn en enda større oppbygging 700 000 ansatte i stat og kommune er for mye for et lite land og ikke holdbart uten oljeinntekter...

Og det er fult mulig å gi skatteletter uten å kutte i velferdstilbudet.

Der er vi nok helt enig. Stemmer Venstre selv og de vil både kutte i det offentlige og om mulig gi skatteletter der det lønner seg. Selv den sittende regjeringen har jo gitt litt skattelette til de fleste lønnsgrupper. Men det er forskjell på å ta pengene fra skattelettene fra det generelle overskuddet, enn å bruke mer enn handlingsregelen tilsier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...