xypher606 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Men hvis man er i ett forhold der man blir mishandlet av partneren sin fysisk, bør man komme seg ut av det! Ikke bestandig lite lett, for mange kvinner i voldelige forhold er redd for/frykter mer vold visst de nevner noe rundt teamaet med og slå opp. Nei det er ikke lett i det hele tatt. Jeg vet om opptil flere jenter på min alder som må gå med voldsalarm på grunn av eks-kjæresten. Hu ene har til og med blitt truet på livet med en ladd pistol når hu prøvde å gjøre det slutt. Noe som i sin tur førte til at kjæresten hennes havnet i fengsel i ett par år og var enda mer voldelig når han kom ut. Lenke til kommentar
muggsopp Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Nå vil jeg presisere at kvinner som blir i voldelige forhold uten å gjøre noe for å bryte ut av det ikke har et fnugg av medlidenhet fra min side. Er du i et forhold der du blir mishandlet av din mann, er det ditt ansvar å få deg selv ut av uføret. Du kan ikke forvente at alt løses av utenforstående. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Nå vil jeg presisere at kvinner som blir i voldelige forhold uten å gjøre noe for å bryte ut av det ikke har et fnugg av medlidenhet fra min side. Er du i et forhold der du blir mishandlet av din mann, er det ditt ansvar å få deg selv ut av uføret. Du kan ikke forvente at alt løses av utenforstående. "Medlidenhet?"... Du har da ingen relevant erfaring om slikt, dette vitner om mangel på kunnskap om hvor sterk innflytelse en kan få over en annen persons liv. Det er mange organisasjoner som hjelper kvinner ut av voldelige forhold, mange lever under en så stor frykt at de ikke greier å bryte forholdet uten hjelp fra utsiden. Det er et samfunnsansvar å hjelpe kvinner som lever under slike omstendigheter, å yte assistanse til et medmenneske i nød uansett omstendighet er har ingenting med innblanding å gjøre. Jeg har selv sett dette på nært hold, å vokse opp i et nabolag der jeg stadig var vitne til slike hendelser i tid da slikt var tabu, det satte ting i et perspektiv. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere innlegg har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert rundt informasjon om seksuelle forhold samt helseforhold. Vi oppfordrer alle til å respektere disse reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Vær oppmerksom på at misbruk av muligheten kan medføre suspensjon fra forumet. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Jeg er veldig uenig i noen av TS sine synspunkter. Men samtidig mener jeg at et hvert barn trenger et mannlig forbilde i kjærnefamilien. Derav mener jeg at homofile/lesbiske ikke skal få adoptere barn, man trenger litt fra begge sider. Når det gjelder kvinnefrigjøringen og likestilling mener jeg at det er greit. Jeg ser helt klart at måten menn har behandlet kvinner tidligere ikke er rettferdig. De må få ha sine egne meninger og gjøre sine egne ting på lik linje som menn. Jeg mener dog at kvinner må også ta sin del av likestillingen. Skal de absolutt være likestilt må de stille på lik linje som menn. Typisk kvinnfolk logikk: "Min lønn er mine penger, din lønn er VÅRE penger", "skift dekk på bilen min, du som er mann", "Jeg venter på at han skal ta inititivet". Når skal kvinner skjønne at likestilling ikke bare er positivt for dem? Er de virkelig så egoistiske at de bare skal ha alt som er positivt? Virker som om kvinner vil ha alt som er positivt for dem med likestilling, men ikke noe av det negative som tar fra dem noe. DET KOMMER MED DET. Likestilling er også noe som har ødelagt kjønnsrollene i samfunnet. I mange forhold er det umulig å vite hvem som er "mannen" i forholdet. Menn skal ikke være redd for kvinner. Likestillingen av kvinner har gjort menn om til usikre og sjenerte tullinger. Vi har ikke lenger våre faste roller i samfunnet. Når det gjelder vold, så mener jeg nesten at hvis vi skal ha full likestilling må det være FULL likestilling. Dvs. at hvis en kvinne sparker og slår alt hun kan mot sin mann når hun er sint, må hun regne med å få det den andre veien også. Men så kommer også dette med fysiske forskjeller inn. Menn er mye sterker enn kvinner og vi vil isåfall skade kvinnen mye verre enn hun vil skade oss. Derav vil FULL likestilling være umulig. Feministene kan bare gi opp, vi er, fra naturens side, ikke laget for full likestilling. Missforstå meg rett, jeg ville aldri slått en kvinne selv om hun slo løs på meg, men jeg ville stoppet hennet, i verste fall lagt henne i bakken og holdt henne for å stoppe det. Det er egentlig et ganske interessant tema. Jeg tror at fra naturens side er menn skapt for å dominere kvinnen. Endret 23. august 2009 av ToYBoi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 ToYBoi: Eg synes du generaliserer veldig mye her. Selv om noen damer er slik du beskriver(vil ha likestilling men vil ikke ta sin del av kaka) så gjelder dette langt i fra for alle. Det blir som å si at alle fra desentraliserte strøk har traktorlappen, eller at alle nordfra jobber med fiske. Eg har ikke noe problem med å respektere et parforhold som er basert på gjennsidig forståelse for sine roller. Problemet slik eg ser det er at forskjellen mellom et forhold hvor begge ønsker en sterk mannsrolle(med innslag av vold fra den sterke part) og mishandling er veldig tynn. Trådstarter sier gjentatte ganger at om kvinnen er ulydig så skal hun slås til lydighet. Dette gjelder også dersom hun vil ut av forholdet, men ikke gjør noe med det. Hvordan skal begge parter og evnt utenforstående vite at mannen faktisk klarer å se hvor forskjellen her ligger? Hva om mannen i tillegg gjør dette basert på seksuell tenning og i øyeblikket så går et gjensidig forhold basert på en sterk og voldelig mannsrolle fra å være nettopp det og over til et tvangsforhold med misshandling. Min mening er at man bør trå veldig forsiktig her. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg tror at fra naturens side er menn skapt for å dominere kvinnen. Nåja. Eg kan for lite om temaet og evolusjon, men å bruke forskjellen her som bevis for at mannen skal dominere kvinnen er feil. Kan du bevise dette på noen måte egentlig? Man kan kalle det en teori, men noe bevis er det ikke. Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det finnes elvfølgelig avvik, men alt i alt har jeg dannet meg et slikt bilde gjennom erfaring. Det er en teori ja. Nei, jeg har ikke bevis, men hvis vi drar noen tusen år tilbake ser vi at mannen var dominerende da også, mannen kunne dominere pga sin. sterkere fysikk. Intelligens var ikke en faktor i dominansen slik den er nå. Det er ikke lenger en sterk fysikk som bestemmer hvem som bestemmer. Mellom menn var det også slik. Den sterkeste mannen som vant kampene var Alpha-hannen. Det har også vært slik at inntil nyere tid, har det kun vært menn i lederstillinger. Ikke nødvendigvis pga. større intelligens, men da pga. dominerende fysikk. Endel kvinner har også en tendens til å være relativt mer følsomme enn menn, de er i min mening derfor ikke like egnet til stillinger med mye press i. Noen kvinner tåler press og vanskelige situasjoner like bra som de mentalt sterkeste mennene, og de har lederstillinger deretter. Den fysiske faktoren er fraværende i vår nyere tid, derfor er det fler og fler kvinner i lederstillinger. De er jo like intelligente, om ikke mer intelligente enn menn. Så lenge de har intelligensen og nervene til å lede, leder de. Jeg tror alt dette har med kjønnenes plassering i samfunnet. Vi formes etter våre omgivelser. Vi har alle en plass i samfunnet. Mye av det her er igjen mye synsing og teorier, noen kilder har jeg absolutt ikke. Dette er hva jeg tror. Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Dette med å slå kvinnen til ulydighet er bare vrøvl. Slikt praktiserer ikke en gang på dyr lenger. Man kan være dominant i et forhold uten å skape frykt hos den andre parten. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nå vil jeg presisere at kvinner som blir i voldelige forhold uten å gjøre noe for å bryte ut av det ikke har et fnugg av medlidenhet fra min side. Vent litt, så du sier at du vil at å slå sin kone skal bli allment godtatt igjen, men samtidig har du ikke medlidenhet for kvinner som ikke bryter ut av voldelige forhold? Unnskyld, men i i min bok går "slå kone" og "voldelig forhold" hånd i hånd. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Nå vil jeg presisere at kvinner som blir i voldelige forhold uten å gjøre noe for å bryte ut av det ikke har et fnugg av medlidenhet fra min side. Er du i et forhold der du blir mishandlet av din mann, er det ditt ansvar å få deg selv ut av uføret. Du kan ikke forvente at alt løses av utenforstående. "Medlidenhet?"... Du har da ingen relevant erfaring om slikt, dette vitner om mangel på kunnskap om hvor sterk innflytelse en kan få over en annen persons liv. Det er mange organisasjoner som hjelper kvinner ut av voldelige forhold, mange lever under en så stor frykt at de ikke greier å bryte forholdet uten hjelp fra utsiden. Det er et samfunnsansvar å hjelpe kvinner som lever under slike omstendigheter, å yte assistanse til et medmenneske i nød uansett omstendighet er har ingenting med innblanding å gjøre. Jeg har selv sett dette på nært hold, å vokse opp i et nabolag der jeg stadig var vitne til slike hendelser i tid da slikt var tabu, det satte ting i et perspektiv. Dette handler om å utnytte personer som er mentalt svakere enn deg. En trenger ikke å være mentalt svak i utgangspunktet, men psyken får seg en knekk eller hva en skal kalle det for. Om noen banket livskiten ut av "deg (den som ser seg selv i denne rollen)" over lang lang tid, så kan det godt hende at "du" ville være i en like utsatt posisjon som en slått kvinne. La oss ta en gitt far og en gitt sønn, og om da faren slår sønnen daglig i mange måneder, så har du ett sammenliknbart eksempel på dette. Personen som har en knekk på psyken kan trenge ett puff utenifra for å komme seg løs. Det kan ihvertfall se slik ut, at de trenger ett puff for å få ordnet opp (skille lag) fra overgriper. Endret 24. august 2009 av G Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Tråden er stengt sammen med en annen av trådstarters tråder. Begrunnelsen finner dere i den andre tråden: Link. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg