Gå til innhold

Hvorfor skal du ikke stemme ved årets valg? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt!

Jeg ser det som ganske selvsagt at man har rett til å klage på at noen fratar deg retten til egne eiendeler, egen arbeidskraft og rettighetene til din egen kropp. De fleste av oss som bor i dette landet har neppe vært med på å hverken skape eller opperettholde det systemet som er gjeldende idag.

Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sagt meg villig til å gi fra meg rettighetene jeg nevnte ovenfor, det er rettigheter som etterfølgere av den Norske stat har fratatt meg ved bruk av tvang, trusler og vold.

Om jeg fortsatt har rett til å klage på disse overgepene selvom jeg ikke benytter meg av den ørlille muligheten Staten har gitt meg til å stemme fram noen som kanskje kan forandre min tilstand? Etter deres lov, min etikk og allmenn fornuft; ja.

Fråtar det rettighetar til eigen kropp, rett til eigne eigendelar og blir utsatt for overgrep? Er det noko eg ikkje har fått med meg her?

Skal eit land gå rundt så må det styres, og nokon må betale. For å gjere det rettferdig betaler alle litt. Utan lovar ville det blitt anarki, kaos og tilstander me ser i land som er prega av krig og elendighet.

Mange som har eit snodig syn på korleis me har det her i eit av verdas beste land. :hm:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt!

Jeg ser det som ganske selvsagt at man har rett til å klage på at noen fratar deg retten til egne eiendeler, egen arbeidskraft og rettighetene til din egen kropp. De fleste av oss som bor i dette landet har neppe vært med på å hverken skape eller opperettholde det systemet som er gjeldende idag.

Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sagt meg villig til å gi fra meg rettighetene jeg nevnte ovenfor, det er rettigheter som etterfølgere av den Norske stat har fratatt meg ved bruk av tvang, trusler og vold.

Om jeg fortsatt har rett til å klage på disse overgepene selvom jeg ikke benytter meg av den ørlille muligheten Staten har gitt meg til å stemme fram noen som kanskje kan forandre min tilstand? Etter deres lov, min etikk og allmenn fornuft; ja.

Fråtar det rettighetar til eigen kropp, rett til eigne eigendelar og blir utsatt for overgrep? Er det noko eg ikkje har fått med meg her?

Skal eit land gå rundt så må det styres, og nokon må betale. For å gjere det rettferdig betaler alle litt. Utan lovar ville det blitt anarki, kaos og tilstander me ser i land som er prega av krig og elendighet.

Mange som har eit snodig syn på korleis me har det her i eit av verdas beste land. :hm:

For å forstå dette må man først og fremst tenke litt over hva politikk innebærer.

Politikk er jo å lage og bestemme lover ikke sant? Og for at disse lovene skal bli fulgt blir man nødt til å bruke politiet aktivt. Dersom noen bryter lover kommer politiet på døren med håndjern, køller og pistoler og tar med personen til et fengsel. Dersom personen nekter kan politiet i verste fall skyte ham. Med andre ord, politikerene kan bruke politiet som et redskap for å opprettholde lover. De bruker vold mot dem som ikke følger regelene som er satt. Staten er også de eneste som har rett til å bruke vold og dermed kan vi kalle staten for et voldsmonopol.

Dersom man prøver å forsvare seg selv risikerer man å få et skudd rett igjennom pannen, dette betyr at man til syvende og sist blir drept dersom man nekter å gi fra seg eiendeler eller gjøre fysisk det man blir beordrer fra staten. Jeg synes det hadde vært greit nok dersom staten kun var til for å beskytte individer, men staten står for så utrolig mye annet tull. Dette er greit nok det, men ikke sålenge "Alle skal med (AP sitt ordtak), ingen slipper unna."

Jeg skjønner godt hvordan 793 føler det fordi jeg føler det ganske likt selv. Tipper han er for anarki noe jeg selv hadde vært for dersom det kunne fungere i praksis uten å ende opp i mafiastyre, men det blir en annen diskusjon.

Hvorvidt Norge er verdens beste land er diskutabelt. Man kan gått lage et luksus fengsel, men det finnes mange som heller vil leve som frie individer og ikke i fangenskap. I dagens samfunn kan kremen av ondskap (sosialister) hånle av disse individene som ikke kan gjøre annet enn å trygle om å få leve i fred.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Jeg skal i år, som andre år, ikke stemme på noen partier. Hvorfor?

Fordi politikkerne er noe feiginger og store løgnere. De fyrer av seg en politikk de ikke står for, lover det de tror folket ønsker å høre og håper at de har rett. Når de så kommer til makten driter de i velgerne, tar dem høyts opp i ratta, ler av at de lot seg lure og kjører på en helt annen sti enn grunnen til at de ble valgt inn.

Jeg har ingen tro på noen av politikkerne vi har i dagens system. Alt de gjør er å kaste mest mulig skit om de andre partiene samtidig som de forsøker å fremheve seg selv. Det ligner veldig mye på barnehage stadiet bare det at barn kan man oppdra til å oppføre seg, politikerne er en tapt sak.

Så, har jeg ingen rett til å si noe? Klart jeg har, ved å ikke stemme har jeg allerede sendt den tydeligste beskjeden mulig nemlig at politikkerne trenger å skjerpe seg. At mange sitter i sofaen og ikke stemmer burde være bevis nok på at det er mye tull blant dagens politikk og veldig lite som er verd å stemme for.

Vet heller ikke hvilket parti jeg skulle stemme for, er mye enig i FrPs innvandringspolitikk men bare med enkeltpunkter og resten av partiprogrammet deres får jeg vondt i magen av å lese. Arbeiderpartiet har vi sitende i dag så slik sett vet jeg hvilken gammelost vi får om de igjen får makta. Norgespatriotene? Heh, narr meg ikke til å le, kan like godt kaste stemmen til NSDAP da de kjører sammen politikk. Høyre? Jern Erna som var så tøff å skulle sende Krekar ut av landet, trakk seg sakte men sikkert bort fra kampen i håp om at ingen skulle legge merke til nederlaget og hennes feige holdning når det begynte å bli litt tøft. Jern my behind, dårlig legering spør du meg.

Nei alt i alt er politikken alt for dårlig og gjennomoser av løfter som ikke er mulig å opprettholde. Løftene koker gjennom behov for et absolutt flertall fra 1 parti noe man vet er komplett umulig. Dermed er de nødt til å sammarbeide med andre partier og ergo, politikken endrer seg. Å ja da, de vil "kjempe" for det de har lovet (host host) men kan ikke love at de får gjennomslag for det. Det perfekte skalkeskjul. Dermed kan de herje som de vil og heller skylde på hverandre når ting går til helvette, som det naturligvis gjør ca 4 til 8 ganger i året i perioden de sitter. Når de plutselig sitter på goder det norske folk ikke engang får snuse på men som det naturligvis ikke viste noe om og "beklager" på det dypeste. Ja, de ble tatt med handa i kakeboksen, smekk på fingrene får de men det er veldig lite. Og må de forlate sin post for det, ja hva får de da? Joda, penger nok til å kunne gå arbeidsledig noen år. Hva får en normal arbeidstager om han får sparken? 2 sekunder å komme seg på dør før noen kommer etter han.

Nei holder meg til sofakroken min og ser på humor på NRK, eller, valgpropaganda, alt etter hvordan du ser det. Ler gjør jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Tydeligvis. Jeg kan nevne eksempler som; forbud av narkotika, forbud av prostitusjon, påbud av skatt og avgift på blant annet arbeidskraft og handel, og fratagelse av fullstendig ytringsfrihet.

For å gjere det rettferdig betaler alle litt.
Jeg mener det er rettferdig at ingen fredelige mennesker skal bli utsatt for tvang og tyveri.

Mange som har eit snodig syn på korleis me har det her i eit av verdas beste land.
Jeg synes det er mange som har et snodig syn på hva som er verdens beste land.
Lenke til kommentar
[...], ved å ikke stemme har jeg allerede sendt den tydeligste beskjeden mulig nemlig at politikkerne trenger å skjerpe seg.
Så lenge det eneste du gjør for å forandre vår politiske tilstand er å la vær å stemme, trenger ikke politikerne skjerpe seg det grann. Da har de deg akkurat hvor du er av størst nytte for dem; stille, skattebetalende, lovlydig og ute av veien. Med mindre Staten gjør akkurat slik du selv vil, bør du være nøyaktig det motsatte.

Norgespatriotene? Heh, narr meg ikke til å le, kan like godt kaste stemmen til NSDAP da de kjører sammen politikk.
NSDAP var et nasjonalsosialistisk parti, Norgespatriotene er et parti som har to politiske mål; å forby Islam i Norge og å forby innvandrere uten vestlig bakgrunn innreise i landet. Om du dermed mener at Norgespatriotene fører den samme politikken som NSDAP gjorde, kan du like så godt også ta med Arbeiderpartiet, SV, Rødt, FrP, Høyre og Venstre i sammenlikningen din.
Lenke til kommentar

Bear^, det er din jobb tolke informasjonen du får servert på tv og radio. Det er ikke meningen at du skal ta allt de sier for god fisk, stem heller på styresettet. Det viktigste er vel heller om du skal stemme på venstresiden eller høyresiden. Det er her det ligger forandinger. Skulle FRP vinne ville du sett store forandringer i samfunnet, i motsetning til om de rødgrønne skulle fortsette å forbedre sin politikk.

Hadde du visst helt klart hvilket parti som passet best for deg tror jeg du hadde stemt. Ikke kom med unskyldningen om at "de ikke holder løfter", da resultatet ville blitt forandringer uansett.

Irriterer meg over at folk kritiserer politikere så mye, jeg tror vi skal være veldig glad over å ha et så fungerende demokrati som i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...