bruker234 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt! Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Bata Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt! Hvorfor ikke? Fordi du gjør null innsats for å gjøre noe med situasjonen... Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 jeg betaler skatt og avgifter for fan! Det har mye mer å si enn en liten stemme. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det er et poeng i det blaxtro sier. Valgene er til for at du skal kunnevære med å bestemme, og når du ikke utnytter den muligheten kan du ikke komme etterpå å klage på det duste-partiet som vant, og hvordan de styrer landet. Men på en annen side, det begynner å bli temmelig vanskelig å skille partiene fra hverandre i mediekrigen av valgløfter. De aller fleste lover jo mye av det samme - det som folk vil ha. Det hadde vært strategisk uklokt av et parti å stille til valg med lokkemiddler som - Vi øker skatten - Vi blåser i klimaet - La folk klare seg selv Jeg har ingen planer om å stemme jeg heller. Grunnen er at dette er det første året jeg har mulighet til å stemme, fordi jeg ble 18 i fjor. Jeg følger egentlig ganske lite med på hva som skjer i politikken, og det interesserer meg lite. Jeg har heller ingen mening om hvilket parti som best representerer mine ønsker, og jeg vil heller ikke tro at jeg kommer til å gå veldig hardt inn for å finne det ut heller. Grunnen er det jeg nevnte over; at partiene lover det folk vil ha, men de klarer ikke å holde det. Hvor mange ganger har man ikke hørt "Barnehageplass til alle"? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg skal ikke stemme ved årets valg fordi partiet jeg ønsker å stemme på, DLF, ikke stiller liste i Vest-Agder hvor jeg er registrert. Fordi jeg ikke ønsker å støtte noen av de andre partiene velger jeg å ikke stemme og oppfordrer istedenfor de som har mulighen til å stemme på DLF. Lenke til kommentar
Eikey Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg skal ikke stemme da jeg ikke er gammel nok til dette Har uansett ikke satt meg SKIKKELIG inn i hva de ulike politiske partiene står for, har en viss peiling. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Fordi du gjør null innsats for å gjøre noe med situasjonen... Jeg tror du overvurderer effekten av å stemme. Det kan knapt kalles innsats om alt man gjør for situasjonen, som du sier, er å møte opp i valglokalet og putte en stemmeseddel i en urne hvert fjerde år. Likevel mener du altså at den personen som stemmer automatisk bidrar mer enn en som er politisk engasjert, skriver leserinnlegg til aviser, blogger og deltar i nettdebatter, men ikke stemmer. Det finnes mange måter å jobbe for endring, og å stemme er den mest unyttige. Jeg jobber for å endre grunnleggende ideer, og da er partipolitikk irrelevant. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg er totalt i mot dagens flertallstyranni (nei, vi har ikke et demokrati) og stemte derfor blankt dette valget. Når det er sagt ville jeg ha stemt DLF dersom de stilte i fylket mitt. DLF er det ENESTE ærlige partiet som kommer til å avvikle dagens "demokrati" og innføre rettsstaten, på denne måten kan du være sikker på at politikerene ikke har total dominans over deg og livet ditt. Slik det er i dag er individet INTET mens staten er ALT. Under rettsstaten må alle lover som går utover individers frihet gå gjennom en rettsak og det må bevises at det er nødvendig bruk av vold. Dette vil føre til at lover som f.eks å forby gambling, kjøp av sex, narkotika, homofili eller lover som tvangssterrelisering av innbyggere, gassing av jøder og skatting mer enn det som trengs vil bli FORBUDT. Og ja, alle de nevte tingene har skjedd på grunn av demokratiet som vi har i dag og det er absolutt ingen grunn til at det ikke kan skje igjen. Derfor må dagens demokrati avskaffes med en gang og erstattes med et ordentlig demokrati. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Om du ikke stemmer vil folk se rart på deg om du klager, og deretter oppfatte deg som en tulling. Stem blankt om dere er misfornøyd. Da vil folk ta dere seriøst. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Om du ikke stemmer vil folk se rart på deg om du klager, og deretter oppfatte deg som en tulling.Stem blankt om dere er misfornøyd. Da vil folk ta dere seriøst. Hvem er disse "folk" som du snakker om? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvorfor stole på ukjente mennesker man kun kjenner gjennom media hvor de kun forteller deg det du ønsker å høre? Partiene på Stortinget sier ikke noe omtrent som jeg ønsker å høre, derfor skal jeg stemme på et parti som ikke er på Stortinget. Det er flere partier på de fleste listene enn de som har vinglepolitikk eller har kommet med valgløfter de ikke har forsøkt å oppfylle, men du hører ikke noe om det på TV og radio. Du burde kikke på valgseddelene og lese litt om småpartiene iallefall før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Om du ikke stemmer vil folk se rart på deg om du klager, og deretter oppfatte deg som en tulling.Stem blankt om dere er misfornøyd. Da vil folk ta dere seriøst. Hvem er disse "folk" som du snakker om? De med dannelse som har stemt. Lenke til kommentar
793 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Stemmer du ikke har du heller ingen rett til å klage hvis du mener noe er galt! Jeg ser det som ganske selvsagt at man har rett til å klage på at noen fratar deg retten til egne eiendeler, egen arbeidskraft og rettighetene til din egen kropp. De fleste av oss som bor i dette landet har neppe vært med på å hverken skape eller opperettholde det systemet som er gjeldende idag. Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sagt meg villig til å gi fra meg rettighetene jeg nevnte ovenfor, det er rettigheter som etterfølgere av den Norske stat har fratatt meg ved bruk av tvang, trusler og vold. Om jeg fortsatt har rett til å klage på disse overgepene selvom jeg ikke benytter meg av den ørlille muligheten Staten har gitt meg til å stemme fram noen som kanskje kan forandre min tilstand? Etter deres lov, min etikk og allmenn fornuft; ja. Endret 24. august 2009 av 793 Lenke til kommentar
Bthegreat Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) edit Endret 12. mai 2014 av Bthegreat Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 De med dannelse som har stemt. Så fordi man er indoktrinert til å følge systemets "regler" så eier man dannelse? Majoriteten av de som går til valgurnene vet ikke hva de selv stemmer på en gang, om dette er en del av din dannelse er jeg glad jeg ikke er i besittelse av den. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Er det ikke slik at stemmene til de som ikke stemmer blir jevnt fordelt over partiene? Jepp Den tok jeg ikke helt. Jeg trodde det var slik at man kun regnet ut fra valgdeltakelsen, og ikke brukte de "ubrukte" stemmene? Eller mener dere at det i praksis blir sånn, da det ikke utgjør noen forskjell? Enig her. Skulle dette bety at alle partiene fikk like mange av disse stemmene? Skulle Rødt og AP få like mange? Det ville jo vært et stort demokratisk problem. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Logikken er vel at dersom man ikke stemmer, får alle partier 0 stemmer. Dette blir i praksis det samme som om alle partiene fikk 1/x stemmer, der x er antall partier som stiller liste i din valgkrets. Dette kan man altså unngå ved å gi sin stemme til et bestemt parti, som da får 1 stemme, mens alle andre partier får 0. Så kan man jo diskutere hvor mye 1/x stemme har å si for valgresultatet, men det er strengt tatt en annen sak. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Nei, det er på tide å skaffe et system med maks 4 partier, hvor partiet som får flest stemmer faktisk får makten alene. Totalt enig. Hva er dette tullet med blokkinndeling og partier som kan slenge seg på andre som jævla horer? Blir jo bare tull av det. Hvorfor står det ikke på stemmeseddelen til f.eks. AP "Du stemmer nå samtidig på SP og SV". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 De med dannelse som har stemt. Så fordi man er indoktrinert til å følge systemets "regler" så eier man dannelse? Majoriteten av de som går til valgurnene vet ikke hva de selv stemmer på en gang, om dette er en del av din dannelse er jeg glad jeg ikke er i besittelse av den. ååååå så sint Nei, men man har man brukt stemmen sin, så er det mest sannsynligvis at de er dannede mennesker, som vet hva demokrati vil si. Og majoriteten som går til valgurnene har i det minste gjort noe med situasjonen. De har rett til å klage. Det jeg mener er at du ikke kan klage, fordi du ikke har stemt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå