Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesskadeerstatning, ny søknad

FrozenFish

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom man tidligere har søkt yrkesskadeerstatning og fått avslag i retten (lagmannsretten) - antakelig som en følge av paragrafrytteri, kan man da søke om yrkesskadeerstatning på nytt?

Hvis Nei... finnes det et "med mindre......" ?

Det er to muligheter;

1. Klage på dommen i lagmannsretten.
  2. Om det skulle ha dukket opp nye momenter mhht din skade, og du er dermed en "ny" søker.

Lenke til kommentar
Dersom man tidligere har søkt yrkesskadeerstatning og fått avslag i retten (lagmannsretten) - antakelig som en følge av paragrafrytteri, kan man da søke om yrkesskadeerstatning på nytt?

Hvis Nei... finnes det et "med mindre......" ?

Det er to muligheter;

1. Klage på dommen i lagmannsretten.
  2. Om det skulle ha dukket opp nye momenter mhht din skade, og du er dermed en "ny" søker.

Hvor klager man på lagmannsrett dommen? Jeg har nemlig ikke hørt fra min advokat på leeeenge!

Og ja, jeg har nye rapporter som understøtter min påstand!

Er dette ting du er sikker på?

Lenke til kommentar

Anke på dom i lagmannsretten går til Høyesterett (med samtykke fra Høyesteretts ankeutvalg). Anke må fremsettes innen én måned.

Hovedregelen er at når en tvist er rettskraftig avgjort (det vil si at en dom er 'endelig') skal den legges til grunn som faktum. Domstolene skal avvise nye saker om en slik tvist, jf tvisteloven § 19-15.

Unntaket er dersom saksøkeren har søksmålsinteresse (tvl § 1-3). Dette er et ganske ullent begrep der loven ikke gir noe særlig veiledning (og jeg ikke kan være særlig mer behjelpelig, jeg har ikke kommet så langt som til sivilprosess ennå). Søksmålsinteresse betyr at du har en berettiget interesse i å få dette kravet avgjort ved (ny) dom. Eksempler kan være en ny og uforventet utvikling som ikke kunne forutses på domstidspunktet.

Hvis du har en advokat vil vel egentlig han være rette adressat for spørsmålet?

PS: Paragrafrytteri er ikke 'særlige forhold' nok. ;)

Lenke til kommentar
Hvor klager man på lagmannsrett dommen? Jeg har nemlig ikke hørt fra min advokat på leeeenge!

Og ja, jeg har nye rapporter som understøtter min påstand!

Er dette ting du er sikker på?

Klage var kanskje dumt ord. Det juridiske riktige ordet er vel anke som det er sagt ovenfor.

Når er jeg lite bevandret i jungelen av paragrafer og forskrifter innen NAV men hvis det dukker opp nye vesentlige momenter i saken så skal vel den da behandles på nytt innen NAV-systemet....rent teoretisk. Ta det opp med din advokat.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja, jeg skal prøve å komme i kontakt med min advokat. Det har vært snakk om anke til Høyesterett, men om det er gjort, vet jeg ikke.

Det saken gjelder, er senskader etter militær tjeneste i utlandet, der hvor statens vitne holder fast ved at slike skader må vise seg i løpet av 6 mnd. og at jeg burde da ha meldt om skaden. Rapporter fra USA/UK viser at for militært personell kan det ofte ta flere år før skade meldes eller man blir klar over den, for den saks skyld.

Dette er ny dokumentasjon som jeg mener/håper er nok til å søke NAV på nytt......

Lenke til kommentar
hmmm...har ikke dere utenlandssoldater en forening for de som har fått skader?

Kan jo prøve å få kontakt med de og spørre om råd, de har sikkert hvert igjennom alle de fallganger som staten legger ut i sitt NAV-system.

Joda, der finnes noen forreninger. Problemet er bare at det ikke er så mange som har gått denne veien. Jeg blir antakeligvis den første som må gå til Høyesteretten med saken min!

Av de sakene som har vært, er vel jeg den eneste som ikke har fått godkjent psykiske senskader som yrkesskade, selv med god dokumentasjon. Men, det er et annet tema :)

Jeg får se om jeg får saken min opp i HR. hvis ikke, søker jeg på nytt. Gir ikke opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...