Gå til innhold

800mhz duron uten kjølevifte? går det?

Tim

Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke min druon med kun kjøleribba? kan jo underklokke 100-200mhz hvis det hjelper litt på gradene. Skal mekke meg en liten server som skal stå på rommet rett ved sengen min. Skal ha den så lydløs som mulig.

Noen som kan hjelpe meg? Jeg tenkte jeg skulle bruke ca 600kr på å få den STILLE! har dette: 800mhz duron, 256sdram, 30gig 5400rpm HD, en eller annen PSU;) Og så har jeg et lite kabinett jeg tenkte å bruke. skal produsere lite varme og lage LITE støy, la oss si max 16 db!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp 2 stk 80 mm papst 12dB vifter. En på prossesoren og en i psuen.

Du må kanskje ha en funnel som gjør at viften vil passe på kjøleribben til prossesoren.

Totalt vil det koste en ca 300 kroner og maskinen vil bli så godt som lydløs.

Lenke til kommentar

du kan jo alltid kjøpe en Papst vifte på 12db, jeg har en PC med 1stk 16db vifte (CPU) + 2stk 12db (Kabinett) (+PSU vifte og Harddisk) og den greier jeg å sove med.

12db tror jeg nok du og overlever med. siden jeg overlever med en god del mer. Du har jo sikkert en PSU vifte i maskina og som bråker mer, og kanskje en harddisk.

Lenke til kommentar

Hadde en 19db papst 60*60*25mm på min gamle taisolribbe og kjølte ned en duron 800@800 ned til 40 grader med et par kabinettvifter.

Setter du ned core-volt til 1.3-1.4 så klarer du deg fint på en 50-55 grader uten kabinettviftene. 19db hører du ikke såfremst det ikke er den eneste lydkilden i rommet, og selv da er den ikke mer enn som et lite vindpust å regne. Tror det blir mer en nøtt å få dempa psu'en såpass at den ikke går varm under hard belastning, pluss at du gjerne vi ha passiv kjøling på GPU og NB.

Men alt i alt; ingen umulig oppgave når det er snakk om en "low-performance" maskin som bare skal stå og surre og ikke trenger 15k 3dmarks. :wink:

Lenke til kommentar

mye bra her. skal se på dette senere i dag :woot: Jeg skal bruke et savage 4 skjermkort, det har bare kjøleribbe på som standard :yes: Psuen, kan jeg ikke bare kjøpe en svak PSU med en nesten lydløs vifte?

Lenke til kommentar

PSuen som nå står i et annet enda eldre kabinett jeg har er omtrent lydløs! Men vet ikke hvor mye effekt den gir ut... Kabinettet er opprinnelig til en gammal ferdig pc fra Simens Nixdorf. vet ikke engang om jeg får pressa HK inn der :p kan eventuelt bare bytte om PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...