Gå til innhold

Må jeg betale NRK-lisens?

mick75

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en stasjonær pc med Media Center og flatskjerm til. Her jeg bor er kabeltv inkludert i leien, og jeg har sett TV på min pc.

Nå har jeg nettopp hatt en kontrollør på besøk og jeg fortalte som sant er at jeg ikke har TV, men ser TV i mediacenter på pc'en. Betyr dette at jeg må betale nrklisens? Jeg kjøpte meg jo først og fremst en PC, og kan godt la være å se TV på den, men vil det godtas av nrk? For meg var det jo først og fremst fint at jeg kunne se dvd'er i mediacenteret ved siden av at pc'en er mitt jobbverktøy. Hadde jeg hatt en bedre sak overfor nrk hvis det ikke hadde vært tilgang til kabel i min leilighet, dvs at jeg selv måtte ha gjort en kabeltv avtale, og ikke som nå at det er inkludert i leien og er der om jeg bruker den eller ikke? Må man kjøpe pc uten Media Center for å unngå å betale nrk lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har kjøpt en stasjonær pc med Media Center og flatskjerm til. Her jeg bor er kabeltv inkludert i leien, og jeg har sett TV på min pc.

Nå har jeg nettopp hatt en kontrollør på besøk og jeg fortalte som sant er at jeg ikke har TV, men ser TV i mediacenter på pc'en. Betyr dette at jeg må betale nrklisens? Jeg kjøpte meg jo først og fremst en PC, og kan godt la være å se TV på den, men vil det godtas av nrk? For meg var det jo først og fremst fint at jeg kunne se dvd'er i mediacenteret ved siden av at pc'en er mitt jobbverktøy. Hadde jeg hatt en bedre sak overfor nrk hvis det ikke hadde vært tilgang til kabel i min leilighet, dvs at jeg selv måtte ha gjort en kabeltv avtale, og ikke som nå at det er inkludert i leien og er der om jeg bruker den eller ikke? Må man kjøpe pc uten Media Center for å unngå å betale nrk lisens?

Du sier at du har kabeltv, og at du ser på TV på PC'en. Da har du mest trolig enten en digitaltvboks (dekoder) som sender signalene til PC'en eller så har du et TV-kort i PC'en. Begge to er lisenspliktige. En Media Center-versjon av Windows er ikke i seg selv nok til å ta imot tv-signaler.

Lenke til kommentar

Hvis du lar være å bruke PC'en til å se på TV med - f.eks. ved å fjerne kabelen mellom veggkontakten (eller dekoderen) og PC'en -, så skal du kunne gi NRK beskjed om at din TV-mottager ikke er i bruk, og du skal da kunne slippe å betale lisensen. (Kjenner ikke alle detaljene i fremgangsmåten.)

Folk som har en TV de ikke bruker slipper å betale lisensen hvis de gjør det på denne måten, og dermed burde det samme gjelde for en som har TV-inngang i PC'en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sier at du har kabeltv, og at du ser på TV på PC'en. Da har du mest trolig enten en digitaltvboks (dekoder) som sender signalene til PC'en eller så har du et TV-kort i PC'en. Begge to er lisenspliktige. En Media Center-versjon av Windows er ikke i seg selv nok til å ta imot tv-signaler.

Takk for svar. Jeg har ikke en digitaltvboks (dekoder), men det er mulig at det er et TV-kort i den HP PCen jeg har. Da må det ha vært inkludert i PCen, for jeg har ikke kjøpt et slikt kort og satt det inn.

Lenke til kommentar
Hvis du lar være å bruke PC'en til å se på TV med - f.eks. ved å fjerne kabelen mellom veggkontakten (eller dekoderen) og PC'en -, så skal du kunne gi NRK beskjed om at din TV-mottager ikke er i bruk, og du skal da kunne slippe å betale lisensen. (Kjenner ikke alle detaljene i fremgangsmåten.)

Folk som har en TV de ikke bruker slipper å betale lisensen hvis de gjør det på denne måten, og dermed burde det samme gjelde for en som har TV-inngang i PC'en.

Takk for svar! Jeg har fått brev fra NRK hvor de skriver at uansett om jeg ser på tv eller ei, så må jeg betale lisens så lenge jeg har en PC med TV-kort. Det gjelder altså om jeg har kabeltv abonnement eller ei, og om jeg har digitalboks eller ei. Min PC innebærer derfor at jeg alltid vil måtte betale NRK lisens!

Lenke til kommentar
Hvordan står det seg nå som man trenger digital mottaker? De fleste TV kort er vel for analog tv

det finnes også tv-kort for satelitt og digital tv.

i motsettning til hva det er for TV'er er det ikke meldeplikt for kjøp av tv-tunere til datamaskiner (meldeplikt betyr at butikken er pliktig til å gi beskjed til lisenskontoret til NRK om at du har kjøpt apparatur med tuner) men du skal ifølge reglementet melde fra selv til NRK om dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#6

Betyr dette at man kan bare sende dem et brev som sier at man ikke bruker mottakeren lengre (koplet fra coax kabelen) så slipper man å betale NRK lisens?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Betyr dette at man kan bare sende dem et brev som sier at man ikke bruker mottakeren lengre (koplet fra coax kabelen) så slipper man å betale NRK lisens?

Nei desverre. Så lenge du har muligheten til å få inn tv-signalene ved å plugge inn koaxen igjen må du betale lisens. Den eneste lovlige måten jeg kommer på er å få boretslaget til å koble ut signalene i veggen din fra den sentrale boksen.

Du kan da ikke få inn noen signaler og kan bruke Harriet vs NRK saken som argument for å slippe lisens fra nrk.

En enklere og mer ulovlig metode er å "selge" pc'n din. Melde fra til nrk at du ikke lengre eier et tv-kort og skal slippe lisensavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...