Saint Kalopsia Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Dæven, fikk utrolig lyst til å stikke bort og kjøpe nå selv om det er litt dyrere enn de andre nettbutikkene. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Har to Intel X-25M G2 på mine MacBook Pro og kan bare gi positive tilbakemeldinger. Maskinen er lynrask, mye kjøligere og batterien øker med ca. 30 minutter. Ta en titt på denne testen hvis du vurderer OCZ Agility: http://www.xbitlabs.com/articles/storage/d...ndup.html#sect0 Da er Intel X-25M 80 GB bestilt SSDer har grunnet arkitekturen til NAND Flash naturlig høyere ytelse når alle cellene er "tomme" enn når de har inneholdt data som har blitt ugyldig (slettet) fordi cellene må først tømmes før de kan skrives på nytt. Takk for svar! På Mac er det en funksjon som heter slett ledig plass (skriver over den ledige plassen med 0-verdier). Vil denne kunne fjerne dette problemet helt ? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Nei, siden SSDen ikke kan se forskjell på et område som det er skrevet "ingenting" til og et område som har noe på seg. Dessuten er "tom" instilling på SSDer 1 og ikke 0. Alikevell, når OS skriver NULL til SSDen vil den oppfatte det som gyldig data, og vil ikke slette blokkene før den får beskjed om at de skal overskrives. Det er egentlig litt mer komplisert, siden SSDen dynamisk flytter om blokk-adressene og derfor ikke trenger å skrive over den samme fysiske blokken som inneholder gammel data, og sånn kan slippe (read-modify-)erase-write. Det er noe som heter overprovisjonering som brukes for å få til dette, og TRIM gir en lignende effekt når man har ledig plass. Om du er mer interresert i prosessene som foregår i en SSD og mer generelt om arkitekturen og teknologien så sjekk SSD-tråden, eller les linkene i signaturen min. I siggen min alene er det 50-100 timer med lesestoff, og nok tema å velge i. Disse lenkene er det mest interresante og beste stoffet av det jeg har lest, og er godt under 1/3 av det jeg har lest Endret 19. oktober 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sånn BTW.. x-25m 80gb gen2 er tilgjenglig som aldri før http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=36283 Lenke til kommentar
norsemen Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Da er Intel X-25M 80 GB bestilt Gratulerer. Fortell oss gjerne hvordan det gikk når du får den. Her er noen tips for å tweake SSD i OSX: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=740169 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Nei, siden SSDen ikke kan se forskjell på et område som det er skrevet "ingenting" til og et område som har noe på seg. Dessuten er "tom" instilling på SSDer 1 og ikke 0. Alikevell, når OS skriver NULL til SSDen vil den oppfatte det som gyldig data, og vil ikke slette blokkene før den får beskjed om at de skal overskrives. Det er egentlig litt mer komplisert, siden SSDen dynamisk flytter om blokk-adressene og derfor ikke trenger å skrive over den samme fysiske blokken som inneholder gammel data, og sånn kan slippe (read-modify-)erase-write. Det er noe som heter overprovisjonering som brukes for å få til dette, og TRIM gir en lignende effekt når man har ledig plass. Om du er mer interresert i prosessene som foregår i en SSD og mer generelt om arkitekturen og teknologien så sjekk SSD-tråden, eller les linkene i signaturen min. I siggen min alene er det 50-100 timer med lesestoff, og nok tema å velge i. Disse lenkene er det mest interresante og beste stoffet av det jeg har lest, og er godt under 1/3 av det jeg har lest Jeg har sett litt på de i signaturen din, men tror jeg skal lese igjennom det skikkelig. Må jo ha noe å gjøre på mens jeg venter på at posten skal få levert pakken. Men vil SSD-en gå ned i ytelse hvis jeg formaterer den ? (da blir vel hele SSD-en overskrevet med nullverdier?) Da er Intel X-25M 80 GB bestilt Gratulerer. Fortell oss gjerne hvordan det gikk når du får den. Her er noen tips for å tweake SSD i OSX: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=740169 Takk for den! Har kvittet meg med sleepimage på 4.3 GB nå og fikset firefox litt Så da er det vel bare å vente. Vet du forresten om det er lurt å bare kopiere alt fra Time Machine inn på SSD-en, eller bør en heller ta backup og installere alle programmer o.l. på nytt? Endret 20. oktober 2009 av SRD Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Da har jeg også bestilt Gleder meg. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Nice! Da har Netshop omsider sendt ut disken min! Bare 6 uker på venteliste.. Endret 20. oktober 2009 av Kimble Lenke til kommentar
norsemen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) [Takk for den! Har kvittet meg med sleepimage på 4.3 GB nå og fikset firefox litt Så da er det vel bare å vente. Vet du forresten om det er lurt å bare kopiere alt fra Time Machine inn på SSD-en, eller bør en heller ta backup og installere alle programmer o.l. på nytt? Det raskeste er fra Time Machine. Såvidt jeg husker, får du opp det som alternativ når du booter fra OSX-disken. På min gamle MBP 3.1 måtte jeg dessuten gå veien om OSX 10.5 før jeg kunne oppgradere til OSX 10.6. En clean-install tar veldig lang tid pga. oppdateringer av diverse programmer. Endret 20. oktober 2009 av norsemen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har sett litt på de i signaturen din, men tror jeg skal lese igjennom det skikkelig. Må jo ha noe å gjøre på mens jeg venter på at posten skal få levert pakken. Men vil SSD-en gå ned i ytelse hvis jeg formaterer den ? (da blir vel hele SSD-en overskrevet med nullverdier?) <...> Takk for den! Har kvittet meg med sleepimage på 4.3 GB nå og fikset firefox litt Så da er det vel bare å vente. Vet du forresten om det er lurt å bare kopiere alt fra Time Machine inn på SSD-en, eller bør en heller ta backup og installere alle programmer o.l. på nytt? En formatering skriver ikke over harddisken, den sletter bare innholdet i en del brukere ikke har tilgang til som forteller OS hva som ligger hvor, og sier at innholdet i alle er tomt. En hurtigformatering gjør dette direkte, og tar derfor veldig kort tid. En fullstendig formatering gjør først den Checkdisk der den leser gjennom hele lagringsmediet etter dårlige sektorer før den sletter oppslagsregisteret. Om du har en ny disk som fungerer greit er det totalt unødvendig (IMO). Når det gjelder å bytte fra harddisk til SSD som systemdisk er det en fordel å ta backup av alle dokumenter og kjøre en "fresh install" for alle windows versjoner. Hvordan det er for linux og OSX vet jeg ikke. Om du vil ha detaljene rundt dette med overgang fra HDD til SSD som systemdisk så spør i SSD-tråden Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Nå har jeg fått satt inn intel-disken jeg bestilte fra digital impuls, men jeg lurer på om noen vet om den firmwaren (som støtter TRIM) fra intel har kommet ut? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Bare siden jeg synes det passer i denne tråden vil jeg poste et sitat av meg selv fra x25-x artikkelen på hw.no eg vil påpeke at x25-M klarer ca 250-275MB/s sekvensiell les med en god kontroller og ca 80MB/s sekvensiell skriv. For random read og random write av 4kb pakker med 64 kø-dybde klarer den 140-150 MB/s les og ca 60 MB/s skriv, dette er ca 35-40.000 IOPS les og 15.000 IOPS skriv. Til sammenligning klarer en Velociraptor ca 0,8 MB/s les og 2-3 MB/s skriv ved samme spesifikasjoner. Indilinx (Vertex, Agility, Ultradrive, Falcon) klarer ca 40 MB/s og 12 MB/s ved disse spesifikasjonene. For å gjøre dette en del lettere for dere klarer x25-M ca 55% av sekvensiell lesehastighet med 4kb random read, og 75% av sekvensiell skriv med 4kb random write. Dette er ekstremt sterkt, og viser til at intel er helt klart optimalisert for random r/w omtrent så langt det går, og random r/w er det som gir SSDer overtaket de har over harddisker (kombinert med accesstime som er indirekte relatert). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hva er forskjellen på disse to? SSDSA2MH080G2C1 vs. SSDSA2MH080G2R5 SSDSA2MH080G2C1 SSDSA2MH080G2R5 Fant det ut mens jeg skrev, men kan jo liksågodt poste innlegget. R5 = retail Kanske verdt de få ekstra kronene hvis det medfølger noe nyttig i esken? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Prøvde å installere win7 pro istad på en nyinnkjøpt x25 160GB. Det tok så lang tid at jeg avbrøt. Må jeg forberede disken før installasjon? Hvordan er det nå som noen filer ligger på den.. det er fortsatt no-go å formatere ssd? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Bare å opprette en partisjon og installere det. Husk at installasjonens begynnelse ikke går fortere, da den er avhengig av hastigheten på DVD. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Prøvde å installere win7 pro istad på en nyinnkjøpt x25 160GB. Det tok så lang tid at jeg avbrøt. Må jeg forberede disken før installasjon? Hvordan er det nå som noen filer ligger på den.. det er fortsatt no-go å formatere ssd? Disken er ikke feilen. Du kan ha gammel firmware på hovedkortet, rare instillinger i BIOS, eller andre HW deler som tuller med installasjonen. Det har forresten ALDRI vært no-go å formatere en SSD. Du tenker på defragmentere, og det gjelder bare enheter med førstegenerasjons JMicron kontroller, for resten er det bare unødvendig. Edit: Bruker du AHCI? Endret 22. oktober 2009 av GullLars Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Har ikke rørt noe med sata kontrolleren så det vet jeg ikke..(Ikke helt sikker på hva AHCI er) Jeg kan altså trykt formatere x25'en altså!?! Er 80GB raskere enn 160GB? Kilde: http://www.tomshardware.co.uk/charts/2009-...andx14,911.html Har forresten ASUS P6T Deluxe v2 Endret 22. oktober 2009 av blinc Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Under formatering, hva størrelse på tildelingsenhet bør jeg velge? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Standard. Dette er 4096 bytes = 4KB (som er 8 sektorer på en harddisk, og en page på NAND). Når du installerer Vista eller Windows 7 trenger du heller ikke tenke på partisjon offset, den settes automatisk til 1MB, som er tilnærmet optimalt for SSDer. For å bytte til AHCI går du i BIOS, SATA instillinger, og velger AHCI der du kan velge "IDE / RAID / AHCI". W7 skal ha AHCI drivere standard mener jeg på, så du trenger ikke styre med det. Du kan derimot hente noe ytelse på å oppdatere drivere og hovedkortets firmware etter du har installert windows. SSDen blir hurtigformatert automatisk når du lager en partisjon og installerer windows på den. Lenke til kommentar
xarr Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Er det noen som tilfeldigvis har bestilt en X25 SSD Gen2 fra Amentio her? Litt over en måned siden jeg bestilte, nå har de ikke forventet dato på lager engang. Kunne selfølgelig ringt de men tenkte jeg kunne høre her først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå