Gå til innhold

Intel X25-M SSD Gen 2 tilgjengelighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke noe særlig i forhold til hva de allerede har falt. Når de kom ut for et år siden kostet 80GB 6000kr, nå får du de for 1800kr...

Du kan kanskje forvente 1500-1600kr ved årskiftet, og 100-200 til ut over våren, om de ikke gir ut en ny enhet innen da.

Ok, jeg skal bytte ut harddisken i Macbooken min, og klarer ikke helt å bestemme meg for Intel 80 GB, 160 GB og OCZ Agility 120 GB. Er student, så 160 GB er i dyreste laget.

Lenke til kommentar

Om du ikke skal ha spill eller kjempestore program-suiter på maskinen vil du bli overrasket over hvor langt 80GB rekker. Selv skal jeg sette i en 30GB SSD jeg har liggende som systemdisk i min skole-PC og legge inn w7.

Media kan du alltids ha på en ekstern disk, og det av MP3 du skal ha med deg på farta tar ikke opp mye plass.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede to eksterne disker, og hvis jeg flytter all musikken fra Macbooken (ca 50 GB) så er jeg under 80 GB-grensen. Og jeg skal nok klare meg med Spotify ;) Grunnen til at jeg vil skaffe meg SSD er for å få raskere resspons, raskere oppstart og for å at den skal tåle rystelser bedre. Er det forresten stor ytelsesforskjell på Intel 80 GB og OCZ Agility 120 GB?

Lenke til kommentar

Agility 120 yter helt greit den, den er ikke så langt unna Vertex i ytelse. (som betyr at den er bra)

Om du vil merke forskjell mellom denne og Intel kommer an på hva du bruker "pc'en" til. Er du en normal bruker tror jeg du bør bli fornøyd og i forhold til HDD er det uansett utklassing.

(spesielt på en bærbar)

 

En del Mac'er har begrensninger på SATA (1.5GB/s) bare så du er klar over det. OCZ har hatt ett litt frynsete rykte på Mac men disse er trolig over nå etter de siste FW oppdateringene.

Det kan sikker lønne seg å lese litt her Link

 

Til 2245,- eller deromkring er det et godt kjøp.

 

Husk at en SSD helst bør ha ~20% ledig så hvis 80GB blir trangt er Agility et bedre valg uansett.

Lenke til kommentar

Vertex Turbo bruker selekterte og overklokkede komponenter, de bruker samme NAND som på vanlig Vertex.

 

Ryktene sier at Vertex og Vertex Turbo med tiden blir ett og samme produkt.

 

Det er rett som Agrophel sier, du *kan* være heldig med Agility og få en som yter like bra som Vertex.

Lenke til kommentar

Du vil merke forskjell på x25-M og Agility. Forskjellen vil være bredden på gliset når du installerer OS, programmer, og drivere ;)

 

Hvis du skal ha i Mac vil jeg anbefale deg å ta en titt på Vertex Mac edition. Den scorer høyt på workstation (som ofte gir et godt intrykk av real life ytelse) i forhold til alle andre indilinx SSDer, sansynligvis pga totalt forskjellig firmware.

 

Når båndbredden blir satt tak på vil IOPS gjøre seg mer gjeldende, og intel er klart bedre på IOPS enn Agility. Men fortsatt burde du ta en titt på benchmarks av Vertex mac edition.

Lenke til kommentar

Jeg gjør alt mulig skit. Gaming, ser tv-serier, musik mixing, skolearbeid, fra tid til annen surrer jeg med map editors, konvertering av diverse media, osv.

Dette er grunnen til at jeg kjøpe en quadcore, 4870x2 og et par SSDer i fjor høst.

Systemdisken bruker jeg til OS, programmer, og favorittspill (CS:S). Resten har jeg enten på Velociraptoren min eller WD GP 1TB. Mye av tvserier og filmer ligger på harddisker jeg har løst og kobler i med USB. Tenker jeg skal kjøpe eSATA dock neste gang jeg kjøper deler.

 

Laptoppen min bruker jeg hovedsaklig til skolearbeid, og som en backup om det skulle skje noe med min stasjonære, og for det bruket vil en 30GB vertex med w7 og office holde lenge.

Lenke til kommentar

Nettopp, så du har faktisk flere disker i samme maskin?

 

Jeg vil helst ha én SSD i maskinen. Lagring har jeg filserver til.

 

Greia er at jeg driver en del med musikk og litt med video (ikke på denne maskinen her akkurat nå, men etter hvert). Så en eventuell SSD bør i alle fall takle litt musikk-scratch og noen GB med spill (ikke snakk om mye). Er redd 80GB blir i minste laget, og jeg har ikke råd til noe annet på en stund.

Lenke til kommentar
Du vil merke forskjell på x25-M og Agility. Forskjellen vil være bredden på gliset når du installerer OS, programmer, og drivere ;)

 

Hvis du skal ha i Mac vil jeg anbefale deg å ta en titt på Vertex Mac edition. Den scorer høyt på workstation (som ofte gir et godt intrykk av real life ytelse) i forhold til alle andre indilinx SSDer, sansynligvis pga totalt forskjellig firmware.

 

Når båndbredden blir satt tak på vil IOPS gjøre seg mer gjeldende, og intel er klart bedre på IOPS enn Agility. Men fortsatt burde du ta en titt på benchmarks av Vertex mac edition.

Så Intel er merkbart raskere?

 

Har lest litt om SSD, og har sett at de ofte blir treigere med tiden. Gjelder dette alle diskene, og finnes det en enkel måte å fikse det igjen? For øyeblikket står det mellom 80 GB x25-M og 120 GB Agility og jeg tror jeg bestiller i morgen :)

Lenke til kommentar

SSDer har grunnet arkitekturen til NAND Flash naturlig høyere ytelse når alle cellene er "tomme" enn når de har inneholdt data som har blitt ugyldig (slettet) fordi cellene må først tømmes før de kan skrives på nytt. For Indilinx og Intel baserte SSDer utgjør ytelsestapet ca 5-15% fra "fresh" til "brukt" tilstand avhengig av bruksområde. Dette er neglisjerbart og vil normalt ikke merkes i praksis, men det KAN måles i benchmarks. Det er heller ikke noe å vær redd for at SSDen skal degraderes videre, når en SSD først har blitt skrevet til over hele dataområdet vil den ha "brukt" ytelse, og vil ikke synke noe mer. Det eneste tilfelle hvor en SSD kan dette lenger ned i ytelse enn brukt tilstand er ved kontinuerlig full belastning av random write, alså en syntetisk last som man aldri vil finne i praksis, muligens man KAN finne det i spesialiserte servere.

 

I følge PCmark Vantage har Indilinx SSDer ca 1-5% degradering fra "fresh" til "brukt", og intel i området 5-10%, mens intel fortsatt er best i brukt tilstand.

 

Samsung lider betydelig mer i brukt tilstand, og får en såpass hard knekk i random write at den er på nivå med standard snurredisker, og det gir et godt utslag på 20-25% dårligere ytelse i brukt tilstand som kan være merkbart der det skjer betydelig random write (logger, oppdateringer, installasjon av programmer og drivere, osv). Dårlig RL ytelse i brukt tilstand (og i fresh relativ til de andre) er grunnen til at du ikke vil se Samsung SSDer anbefalt her på forumet. De har bedre ytelse enn snurredisker, men de blir slått ganske godt av Indilinx og Intel uten noen betydelig prisforskjell.

Lenke til kommentar

Hoho! Da var intel x-25 80GB på plass, nå venter bare installasjonen..

På fredag fant jeg ut at Digital Impuls hadde inne noen disker, så ringte og fikk dem til å holde av, skulle hente på lørdagen og da fant de ingen disker, men i dag fant de den og jeg fikk hentet. :)

Hyggelig nok fikk jeg litt rabatt for tort og svie..

 

Denne versjonen kostet litt mer enn den andre, er vel pga at det fulgte med mounting bracket, trengte ikke dette men er jo bare snakk om småpenger i forskjell uansett, har ikke ro i kroppen til å vente på noe man ikke vet når kommer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...