oleandr Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Amentio bestemmer at de selv vil velge hvilken transportør de skal bruke og krever kompensasjon hvis du ikke er hjemme når de kommer på døren uten forvarsel. Sitat fra Amentios egne fraktbetingelser på http://www.amentio.no/InfoTerms.aspx. Les siste avsnitt. Helt urimelig og selvfølgelig ulovlig iom at kunden ikke har mulighet til å avverge ekstrakravet som straff for ikke å få pakken levert. Ligg unna denne nettbutikken!!! "Frakt Vi sender normalt med postens servicepakke, men posten bedriftspakke dør-dør samt forsendelser med Tollpost/Schenker/DHL/NorCargo kan forekomme. For bedrifter benyttes postens bedriftspakke dør-dør. Porto er spesifisert i handlevognfunksjonen og vil variere i forhold til vekt på varen, hvor du bor og hvilken fraktmåte som benyttes. Bedriftskunder vil bli fakturert den faktiske kostnaden for forsendelsen, oppgitte fraktkostnad er derfor estimert og kan avvike på faktura. Amentio skal være Norges billigste nettbutikk og vi vil derfor alltid hente varen fra den billigste grossisten for å holde prisene så lave som mulig for våre kunder. Du kan derfor oppleve at ordren blir levert i flere kolli. Dersom Amentios kunde ikke er tilgjengelig på leveringstidspunktet eller at kunde har oppgitt feil leveringsadresse og dette medfører at transportør må frakte varene tilbake til terminalen, vil transportørs merkostnad bli fakturert kunde. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Er det egentlig noe verre/anderledes med Amentio enn f.eks. Komplett, i de tilfeller hvis Schenker, Tollpost, etc. benyttes? De ringer deg på forhånd for å avtale leveringstidspunkt, og da bør du/noen være hjemme også. (er man forhindret til å holde avtalen er det vel smart å gi umiddelbar beskjed) Har ingen erfaring med "bomturer" hit til heimen, så er ikke sikker på hvor hardt butikken evt. står på for å belaste vanlige privatkunder med meromkostninger hvis du ikke er hjemme som avtalt. Hvorvidt det er ulovlig med slike betingelser vet jeg heller ikke. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Og du registrerte BARE for å poste dette? O_o Helt greie fraktbetingelser, de. Schenker ringte meg og avtalte tidspunkt med meg begge gangene jeg hadde en leveranse til meg. Når den andre gangen jeg ikke var hjemme, så ringte han meg og vi avtalte at han kommer innom på slutten av dagen til kontoret i Oslo. (Virkelig fortjent ros til Schenker) Så, med enkle ord. De ringer og avtaler tid og sted for leveransen, er du ikke der, har du deg selv å skylde for at du ikke ringte og sa ifra og transportøren har full rett til å belaste deg for de kostnadene. Lenke til kommentar
oleandr Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Ja, jeg registerte meg BARE for å poste dette. Hva så?? Ingen ringte meg for å avtale frakt på forhånd og jeg påstår fremdeles at dette er urimelig og ulovlig. Har tatt kontakt med forbrukerrådet og bedt om deres uttalelse. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ja, jeg registerte meg BARE for å poste dette. Hva så??Ingen ringte meg for å avtale frakt på forhånd og jeg påstår fremdeles at dette er urimelig og ulovlig. Har tatt kontakt med forbrukerrådet og bedt om deres uttalelse. Betingelsene som sådan er det vel ingen ting i veiene med. De er vel i hovedsak for at amentio skal sikre seg i forhold til tilleggskrav fra transportør. For at de skal slippe å betale om kunden ikke følger avtaler med transportør. Spørsmålet hvordan de eventuelt praktiseres. Hvis du har fått tilleggsfaktura, for ikke å være hjemme, og transportør ikke har kontakta deg for å avtale tidspunkt for levering, da vil jeg si at reglene prakiseres urimelig. Men da er det transportøren som har gjort en dårlig jobb. Så hvis du vil ta saka videre, vil jeg råde deg til å rette skytset mot transportøren i stedet for amentio. Ellers har jeg ingen erfaring med amentio. Så jeg ingen formening om deres foretningspraksis. Endret 19. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det er ikke kunden sitt problem at Amentio velger å sende pakken som dør til dør, på tross av at kunden velger en annen fraktmåte. Nettopp fordi kunden vet at han ikke er hjemme når den leveres. Dersom det oppstår merkostnader som et resultat av at Amentio velger annen fraktmåte enn det kunden ønsker, så må Amentio ta den kostnaden. Helt naturlig. Det blir en annen sak dersom kunden selv velger dør til dør levering og ikke er tilgjengelig når pakken kommer. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det som er mer interessant enn betingelsene er hvordan Amentio håndhever fraktbetingelsene. Jeg antar at de ikke er tjent med at kunder ikke får varer fordi de blir levert midt på dagen. I første posten så skrev du ingenting om at du hadde personlig erfaring med problemstillingen. Hva sa Amentio når du kontaktet de og forklarte situasjonen? Det bør jo selv for Amentio oppfattes som urimelig at en må holde seg hjemme flere uker i tilfelle det kommer en pakke på døren. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 De gangene jeg har bestilt derifra, så får en pakken på dør, ferdig betalt. Deilig er det. Bestilte en SAS kontroller der som ikke skulle komme inn før om 5 uker, men det tok knappe 3 dager før jeg stod med den i hånda. Greit nok. Jeg var 13-14 lapper fattigere (grom adaptec, batteri, kabelpakker til 24 disker..), men jeg var lykkelig og er det enda. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Spam/off-topic er fjernet fra tråden. Vennligst holdt dere til temaet folkens. (Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres. Send evt. en PM) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Ingen ringte meg for å avtale frakt på forhånd og jeg påstår fremdeles at dette er urimelig og ulovlig. Har tatt kontakt med forbrukerrådet og bedt om deres uttalelse. Så de nekter å gi deg varen inntil du betaler for ekstra omkostninger? Er litt uklart for meg om du bare har sett hva som står på Amentios vilkår, eller om dette faktisk skjer. Hvis det er det siste; -hvilken av speditørene som nevnes i første innlegget er det egentlig snakk om? Og hvor stort beløp krever de? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jobber selv i Schenker, så kan bare uttale meg om egne rutiner. Vet ikke engang om hvilken transportør du refererer til her, eller om du bare har lest på amentio sine sider. Frakt hos oss inkluderer utkjøring til kunde. Varer til privatpersoner blir lagt på lager og avtalt før utkjøring, først vil man prøve å få kontakt per tlf, så sende en sms om mulig. Deretter sende et brev som vanlig post om man ikke får svar. Har man avtalt tid/sted og kunden ikke er til stede, så blir varen igjen lagt på lager og kunden må hente den selv, eller betale for å få kjørt den ut fra terminal. Varer som blir liggende mer enn 3 dager på lager kan bli fakturert lagerleie (her brukes et visst skjønn). Amentio har ikke lager, så de bestiller hos den leverandøren som har den laveste prisen, og jeg regner med de spesifiserer å få det sendt på billigst måte, billigst måte = forskjellige aktører alt etter avtaler de har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå