RamGuy Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg har blitt nokså lei mitt store Full / Big-Tower kabinett, og har nå tenkt til å gjøre noe så drastisk som å gå over til en så kompakt løsning som jeg klarer å få til. Har et Intel Core i7 / Nehalem oppsett, og det finnes jo nå faktisk flere gode MicroATX X58 baserte hovedkort? Planen var da å bygge om maskinen til å passe i et så lite og kompakt kabinett som overhode mulig. Det som da skal være i maskinen er: - Intel X58 basert MicroATX hovedkort - 3x Corsair Dominator 1600MHz minnebrikker - Et "ikke low-profile" skjermkort, i dag har jeg HD4770 men det blir fort oppgradert i fremtiden - En Intel SSD 2.5" - En grei prosessorvifte Det er mer eller mindre det, ikke noe behov for optisk drev engang. Jeg er da ute etter et stilrent kvalitets kabinett, med stillegående men grei kjøling som da helst skal være kompakt! Forslag? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Regner med at du kommer til å gå for Evga X58? Uansett, du har jo dette nokså Mainstream Lian Li-kabinettet. Nå er også Kabinetter litt smak og behag, så dette kabinettet kan funke - selv om jeg personlig ikke synes det er direkte pent. Selv har jeg Antec P180, dette er selvsatg ikke et bittelite kabinettet, selv om det er merkbart mindre enn det mer kjente P182. Og selvsagt, her har du en vesentlig større frihet enn de fleste andre M-Atx kabinetter. Uansett, skal du dra den ekstra ut, så kjører du ITX-Kabinett med et Zotac-ITX-hovedkort - Som har alle de funksjonene som etthvert M-Atx HK har (Dog ikke X58 brikkesett) Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 ITX blir ikke aktuelt, rett og slett fordi plass til skikkelige dedikerte skjermkort blir fort nærmest umulig, samtidig som du nevner eksisterer det ingen Core i7 / Nehalem hovedkort i Mini-ITX formfaktor enda. Lian Li er min klare favoritt og et sikkert valg innen kabinetter, det som er veldig vanskelig med valg av denne typen kabinett er at jeg ikke helt klart å få inntrykk av hvor kompakt det er uten å få sett det i levende live selv, ei heller klarer jeg helt å få inntrykk av hvordan plassen (med tanke på skjermkort) osv er innvendig. Spesielt ting som omhandler kjøling, luftgjennomstrømning og støynivå på kjølingen som befinner seg i kabinettet er jo gjerne helt umulig å finne ut av uten å forhøre seg med personer som har erfaring med kabinettet eller har erfaringer med det selv. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Eh, er flere som har fått på plass til blant annet Ati 4870 kort i det Silverstone kabinettet. Dog, de lengste nVidia og Ati GPU'ene er nok bare å glemme. Kjølingen for Skjermkortet er heller ikke dårlig, da det trekker frisk luft utenifra gjennom de åpne sidene Kjøling kan du lett få på plass gjennom direkte kjøling på komponentene (Mini vifter). Så Overoppheting eller lignende er nok et ikke-problem slikt jeg anser det Lian Li kabinettet er vel det beste for deg å gå for, du har ihvertfall ikke så veldig mange gode alternativer ved siden av dette. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 En kollega av meg på jobben anskaffet nettopp både hovedkortet og kabinettet du linket til (Mini-ITX) og det så ut til å være svært lite plass igjen til noe skjermkort ala HD4870 / GTX260 eller kraftigere? Uansett er det et ikke tema ettersom Mini-ITX er uaktuelt da det ikke finnes noe hovedkort for Core i7 / Nehalem. Tror nok det blir et Lian Li PC-V351, så litt på Lian Li PC-Q07, men er ingen som fører det tydeligvis, samtidig som det blir vell trangt for skjermkort i det? Når det gjelder PC-V351 kabinettet, vet du om det er mulig fjerne harddisk-racket? Tror det blir smalt med plass i høyden for kjøleløsninger som Thermalright Ultra-120 osv.. uten å fjerne den? Skal som sagt kun ha en Intel X25-M 80GB Gen2 disk i den, så den kan jeg bare teipe på siden av kabinettet eller finne et annet smart sted til den så har ikke behov for den uansett. Ønsker en veldig støysvak maskin, derfor er en stor og skikkelig prosessorkjøler viktig og jeg har alt en Thermalright Ultra-120 Black som jeg kan kjøre mer eller mindre passiv for å kjøpe min Intel Core i7 920 prosessor, så ville ikke gjort meg noe om jeg kunne tatt med meg den. Dette er også en av grunnene til jeg stiller spørsmålstegn ved viftene og støynivået, jeg har en del veldig støysvake vifter liggende allerede som jeg da eventuelt kan bytte inn for de medfølgende om det skulle være nødvendig, ser jo ut til å være smarte og gode vifteløsninger på dette Lian Li kabinettet, men misliker 80mm viften da så små vifter fort støyer litt. Tenkte å benytte en Arctic Cooling Fusion 550R da den imponerte meg sterkt i Anandtech sin sammenligning av 500-550W strømforsyninger både på støynivå, effektivitet og ikke minst veldig imponerende kjølegenskaper til å være så støysvak. Men igjen så virker det som ingen fører denne her i landet? Da blir det vell trolig en Cooler Master Silent Pro M 500W som ikke støyer noe mer, men sliter endel med varme sammenlignet med Artic Fusion, men er til gjengjeld modulær og har 8-pin strøm. Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) HK Evga SLI MCRO X58 kjøpe dette på ebay (helt nytt) Bra kort uten tvil. Har bare clocka til 3ghz enda siden jeg ikke har fått cpu kjøler. Kortet er vel ikke for salg i norge enda. jeg har Lian Li PC-v351 + Asus 4870x2, og det er fint plass til CROSSFIREX PSU så er over CPU ikke HDDs rack. Kjøler skall denne passe: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130587 Men får ikke testa for søndag Endret 26. august 2009 av Agrop Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Er kun 2 alternativer til ditt bruk, behov. Silverstone Sugo 03 og/eller Silverstone Sugo 04 sg04 fås også med et alu. håndtak, men da veier kabinettet drastisk mer, sg03 og sg04 er helt like foruten fronten. Er ogås mulig å vannkjøle disse kabinettene om det skulle være ønskelig, sg03 veier kun 3.5kg uten innhold I Silverstone kabinettene er det plass til 10.5" lange kort, det er 4870x2 størrelse. Endret 26. august 2009 av The Ghost Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Bruker 2 raptor i kassa mi, men skall kastest ut etter hvert. Kjøpe intel SSD og Crucial SSD M225 så spilldisk. Her er noen fine bilder av PC-V 350 WC med Lian Li PC-V 350, Lian Li PC-V 351 samma størrelse, men nye fargeer eller no http://i155.photobucket.com/albums/s287/Tr.../Image_0533.jpg WC med Lian Li PC-V 350 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 PSU så er over CPU ikke HDDs rack. Kjøler skall denne passe: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130587Men får ikke testa for søndag Avventer rapporter fra deg rundt dette! Så min Thermalright Ultra-120 Extreme Black vil kollidere med strømforsyningen? Hva med disse da: Scythe Shuriken Rev.B Scythe Big Shuriken Scythe Ninja Mini Rev.B Cogage MST-140 Noctua NH-C12P Er jo ute etter en stillegående løsning, men samtidig må det jo klare å kjøle en standard klokket Intel Core i7 920 tilfredsstillende! Både Scythe Big Shuriken og Cogage MST-140 så veldig interessante ut, bygger ikke stort i høyden og har begge gigantiske 140mm vifteløsninger som burde kunne kjøle bra uten å støye noe større? Men bygger voldsomt i omkrets og kan vell komme i veien for alt fra minnebrikker, northbridge kjøler og / eller skjermkort eller andre ting når det dekker over såpass store flater? Er vell kanskje litt lite heatpipe på disse også som gjør at selv med store vifter så må de gå på nokså høy RPM for å kjøle godt nok? Alternativ som Noctua NH-C12P langt mer lovende ut på dette området, så er jo spørsmålet om det ikke bygger for mye i høyden igjen da? Den trenger jo forøvrig også monteringskit for LGA1366. Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Scythe CPU-kjøler Ninja Mini rev.B passer fint, men børe ikke være høgere en den er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå