Gå til innhold

Linjer og yrker


Supreme P.

Anbefalte innlegg

Hei, nå er det snart tid for å velge hva jeg skal ta på VGS.

Siden jeg er en data entusiast, håper jeg på å utdanne meg noe innen for IT.

 

Det er vel mange forskjellige linjer og yrker å velge imellom.

 

Målet med denne tråden er å finne ut hva slags linjer man kan ta, og hva man kan utdanne seg til.

 

Jeg har lest litt rundt, og funnet ut at IT-konsulent eller Data ingeniør er noe jeg kunne tenkt meg å bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest tradisjonelle ville vel være å velge allmennfag/studieforberedende og sørge for at du får med deg Matte R1+R2 og Fysikk 1. Da er du klar senere for ingeniør-studier innen data. Merk deg at enkelte skoler som NTNU krever minst 4 i R2 for inntak, så da gjelder det å jobbe mye med matematikken fra første stund.

Lenke til kommentar
Det mest tradisjonelle ville vel være å velge allmennfag/studieforberedende og sørge for at du får med deg Matte R1+R2 og Fysikk 1. Da er du klar senere for ingeniør-studier innen data. Merk deg at enkelte skoler som NTNU krever minst 4 i R2 for inntak, så da gjelder det å jobbe mye med matematikken fra første stund.

 

Har hatt 5 i matte gjennom hele ungdomsskolen, så for gjøre en ekstra innsats for å holde den der.

Hvilke fag er viktigst, hvis jeg f.eks velger å bli Data ingeniør ved NTNU, det er vel realfag som gjelder?

 

Hva må man ha i snitt for å bli Data ingeniør?

Lenke til kommentar
Det mest tradisjonelle ville vel være å velge allmennfag/studieforberedende og sørge for at du får med deg Matte R1+R2 og Fysikk 1. Da er du klar senere for ingeniør-studier innen data. Merk deg at enkelte skoler som NTNU krever minst 4 i R2 for inntak, så da gjelder det å jobbe mye med matematikken fra første stund.

 

Har hatt 5 i matte gjennom hele ungdomsskolen, så for gjøre en ekstra innsats for å holde den der.

Hvilke fag er viktigst, hvis jeg f.eks velger å bli Data ingeniør ved NTNU, det er vel realfag som gjelder?

 

Hva må man ha i snitt for å bli Data ingeniør?

 

snittet varierer fra år til år, men man skal ikke se bortifra at det fort kan havne opp mot 5.0 i snitt, eller 50 studiepoeng. Ett alternativ er å ta bachelor i dataingeniør på en høgskole for så å ta påbygg til en mastergrad, dette jeg holder på med nå :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det mest tradisjonelle ville vel være å velge allmennfag/studieforberedende og sørge for at du får med deg Matte R1+R2 og Fysikk 1. Da er du klar senere for ingeniør-studier innen data. Merk deg at enkelte skoler som NTNU krever minst 4 i R2 for inntak, så da gjelder det å jobbe mye med matematikken fra første stund.

 

Har hatt 5 i matte gjennom hele ungdomsskolen, så for gjøre en ekstra innsats for å holde den der.

Hvilke fag er viktigst, hvis jeg f.eks velger å bli Data ingeniør ved NTNU, det er vel realfag som gjelder?

 

Hva må man ha i snitt for å bli Data ingeniør?

 

Ikke for å dra deg ned i gjørma, men matte er noe du bør jobbe godt med fra dag 1 på VGS. Hoppet er ganske stort, var i hvertfall det for meg, selv om jeg kom meg igjennom ungdomskolen med 5 i snitt uten særlig innsats at all.. Fra VGS gikk jeg ut med 4, dette var bare fordi jeg virkelig tok meg sammen i slutten, lå godt ann til 2 en stund..

(Dette skjedde da siden jeg ikke gjorde særlig lekser, hadde aldri gjort lekser(utenom innleveringer osv.) oppover gjennom barneskolen og ungdomskolen, så jeg fortsatte trenden på VGS og det gikk ikke like bra. bare et lite tips om du er i samme situasjon ;))

 

Realfag er det som gjelder med tanke på at de kreves. Rent karaktermessig gjelder alle fag, ettersom du blir vurdert etter snitt i alle fag kombinert, dessverre.. Dette året lå Datateknikk på NTNU på ca. 51 og det holder seg nok rundt der.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kan ikke velge for deg. Men jeg har tenkt å fortelle hvordan jeg har planlagt karrieren min. Siden jeg ligger litt før deg og tenker selv på IT-konsulent eller dataingenør.

1 året gikk jeg på service og samferdsel. Dette følte jeg hadde veldig mye igjen for, det skal jeg fortelle litt senere..

 

2 året gikk jeg på IKT-servicefaget (etter kunnskapsløftet) her hadde vi en del økonomi som jeg tok veldig lett pga det var den samme som jeg hadde på 1 året (Service og samferdsel.) jeg gikk ut med toppkarkterer fra IKT og en eksamen som sensoren sa la høyt over Høyskolenivå(dvs 6er++ på høyskole)) .. Dem var særlig imponert over eksamen/nivået når jeg kun gikk 2 året på videregående..

Lærerene såg tidlig mitt talent, så en av dem rådet meg gjennom valgene da jeg fikk jobbilbud.. (Evig takknemlig for det) Eneste han forlangte var jeg skulle komme og fortelle han før han pensjonerte seg hvordan det hadde godt:)

 

Nå (idag) går jeg i lære i en av Norges størrste IT bedrifter. Var ikke noe problem for meg å få læreplass da jeg allerede i 8-9 klasse tok min første serfetisering. (Alle modulene til datakortet, se Datakortet.no sine websider. Og mitt nivå på IKT-linja.. Nå holder jeg på med CCNA (CISCO)

 

Etter fullført læretid er planen enten å jobbe seg opp realfagskompetanse, eller ta et påbyggningår med fagene r1,r2,fy1. Eneste utfordringen for meg er at jeg sliter i matematikk, så dette må jeg jobbe med..)

 

Jeg kan ikke velge for deg, men er lettere føler jeg med praksis som du får en dag i uka på IKT-linja og læreplass i to år. Da får du "Knagger" til å henge teorien på. Dette var noe til jeg fikk 6er på VGs. At jeg koblet alt sammen med nyheter fra itaviser, og stoff på skolen. I tillegg satt jeg mye om kveldene og jobbet (fagrelatert).

 

Til alle spesielt: På ikt møter du mange som gamer seg gjennom året, skal du game bør du heller velge en helt annen studieretning....

 

EDIT SKrivefeil...

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...