Gå til innhold

Noen samfunnsøkonomer der ute? Hjelp!


Liverbirds

Anbefalte innlegg

Valgte faget samfunnsøkonomi til vg2 som programfag..

 

Der skulle vi lære om prisdannelsen i et frikonkurransemarked..

 

Kan noen svare meg på disse spørsmålene på en enklest måte?

 

Hva er en etterspørselskurve og hvorfor synker e-kurven?

 

Hva er grensenytte?

 

Hva er tilbudskurver og hvorfor stiger den?

 

SEK/Grensekostnader?

 

- markedskrysset; markedets e-kurve er lik summen av markedsdeltakernes e-kurver, markedets t-kurver er lik summen av alle tilbydernes e-kurver. Hva i ... betyr det?

 

hva går den dynamiske pristeori ut på?

 

 

 

Takker for svar om noen kunne forklart litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valgte faget samfunnsøkonomi til vg2 som programfag..

Godt valg!

 

Der skulle vi lære om prisdannelsen i et frikonkurransemarked..

Kan noen svare meg på disse spørsmålene på en enklest måte?

Er det veldig formålstjenlig å begynne å stille spørsmål på andre skoledag? Er det ikke bedre å lese til selv og studere temaet? Spørsmålene dine er også utrolig grunnleggende så jeg syns nesten er rart at du spør.

 

Hva er en etterspørselskurve og hvorfor synker e-kurven?

La oss si at du ønsker å kjøpe en bukse dersom denne koster 800 kr, og to stk dersom buksen koster 400. Plott inn ønsket mengde til ønsket pris i ett tradisjonelt X/Y-diagram og trekk en linje imellom de to punktene. Det er er en etterspørselskurve i sin aller enkleste variant.

 

Hva er grensenytte?

Når du først har fått deg to busker grisebillig, så er du ikke nødvendigvis intressert i å kjøpe flere nesten uansett hvor mye rabatt du får. Din glede av en tredje buske er minimal sammenlignet med at du for de samme pengene kunne kjøpt en mobil eller PS3. Vi sier at nytten er fallende, fordi etterhvert når man et metningspunkt, eller i hvertfall et punkt hvor veldig mye annet er mer intressant enn enda flere bukser.

 

 

Hva er tilbudskurver og hvorfor stiger den?

 

SEK/Grensekostnader?

 

- markedskrysset; markedets e-kurve er lik summen av markedsdeltakernes e-kurver, markedets t-kurver er lik summen av alle tilbydernes e-kurver. Hva i ... betyr det?

 

hva går den dynamiske pristeori ut på?

Dette finner du i pensum.

Lenke til kommentar
Når du først har fått deg to busker grisebillig, så er du ikke nødvendigvis intressert i å kjøpe flere nesten uansett hvor mye rabatt du får. Din glede av en tredje buske er minimal sammenlignet med at du for de samme pengene kunne kjøpt en mobil eller PS3. Vi sier at nytten er fallende, fordi etterhvert når man et metningspunkt, eller i hvertfall et punkt hvor veldig mye annet er mer intressant enn enda flere bukser.

 

Tror ikke kvinner er helt enige med deg her. :D

Lenke til kommentar
Hva er tilbudskurver og hvorfor stiger den?

 

Tilbudskurver er kurver i et diagram med antall av en vare på x-aksen, og prisen av denne varen på y-aksen. Jo høyere prisen på cola er, jo flere varer vil bedriftene tilby i markedet. Derfor stiger kurven. Årsaken til dette er egentlig et ganske langt resonnement, og du trenger innsikt i en del begreper for at det skal kunne forklares godt. Likevel bør det vel virke intuitivt riktig at tilbyderne vil tilby flere varer jo høyere pris de får.

 

De neste spørsmålene er rett og slett litt lange å svare på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...